Bukefalos 28 år!

Tips och hjälp om stallbygge!

T

Tokmamman

Vi ska nu börja inreda en del av ladugården till stall. Golvet är redan gjutet så där behöver vi inte oroa oss.
Tanken är att dela av en bit för att kunna hålla bra värme och ventilation. Kommer ej att vara kallstall pga att vi kan ha ner till -30 här på vintern.
Dock kommer vi inte att hinna ventialtion och värme innan vintern, så i år får vi glatt frysa!

Jag behöver tips på vilka material ni har använt, för och nackdelar. Både till innertak och till inneväggar (inte själva boxväggarna) både i boxarna och i stallgången.
Mitt tänk är ekonomiskt, ljust och praktiskt!

Just nu är det skyhögt till tak, skulle tippa på 10 meter till nock, så vi kommer att göra innertak med en takhöjd av ca 3 meter.

Stallet kommer att bli ca 9 x 7 meter med plats för 3 stycken 3x3 boxar längst en vägg och stallgång i övrigt.

Så fram med alla tips ni har! Tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips och hjälp om stallbygge!

Jag rekommenderar att tänka på arbetet (mockning, fodring etc) redan nu, och försöka rationalisera detta så mycket som möjligt. Det finns ingen egentlig anledning till att ha tidskrävande och slitiga sysslor, oavsett om det är jobb eller hobby. Har diskuterats förut: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=798178

Och du har väl BOKEN?! ;)
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Vi har kallstall (kan bli kallt här med), men med isolering i platta, väggar och tak. Material i stallet är relativt underhållsfria: innertak i vit plåt, boxinredning i rostfritt/ plyfa och innerväggar i plyfa. Betonggolv. Skulle jag bygga i dag skulle jag kolla på plasten (mouvix etc) för den låter grymt intressant.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 552
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 859
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp