tips och hjälp

sweep

Trådstartare
min kissemiss har lite svårt att förstå att här får man vara och här får man inte vara.

tex han får inte vara på prydnadshyllan. vi säger till honom varje gång han är där men han går dit hela tiden och pillar på sakerna. Men reser jag på mig så försvinner han därifrån fort som bara den.. men säger jag bara till så reagerar han knappt.
hur lär jag honom att försvinna när jag säger till.. det är lite jobbigt att behöva flyga upp varje gång han är där.

han kan även bli lite arg och sur och hoppa på en och bita rätt hårt. jag behöver nått som visar honom att detta gör ont och det är inte ok att göra såhär.
när vi leker så är det en sak men när vi inte leker så är det inte ok.
när vi leker så är det jag som börjar leka och då får jag såklart skylla mig själv. men ibland så sitter man lugnt och stilla och ser på tv och så kommer monster och slänger sig på armen och hugger.. det är inte ok. hur förklarar jag för honom att det inte är ok att göra så..
de sätt jag testat funkar inte så bra..
nypa i örat - mera sur och förbannad katt som bet ännu hårdare (mamma sa att kattmammor brukar göra så)
ta tag i nackskinnet - måste hålla stenhårt tills han skriker då ger han sig men det är inte så snällt..
hålla en hand på honom så han inte kommer någonstanns - funkar ok men då är risken mycket stor att han flyger på en när man går på golvet sen..och det gör jävligt ont att ha en bitandes katt i knäveken..
har även testat att leka katt.. jag fräser och slår med "tassen". funkar sådära
 
Låter som om han söker uppmärksamhet.

Snuttis är precis likadan, fast han biter i fötterna istället. Men oftast klättrar han där han inte får klättra - stereobänken är riktigt poppis. Den står bredvid TV:n, så han vet att vi ser honom. Och alltid, alltid när man tittar på TV. Eller sitter och äter. Och kisen fortsätter, för han VET att han får uppmärksamhet.

En sak funkar hos oss: Husarrest. Antingen inne hos mig (om han inte är riktigt bråkig och ska bitas hela tiden), eller i duschrummet. Då kan han helt enkelt inte bråka, och så lugnar han förhoppningsvis ner sig. Ibland får han följa med mig in i duschrummet, och då blir han till på köpet blöt, så då går han oftast bara och lägger sig i soffan under lampan sedan, och är lugn resten av kvällen.
 
han gör det jämt även om vi sover.
vi brukar stänga in honom i köket när vi vill sova men när vi släpper ut honom så går han dit direkt och pillar
 
prova att ta en burk, helst plåt och lägg i en näve spik eller skruv. När kissen gör nåt den inte får så skaka på burken. Det låter fruktansvärt i våra öron, så då kan man bara tänka sig hur det låter i deras. Samtidigt som du skakar burken så säger du "fy" eller "nej" och går mot katten. När katten slutat och gått därifrån så berömmer du och slutar skaka burken.

Det funkar, men man får ha lite tålamod och ett par burkar stå utplacerat i lägenheten......

Prova i alla fall. Jag anser att det är snällare bestraffning än en vattenspruta i alla fall.... straffet upphör ju på en gång, vatten tar en stund att tvätta av....

Angående leken så gör jag så med mammas hankatt. När vi leker och det är ok att tugga arm, då drar jag ner tröjärmen över handen. Då VET han att det är lek. När jag inte vill leka mer så sliter jag mig från hans grepp, och demonstrativt drar tillbaka ärmen på tröjan, blottar handen och säger högt: Nu är det bra!!!
Då vet han att leken är över, och så tar jag en råtta eller nåt, snöre kanske och leker med i en minut innan leker helt avslutas. Funkar skitbra!!!!

Lycka till!!
 
Han verkar understimulerad. En kattkompis att leka och busa med vore nog det bästa. Angående "förbjudna" platser är det svårt att lära katter sånt, det är nog mer upp till kattens persolighet om det lyckas eller inte.

Min katt vet att han inte får vara på dskbänken. Jag har aldrig sett honom där, och om jag är hemma kan jag ställa fram hans mat där utan att han hoppar upp. Men jag vet att han är där när inte jag är hemma, då kan det finns små bitmärken i brödet osv.
 
en blomspruta med sån där lång stråle kanske vore nått.. när han sitter på hyllan så sprutar man lite vatten... funkade med en katt ja va katt vakt åt men den som bor hos mig nu funkar inget på.. hon är överallt å tycker att hon får de...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: MissFideli
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 496
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp