Tips och råd för utvecklingen.

Kaluna

Trådstartare
Hej! mitt första inlägg här :)

Jag är en tjej på 21 år som ridit litegrann till o från större delen av mitt liv, dock aldrig på ridskola, utan på vänners olika hästar, jag är vad man deffinerar som "självlärd". Kan erkänna att jag inte känner mig alls som någon toppryttare, jag kan sitsen, jag klarar av alla gångarterna, jag rider ut själv mm, men jag skulle vilja utvecklas inom skänkelarbetet/utbildningen av mig själv och hästen, kruxet är nu att "min" häst själv är lika novis som jag är :)

Hon är en 5årigt varmblodssto, som tävlas inom trav och jag har skogsmulleridit henne i 1år (hon var sutten på ca 10ggr innan jag började), och jag försöker lära henne de dressyrgrunder jag själv behärskar någe sånär, har fått henne till att börja jobba i form, samlad trav samt gallop, gallopen går dock snabbt på fält eller dylikt :P vill kunna få en kort fin gallop även i paddock-har inte provat ännu. jag börjar med hjälp av en vän även få fina runda volter både i skritt o trav. Tycker förövrigt att hon är mkt tryggare i miljön nu också, skogen var himmla spännande o lite läskig när vi började ;)

Hur går jag till väga? hur ska JAG lära mig hur jag ska lära henne?
Har inte ekonomi för att ta in en tränare heller - för visst är sånnt svindyrt? jag kanske har fel :) finns det annars bra böcker om sådant?

Wilda är en riktig pärla, hon vill lära sig o man ser när vi jobbar hur hjärnan går i högvarv, hon verkar vilja göra rätt :)

DSC_0148.jpg


Jag tar tacksamt emot alla tips å råd jag kan få!
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Svindyrt och svindyrt, det kostar att ha häst, det är sanningen. Hur har du det ekonomiskt? Tkr det är viktigt att man har en buffert om ngt skulle hända. Har du jobb lr pluggar du? Om du pluggar kanske du kan kan jobba extra och lägga ner pengar på din häst -lektioner. Om din ekonomi ändå ser bra ut tkr jag att du ska omprioritera lite -lägga ner mer på din häst, det lönar sig i längden.

Jag är själv inte snorrik, men har alltid sett till mina hästars bästa, dock har det varit lite si och så med att träna för tränare den senaste tiden. Men jag har en långsiktig plan och kommer att börja rida för instruktör snart, fortfarande oklart för vem bara. Ska dock som veckoelev i början på nästa år och det ser jag fram emot.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Se där, jag missade lite info iaf :P

Wilda går som tävlingshäst på travbanan, jag ridtränar henne (o kör lite också)
Jag äger henne inte, utan det gör en äldre man som ville att hon skulle ridas också för att få omväxling i träningen, jag är trotts allt där flera dagar i veckan, rider henne ofta o sköter henne på tävlingarna, som hon är "min" men jag betaler inget för detta - tar ej heller betalt.

Just nu jobbar jag på timma o får ut ca 4500:- i månaden efter skatt, klarar mig då jag har en heltidsarbetande sambo.

Ursäkta att jag missade att nämna detta ;)
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Nu blir ja så trött, skrev världens längsta inlägg å så försvinner uppkopplingen :grin:...

iaf. så skrev jag att då blir det ju en helt annan sak, trodde det var din egena häst.. men nu är det ju inte det och du har alltså inte huvudansvaret för dess utbildning mm, om ni inte skrivit kontrakt vill säga som säger nått annat..

Ja, det var ju en skitlön rent ut sagt, ursäkta, men förstår att du tkr det är dyrt med den lönen. Jobbar sj på timme får ut ca 13 000 kr/månad å det är inte heller mkt, halva går till hästarna och sparar 1000 kr, men köper typ aldrig kläder lr nått till mig själv, får saker istället, så mig går det ingen nöd på.

Om du vill utvecklas och som du säger så skulle jag ändå rek. att du red för en tränare, kanske bara en gång/månad? oxå en extra puch (stavning?) och ngn som kan visa dig på plats. att läsa en bok lr på nått forum är inte alls samma sak.

Kan du jobba mer?? Kolla med ditt jobb, kan inte heller vara så kul att leva på sin sambo? Fast det vet ju iofs jag inget om, bor själv, men gillar inte tanken att nån annan skulle betala för min räkning.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Jobbet har en bra lön, 120:-/h men förtaget där jag jobbar är under uppstart, så det ökar för varje månad, (startade i maj) målet är att jag ska kunna få en heltidsanställning till våren :)
Ekonomin klarar vi oss på, jag kan betala för mitt, sambon har en mkt bra lön o vi bor billigt :) har oftast råd att kunna unna oss lite o ha våra hobbys :)
Har ju även mitt andra intresse, hundutställning, som är viktigt för mig bla för att den hund jag ställer ska meriteras inför framtida avel :P

Jag o ägaren har inget kontrakt ang hästen, jag är där så mkt som jag vill, o han hjälper/lär mig ang körningen o fixat lite extrajobb på travbanan några ggr varje månad :)

tror, som du säger, att en tränare egentligen vore idéaliskt..
Vet du vart jag kan leta? (bor i örebro)
Det finns tillgång till ridbana o ridhus på en gård intill man kan hyra för en okej peng. kanske kan avvara några kronor varje månad på detta iaf.. Om inte kanske ägaren kan sponsra lite också.. alltid värt att fråga :)
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Vilken superfin häst! :love:
Ser gärna fler bilder på henne :)

Angående tränare så är inte alla jättedyra. Är man flera som går ihop och tränar så kan det bli billigare också. Det är guld värt med en bra tränare.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Är man novis själv och ska försöka rida in en häst så är det ungefär som att en blind leder en blind :P

Tränare behöver inte vara dyrt. Det blir billigare om du åker till tränaren, då du slipper rese ersättning. och som sagt; alla tränare är inte dyra :) Man kan ju också försöka "deala" till sig lektioner, har tränaren en egen gård kanske du kan jobba av lektioner?

Viktigt när man rider in/tränar hästar är att man är exakt i sin hjälpgivning och eftergift. Det är inte "bara" att lära en häst grundhjälperna.. Är man för sen med eftergiften, inte ger exakta hjälper osv. blir hästen okänslig, "seg" i handen, kanske skänkeldöv? osv.

Ex. ska du flytta för skänkeln kan du börja med att göra halt. Ställa hästen lite inåt, sedan "knacka" med inner skänkeln, om hästen försöker gå framåt bromsar du upp den, och när den (i början av en slump) flyttar sig (redan första steget) ska all tryck ("knackningar", ställning osv) försvinna omedelbart. Det är viktigt med tajmning när man ska lära in något nytt.

Att ta hjälp utav en tränare då och då kommer gynna både dig och hästen.

En bra bok du kan läsa in är: Utbildning av den unga hästen.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Tack alla ni med era svar! :D
SKa absolut försöka få tag i boken..
Känner verkligen nu att vi borde satsa på nån tränare, får väl ringa o fråga vad dom ska ha för det :))

tyvär är hon skadad nu :( får vänta tre veckor till återbesök hos veterinären å se om vi kan iaf jobba i skritt..
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Dressyr med Kyra är en bok som jag gillar!

Den går igenom utbildningsstegen och har även en del bra övningar =)

Tråkigt att hon är skadad =( Men med lite tur är ni snart tillbaka igen. Galoppen är en ren styrke-fråga. Om du kan fatta galopp från skritt så är några sådana fattningar i padocken väldigt bra styrketräning för henne sen när hon rids igen. Är det svårt från skritten så fatta galoppen från trav, det är själva fattningen som är viktig. Fatta galopp mitt på kortsidan, galoppera långsidan ned och bryt av innan hörnet. Stå i lätt sits i galoppen. Det är så jag introducerar galopparbetet på ridbana med unga hästar. Att be dem galoppera på kortsidan får man vänta ett tag med. Ett par - tre fattningar i varje varv brukar vara lagom. Efter ett tag kan man förlänga galoppsträckan till en hörnpassering som man skär av så att svängen blir mjuk. När det fungerar så galopperar man kortsidan igenom med avskärda hörn så den blir som en halvcirkel och bryter av mitt på motsatta långsidan.

När du galopperar ute - och det är jättebra att du har gjort det ute till att börja med!- så gör det inget att det går lite fort. Försök ge henne ett stöd i tygeln och håll om med skänkeln. När de inte riktigt har styrkan och balansen så behöver de springa på rätt mkt framåt för att hitta den där runda galoppen istället för den fyrtaktiga som lätt blir när det går för långsamt. Driv med skänkeln, stå i lätt sits och balansera upp med små förhållningar på yttertygeln. Jag skulle galoppera ute på fälten tills hon hittar en någorlunda rund galopp. Även här kan man öva fattningar som är stärkande. När hon sedan har en hyffsat rund galopp så skulle jag börja arbetet i padocken.

Ett annat bra sätt att börja med skänkelvikningar är att använda sig av vikthjälperna. Vänd rätt upp i skritt, skritta rakt fram, ta efter några meter sikte på ena långsidan. Viktigt att du tittar dit du ska, Flytta tillbaka vänster skänkel om du ska till höger, trampa ner ordentligt i höger stigbygel och luta dig nästan överdrivet åt höger samtidigt som du driver lite med vänster. Bromsa upp om hon ökar farten( du kan ha lite halvlånga tyglar så hon får hanvända hela sin hals till balans, men så att du kan bromsa om hon skulle svara med att gå fortare). Så fort hon drar sig lite sidvärts till höger så rätar du upp dig, slutar driva och berömmer. När hon sedan efter lite övning förstår det här med att röra sig sidledes kan man börja med ställningen i nacken och lite mer precision.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Vilken bra tråd, tack för det Kaluna!
Jag är nybliven hästägare och funderar mycket kring utbildning av både mig och hästen. Oavsett om man tar lektioner eller lämnar hästen bort hästen för utbildning sitter man på egen hand i sadeln ibland och undrar vad man håller på med.

Jag har ridit i 4 år, lektioner och de senaste 2 åren även varit fodervärd. Min häst är en islänning på 7 år som också har en del att lära. Jag kommer med glädje att läsa alla tips som kommer in och ska försöka bidra med egna goda och ev mindre goda men roliga exempel från mina ridturer. Tack Ottilia för litteraturtips och det tydliga exemplet på skänkelvikning, ska testas i helgen!

Min häst är inte van vid att ridas på bana och i ridhus och jag behöver därför tips på hur man tränar framåtbjudning. Även om vi har sällskap av annan häst förstår han inte vad vi har där att göra. När vi rider ut är det inga problem.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Hur länge har du haft honom? På banan, rid korta pass där och ut med, så blir det inte så långdraget då han inte är van? Min var i början rädd för ridhuset, så det tog några ggr innan spänningarna släpte helt, såg spöken lr nått. Nu rider jag faktiskt i princip bara ut, har varken ridhus lr ridbana, men snart (hoppas, hoppas!) blir det en ridbana här :).
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Jag köpte honom i slutet på juli och började rida i mitten på augusti. Är där 3 ggr/vecka i snitt. När jag rider har jag mest ridit ut, både i grupp och ensam. Har även arbetat från marken med enklare övningar. Fungerar bra att komma, stå kvar, följa efter och flytta sidledes. Att få honom att gå bort från mig, tex vid longering är värre. Där tror jag att jag måste få konkret "på platsen hjälp", men har ni något bra tips tar jag gärna emot det.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Blev inget test i ridhuset förrän idag, men det gick bra. Bestämde mig för att bara fokusera på framåtbjudning och att rida lite olika vägar och att bara hålla på en kort stund. Gick definitivt över förväntan :). Förutom att tipsen och råden ovan är bra och nyttiga hjälper det en att fokusera och bli en tydligare ledare för hästen när man har en plan för träningen.

Jag lade ut en ensam bom på spåret och ställde några koner utspridda längs medellinjen, mest för att ha något som stöd för att rida olika vägar. Red alltså många olika vägar allt för att själv behålla fokus och för att Djarfur inte skulle bli uttråkad.

Efter ridhuset red vi runt lite på gården och lite på ridbanan i det fina vädret, även det bara en kort stund. Mest en glädjerunda med enda inriktning att det är jag som bestämmer väg och hastighet.

Vinterns mål är att rida lite oftare men inte så länge (tack och lov för ridhuset). Ha en plan för det jag gör. Variera upplägg och sammanhang (typ av övningar, inne, ute, ensamma, med sällskap).

Förutom det präktiga jag skrivit ovan ska vi ibland bara ha kul!
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

:bow: jätte bra att det blev framsteg på bara ett ridhus pass :D, ofta tycker folk att ridhus är tråkiga då dom bara rider runt på fyrkantspåret och gör halvhjärtade försök för att få hästen dit dom vill = hästen tycker att det blir tråkigt också. har man ett mål med ridpasset och fokuserar stenhårt på det så blir det bättre ridning av det. och speciellt när hästen tycker att ridhuset är tråkigt är det så otroligt härligt med en kvarts intensiv fokuserad ridning där både häst och ryttare får en bra känsla. att man sen rider ut en halvtimme gör det bara härligare då uteritten blir en extra belöning där båda kan njuta :D.
och sen så blir det roligare nästa gång man åker dit då man har bra minne från förra gången :p

jag är en sån, som om jag inte har ett mål med varje pass som jag kan fokusera på så blir det bara tråkigt och ingenting går som det ska. så mycket fokus och mål gör ridningen roligare. man utvecklas hela tiden ^_^
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

ena tränare jag red för låg på 125 kr för en timme om är två, vill man ha en lektion själv har man fått rida 40-45 minuter till samma pris, hon har dock en bit att åka så för henne måste man vara minst fyra som rider samma kväll, oftast vill hon att man rider två och två så det blir två lektioner för henne då.

den andra tar 120-130 har jag för mig för en halvtimme och då rider man själv.

båda tränarna åker ut till ridbanan man har närmast dvs man behöver inte transportera hästen om man har ridbana på gården alt inom ridavstånd.

så sädär hiskeligt dyrt behöver det inte vara :)
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Jag är lite i samma sits som du, lite novis och då tycker jag att du ska prioritera en tränare. Om det blir dyrt så kanske inte så ofta,men så du har något att utgå ifrån. Det är lätt att man gör fel och då är risken att det blir svårt att rätta till. Sen är det så roligt!!
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Visst är det kul när man känner att saker är på rätt väg. Framför allt när man rider mycket ensam som jag gör. Då blir man också extra glad av uppmuntrande tillrop här :love:.
 
Sv: Tips och råd för utvecklingen.

Har du möjlighet att lägga ett par hundralappar i månaden på träning så är det guld värt enligt mig.

Finns en hel del tränare som man kan få tag på för 150kr för ett privatpass. Men då har de ofta verksamhet vid sidan av, tex. jobbar en jag tränat för på ridskola och har träningar för "grannarna" nån kväll i veckan. De som är tränare till yrket tar mer betalt. Men det är inte alltid så att de blir bättre ju dyrare de är (men generellt sett så följer ju priset utbildningsnivå och popularitet), utan det gäller att hitta någon som passar både en själv och hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: LuckyMe
·
C
Träning Hej, har nu börjat hyra en fjording på 20 år. Hon är ganska enkel att rida, har väl lite svårt för galopp men inget stort problem. När...
2
Svar
32
· Visningar
4 176
Senast: Deimion
·
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 535
Senast: Nila
·
Ridning Nu har jag bestämt mig, jag ska ta tag i det och lära mitt varmblodssto galoppskänkeln. Skulle vilja ha lite tips & trix på hur man kan...
Svar
1
· Visningar
807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp