Tips om bra stl på lösdrift

L

Linda80

Kollat runt lite om hur en del byggt sina lösdrift, men nån tyckte att till 3 hästar är 100kvm lagom? Då jag ska bygga till 2 hästar, och tänkt bygga på 18kvm, blev jag fundersam? Blir det för litet, eller har ni bra tips osv? skriv då gärna. Vet att på pappret är det godkänt, men vill veta om ni som har lösdrift, om det skulle kännas för litet till 2 hästar, varav den ena är 1 unghäst på 1½år korsning hbl/tinker, kommer hamna runt 160cm, den andra vet jag inte(ska köpas när lösdriften är färdig), men absolut inte högre än 1.70cm hög.
Tacksam för svar :)!
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Jag har en lösdrift på 24 kvm till två hästar (1,60 + 1,52). Och hade jag byggt den idag så hade jag nog lagt på en 4-6 kvm till. Men annars tycker jag att min strl är rätt OK, jag skulle INTE vilja ha mindre yta!
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Ok, tack för svar. Så svårt och veta när man aldrig byggt lösdrift förut :).
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Jag har 6 x 3 meter plus 1 meter utstickande tak. Har räckt bra till mina två stora hästar.
Naturligtvis hade det kunnat få vara betydligt större, men det skulle ju ha kostat mer.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Minimimåtten är enligt djurskyddslagen och förordning:

Ligghall utan utfodring i hallen
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst
i enhäst- alt. fölningsbox
Unghästar 12–24 mån: 60 % av arean för vuxen häst
i enhästbox
Unghästar 5–12 mån: 40 % av arean för vuxen häst
i enhästbox


Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Jo självklart får man gå efter vad man har i plånboken oxå :). Känns det som om det är trångt för dina, eller har de bra utrymme att ligga och stå?
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Tycker att det är helt ok. Mina är 160 cm.

Matar ej i vindskyddet.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Jo jag vet hur bestämmelserna ser ut, vill veta hur om det verkar trångt om man tex skulle göra en ligghall som är 80% av vuxenhäst arean? Vill gärna ha tips om ni tex ångrar något med ert bygge, skulle ha byggt till nått, något som är bra att tänka på osv.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Ok, tack så mycket. Kommer inte heller att mata mina i ligghallen.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Bestämmelserna är en bra utgångspunkt och understiger man inte det så bör det inte vara några problem.
Har en ligghall på 15X4 m och 11 st Islandshästar kan vistas där utan problem. Utfodrar inte i ligghallen.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Ok, tack så mycket för svar. När man ändå ska till och bygga så vill man ha det så bra och planerat som möjligt :).
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Jag har en liten ponny och en liten häst på 35 kvadrat. Fodrar inne endast vid riktigt skruttväder. De skulle nog kunna ha en midre ligghall, men tycker den är ganska lagom ändå.

Kan ju bara tillägga att utformningen av ligghallen är minst lika viktig som storleken. Ska du bygga en långsmal ligghall med bara en ingång på kortsidan så kan den ju vara hur stor som helst, men någon kan ändå bli trängd. Har du en mindre ligghall men med ingångarna strategiskt placerade, så fungerar nog det mindre storleken ändå. Det är den faktorn som varit mest avgörande i mitt fall.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

När min ena häst fick fång så beslutade jag att stänga in honom i lösdriften under dagen, och sen på natten fick båda dela på det stängda utrymmet. Och ytan räckte till det utan att det blev tjaffs. Kan även stänga av halva ifall jag vill ha den ena ifred utan att det blir trångt.
Men som sagt, jag hade gärna haft några kvm till =)

Jag tror mitt bygge gick på någonstans mellan 7-10 tusen.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Kl

Vi har en lösdrift till två avelsston, dom har 60 kvm. Då finns det en stor hö häck på ena väggen där vi fodrar vid dåligt väder.

Sedan är det ett tak som går ut ca 1,5 meter med två stolpar där vi har stor bal liggandes för fri tillgång.

Trivs jättebra med den storleken, båda får plats att ligga och sova där inne :)
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Jag har en häst 1.60 och en shettis på 55 kvm, långsmal ligghall med 2 utgångar. Jag tänkte som så att det är bättre att göra lite större än behovet då jag inte vet hur framtiden kommer att se ut. Storleken beror också på hur väl hästarna kan samsas.
 
Sv: Tips om bra stl på lösdrift

Vi håller på att bygga i en befintlig byggnad som ligger i vinkel till stallet och det blir på ca 40 kvm men bara en dörr ut i hagen då det inte går att få till en till öppning. Den är till mina 2 pållar på 150 mkh. Även om platsen finns så skulle jag nog inte våga "trycka" in fler hästar därinne för risken att de blir trängda.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 852
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 669
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp