Tips om film/bok för nybörjare?

V

vfr_rider

På senare år har jag verkligen blivit intresserad av att lära mig rida. Jag är 36 år nu och har aldrig ridit förr. Har just nu ett varmblodssto som jag rider lite, men jag känner att jag inte kan någonting om ridning egentligen :o Sitta upp och rida lite går ju bra, men jag vill lära mig mer :)

Så jag undrar ifall någon här kan ge lite tips på filmer och/eller böcker (på svenska) som lär ut ridning och hästhålling på ett grundläggade vis för (som jag) totala nybörjare?

OBS! Jag vet att ridskola är det bästa sättet att lära sig, men problemet är att jag lider av social fobi samt svår panikångest och klarar inte av att vara i grupper speciellt bra, så ridskola är inget alternativ för mig :( Jag är inte heller ute efter att börja tävla, utan vill mest kunna lulla runt i min egen takt i skog och mark, men även inom tid lära mig lite dressyr och hoppning.

Så, finns där någon som kan tipsa mig så vore jag jättetacksam :bow:
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

Det finns en uppsjö böcker som är läsvärda, men att lära sig rida via böcker är nog svårt. Men kan du lära dig en hel del om hästhantering och skötsel. Dock du kommer att märka att det står väldigt olika i böckerna. Har du ingen bekant som är duktig? Eller hör dig för om du kan hitta en instruktör som kan komma till dig och ha lektion. Det är svårt utan att ha hjälp på plats.
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

"Stora boken om ridning" av William Micklem, förlag Wahlström och Widstrand är omfattande och detaljrik. "Börja med hästar" av Ingrid Andersson, Ica bokförlag. "Hästar"( sköta, rida, tävla)av Bengt Gustafson, Albert Bonniers Förlag. Är du intresserad av hästhantering kan jag rekomendera "Perfekt uppförande" av Kelly Marks, förlag Forum. Lite enklare men också bra är "Boken om horsemanship" av Lisbeth Johnson mfl, finns på www.horsemanship.nu. Sedan finns det mycket bra information i hästtidningar. Läs gärna flera olika eftersom det kan skilja sig åt i åsikter och källor, läs mycket och skapa din egen uppfattning. (Kan finnas att låna på biblioteket) Visst kan man inte enbart lära sig genom att läsa, men genom att skaffa sig teori från kloka människor som skrivit en bok har man också möjligheten att omsätta det i praktik. Jag har lärt mig mycket genom böcker och tidningar. Det har också gjort att jag ibland ställt mig skeptisk till "kloka" råd jag fått. Och goda råd är det inte ont om bland hästfolk. Många bra råd, en del mindre bra, och läsning kan hjälpa till att avgöra vilket som är vilket när man är tveksam.
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

Hej;

Vad roligt att du fatt upp ogonen for ridningen! Det ar inget du kommer att angra:bump:

Det finns manga bra bocker, men jag tycker nog att Sally Swift's ar bland de som forklarar mest utforligt om kansla och teknik. Hennes bocker kan vara ratt tunga och inget man laser fran parm till parm, speciellt om man ar nyborjare, men de ger beskrivningar och forklaringar till hur man anvander kroppen for att fa en balanserad ridning, och det ar nagot som ar viktigt att tanka pa fran forsta borjan, vare sig man vill rida ut och njuta i skogen, hoppa 1.60 hinder eller rida dressyr pa grand prix niva.

Jag vet inte om jag haller med dig om att ridskolan ar det basta sattet att rida.. Det basta vore om du kunde hitta nagon kunnig person som ar villig att hjalpa dig. Och jag haller med ovanstaende, ibland kan det vara bra att fa "goda rad" men "goda rad" ar inte alltid goda.

Det basta tipset jag kan ge dig ar att lyssna pa din intuition, vad kanns bra och vad kanns mindre bra. Gor inget som inte kanns avslappnat och bra. Titta pa hasten, se om du har kontakt med den, det ska vara som en tvavags kommunikation dar bada ar glada och ni trivs i varandras sallskap.

Lycka till med din ridning!:banana:
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

Kul!

Jag tycker att Sally Swifts Centrerad Ridning är helt kanon för ridning. Betr hästhållning så tycker jag att "Hästhållning i Praktiken" av Mats Mellberg är bra, den är lite torr och så men han gör verkligen en genomgång av vad man ska och inte ska göra och varför, och drar exempel så man verkligen får upp ögonen för hur man måste tänka efter före när det gäller hästar.

Lycka till med hästen :banana:
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

Filmen "I säkraste laget" är ju en klassiker :p Och när jag började rida skaffade jag en bok som heter "ridlära i bild". Minns att jag lärde mig en hel del av den.
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

Hej!jag tycker du ska titta på filmen "lär dig rida"de fins följande filmer man tittar på efter hand ochså som "börja hoppa"rida dressyr"och börja tävla" så finns de massor av böcker ochså!leta upp en bra ridlärare och gå på privat lektion kan bli lättare en att gå i grupp..lycka till massor//:pbecca
 
Sv: Tips om film/bok för nybörjare?

Att anlita en tränare privat är ju aldrig fel. Då slipper du grupper och massa folk, bara du och tränaren.
En bok som är riktigt bra är "Ridlära" av Bo Tibblin.
I den boken finns de flesta grunderna och den är välskriven med bra förklaringar (om jag inte misstar mig på bok men det tror jag inte).

Vad kul att du tar upp ridning på äldre dar...jag lovar att du inte kommer att ångra dig ;).

Lycka till med allt
 

Liknande trådar

Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 925
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 291
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 225
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Jag har rätt länge varit med i vad jag tror är den största hundgruppen på FB, men ser det ena inlägget efter det andra som får mig att...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 581
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp