Tips om hundras

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Vår gammelvovve Anton avlivades i våras och jag saknar hund jättemycket nu. :cry:

Funderar på vilken ras som skulle kunna passa oss. Jag vill ha en korthårig medelstor-medelliten hund.
Den skall inte ha utpräglad jakt- eller vallinstinkt eftersom jag inte är intresserad av något av det.

Jag vill kunna ta med den när jag rider ut. Den bör funka bra med barn och andra djur. (kaniner, marsvin, katter, hästar)
- Kort sagt en riktig familje/gårdshund.
Har funderat på en Norsk Buhund. De verkar okomplicerade, snälla och barnvänliga. Kan det vara något för oss? Någon som har ett bra tips?

/Lottapotta

Förresten kan man titta på Anton här:
http://www.lotta.se
-Klicka på Anton :love:
 
funderade både på pinscher och d/s gårdshund men man kan undra hur dom går i hop med smådjuren...

eftersom du själv va inne på spets kanske shiba skulle vara ett alt?
 
d/s gårdshund är nåt jag kan rekomendera! :D
Trevlig ras och dom erfarenheter jag har så kommer dom överrens med dom flesta djur och människor. Lättlärda är dom oxå.

:banana:
 
Hm, ja egentligen är jag inte så förtjust i spetsar, men jag tänkte att jag bara skulle titta på egenskaper och inte på hur hunden ser ut den här gången.
Det var därför jag fastnade lite för buhunden. Den är ju ganska alldaglig och jag har aldrig lagt märke till den förut när jag "fönstershoppat vovve" i Bonniers stora hundbok. :smirk:
Shiban är vacker tycker jag och den verkar ganska skojig. Undrar bara om man kan ta den med ut på ridtur utan att den drar iväg.
 
Jag har också tänkt på gårdshund - farfar hade en när han var liten och han blir alldeles lyrisk av dom.
En kompis till mig har en och den hunden har bara två intressen i livet - jaga stenar och skälla och skälla och skälla... :crazy:
- Inte så kul, men han är kanske inte särskilt representativ för rasen.
 
jag skulle säga boxer :) jag äälskar boxern över allt annat! den passar inte perfekt in på din beskrivning, men någorlunda! jag beklagar sorgen för din förra hund :(
 
Jag har inte jättestor erfarenhet av shiba, men den lilla jag har är att de är självständiga och svåra att dressera om man inte är konsekvaent och hundvan. Men de är otroligt söta! ;)

Labrador kanske? Eller hade du tänkt dig nåt mindre?
 
Tack!
Jag saknar honom jättemycket :cry:. Han var så himla snäll och go.
Jag passade en kompis tik för några dagar sedan och kallade henne för Anton flera gånger. Det sitter verkligen i. Varje gång jag kommer hem så söker ögonen automatiskt efter den gula lurvasen på gårdsplanen - och så är det bara så TOMT...

Känns extra hemskt tycker jag när man själv är den som bestämt att hunden skall få vandra vidare. Tänker ganska ofta att han kanske fortfarande kunnat vara kvar hos oss - ett år till iallafall - han kanske inte var så dålig egentligen - osv. Fast jag vet ju att det VAR rätt beslut, han mådde inte bra. :(
 
Ja, labbe är jättefina också. Fast jag är tveksam till hundar som egentligen skall användas till jakt eller liknande. Jag har varken tid eller intresse för att syssla med spår och sök och sånt. Kan man ha en "jakthund" som ren familje- och sällskapshund?
Jag vet att många har det, men blir hunden lycklig?
Fick jag välja hund helt efter utseende hade jag velat ha en Hamiltonstövare. Uj vad de är fina!
 
Ja visst är hamiltonstövarna underbara. Men de kräver mer än bara "vanliga" promenader. Mitt ex's föräldrar hade uppfödning i lite skala och de sålde bara till jaktintresserade.

Labbe kan du väl ha bara som sällskapshund. Men visst mår alla hundar bra av att få använda nosen och hjärnan ibland, men jag tror att Labbarna klarar vanligt "svensson" liv.
 
Om det inte var för att du vill ha kort päls på hunden hade jag rekomenderat Tibetansk spaniel, de älskar barn och andra djur..På rätt sätt.... :D :rofl: De är dessutom bra vakthundar, kommer det folk som inte brukar vara där skäller de och talar om att "fienden" kommer.. ;) :D :banana:
 
Labrador tycker jag. Vi har en sån och man märker aldrig av att han är en jakthund.
 
Jag tycker på din bekrivning att det är en Australisk terrier du letar efter! De är helt underbara små kompisar! Jag har själv precis skaffat en ny liten valp, det blir den tredje jag har. Och förmodlogen kommer jag aldrig ha någon annan ras.
De är väldigt pigga och glada, medelsmå, har halvkort päls, mycket bra stallhundar (min ena fångade råttor och möss), snälla mot andra djur och barn. Man kan ha med dem överallt, när man rider t.ex.
Gå in på den här adressen: http://hem.passagen.se/aussieklubben/
så hittar du all information du behöver!
Jag tror att du kommer att fastna för denna underbara individ, precis som jag gjorde!
Lycka till! :rofl:
 
Jag har 2 dansk-svenska gårdshundar. En ras som har allt tycker jag. Goiga och mysiga, men med fart och temprament. De funkar med alla sorters djur vi har hemma; får, höns, kaniner, marsvin och hästar.

De är inte speciellt skälliga. Och jaga stenar är inte något av deras intresse direkt. ;) Tvärtom, lite mer kamp och jakt skulle jag egentligen vilja ha. Jag har tävlat lydnad med den ana och apporter är så ointressant så det finns bara inte. Att leka med eller hämta döda ting som pinnar, bollar, aportbockar osv är inget mina vill slösa energi på. Att jaga möss och råttor däremot, det är kul! :angel:
 
Spontant skulle jag säga borderterrier men dom och smådjur vet jag inte..... En lapphund, fast den har ju mycket hår men lättskött!
 
Hittade det här, låter som det skulle kunna vara något för dig!

DIN AIREDALETERRIER
...kommer att bli din bästa vän i vardagslivet, en glad och pigg följeslagare på skogspromenader och skidturer. Han är oöm och robust och alltid lika road av nya upptåg.

Sin lekfullhet och livsglädje behåller han upp i hög ålder - han är med sitt härliga humör en idealisk familjehund. Men han har också värdighet, är ädel till kropp och själ och väl medveten om sin skönhet och elegans.


Med sina vackra rena linjer och en hållning som om han ägde hela världen, förtjänar han väl det prefix man en gång givit honom - The King of Terriers!
 
Jag har en borderterrier, han är inte nämnvärt intresserad av min kanin eller andra djur eftersom han inte fått lära sig att jaga dem.
De kan följa en häst och är trevliga och arbetsglada hundar.
"En stor hund i liten förpackning" brukar man säga och det stämmer verkligen! :love:
 
precis det talesättet är så passande det bara kan vara för en borderterrier.
 
Jag håller med dig. Har läst om dem och tycker att de verkar väldigt trevliga. Bara de inte äter kaniner och marsvin så... :crazy:
Är lite misstänksam mot mot alla terrier-raser vad det gäller instinkten att jaga gnagare.

Innan har vi haft det så bra med djuren eftersom alla accepterat varandra och kunnat vara tillsammans lösa på innergården - både ankor, marsvin, kanin, hund och katt (och häst ibland).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 448
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 049
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hejhej alla hundintresserade här på buke!:) Nu är det så att arbetsförhållandena här hemma äntligen kommer förändras så att vi kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 250
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 170
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp