Tips/orsaker mot lös mage?

snurpe

Trådstartare
Min lilla shettishingst på 1,5 år är så otroligt lös i magen och jag kan inte förstå varför... har ni några idéer och hur får jag detta att upphöra? Han är avmaskad nyligen, och har visserligen bytt hö men det var ett bra tag sedan nu. Detta har hållt i sig drygt en vecka och vägrar ge med sig. Ponnyn fullt frisk och pigg för övrigt.

Hjälp en uppgiven och förvirrad snurpe!

/snurpe

Sv: Tips/orsaker mot lös mage?

Ge Probimin eller dylikt.
K.´s Mag o tarm måste man överdosera rejält för att de ska ge effekt.
Nästa gång du byter foder- ge det i förebyggande.

Jag gav min fd fånghäst det vid betesinvänjning o hagesbyte i somras

Hej!
Min häst är väldigt känslig i magen. Brukar reagera väldigt på hösten då vi väldigt succesivt byter till hösilage.
Men det är fler hästar i stallet som reagerar periodvis nu på hösten. Pratade m en kompis som har häst i ett annat stall där tre hästar blev dåliga i magen en vecka var och inte samtidigt...( de äter hö och har gjort det ett bra tag )
Har börjat fundera på om det kan vara ngt i hagarna nu innan det fryser??
Jag har givit min häst Microbalans ( Eclipse ). Det finns i välsorterade ridsportaffärer. Innehåller lactobaciller, men är från växtriket ( samma bakt som A - fil, men det är från djurriket och mjölk säger endel att hästar blir lösa av ).
Det har hjälpt att få magen i balans. B vitamin inj kan vara till en liten hjälp.
Men det verkar svårt att finna ngt bra medel som hjälper akut. De äldre vet säger att det enda som hjälper är att slanga träck från en frisk häst till den m störd tarmflora..
Förra vintern stod min häst jätte sjuk i diarre, feber. Fick åka m träckprov till Lidköping för analys, tarmfloran var helt utslagen. Stod m dropp och var riktigt dålig. Därför har jag väldig respekt för lös mage. Men så långt behöver det ju inte gå. Bara hästen dricker och inte får feber. Hö rek min vet oxå då han var dålig..
Hoppas detta kan vara till ngn hjälp!
Kramar

Ville bara tillägga att jag aktar mig för att släppa hästarna på gräs när det har frusit.

Jag oxå. Det är inget gräs i våra vinterhagar. Om det var till mig du menade.

hej min inakordering hade samma problem alldeles nyligen( oxå minishettishingst) han hade sand i magen pröva att röra ur spillning i en plasthanske så rinner sanden ner i fingrarna, ger nu loppefrö 1 dl 2 gånger om dan och han börjar bli bra nu

Min shettis är likadan.
Jag misstänker sand direkt, typiskt för sand är att dom är lösa, men att dom har bollar ändå, inte hårda som vanligt om du förstår vad jag menar
Jag har köpt loppfrö, som jag försöker få i honom, men han gillar det INTE ! 2 dl om dagen i ca 5 veckor ger jag det.
Vad jag har hört är dessutom att H.borg djursjk är fullt av sand hästar i år :(
Hej från hambo

Ajdå, om det kan vara något sådant då... vad är loppfrö för något?

/snurpe

Det är små frön som ser ut som linfrö.
Man blötlägger det och det blir som en slemhinna i tarmarna på
totton som för med sig sanden ut.
Jag köpte mina på lantmännen, nu märker jag när han bajsar
att sanden kommer med ut.
Han ska få det i 5 veckor 2 dl om dagen, det tog ett par dagar innan han ville äta av det, men nu går det bra !
Hej från Hambo

Något som är enkelt...
Testa att ge A-fil ett par dagar det brukar lugna magen. Äter den inte fil så går det lika bra med proviva nyponsoppa. :bump:

*kl* jag gav en tredagars kur "coli kur" Till min häst när han hade en rubbning i tarmfloran. Gav det efter rek. av vet.

Det där är en gammal huskur.
Det finns bättre verksamma medel mot detta nuförtiden.
Sök på nätet.

Varför rekomenderas det då av veterinärer på kliniker om det finns bättre medel?? Du verkar inte riktigt ha koll på detta eftersom du inte kan komma med andra förslag!:devil:

Ja men nu får jag be om ursäkt här:o

Psylliumfrön är samma som loppfrön.
såg ett nytt medel med en till verksam substans.
Sorry!

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 393
Senast: FiVi
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 855
Senast: keilir
·
Katthälsa Min ena katt har periodvis varit dålig i magen, med väldigt mjuk och/eller helt lös avföring och det stinker utav bara helskotta. När...
Svar
17
· Visningar
5 240
Senast: Sorbe
·
Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka