Sv: Tips/orsaker mot lös mage?
Hej!
Min häst är väldigt känslig i magen. Brukar reagera väldigt på hösten då vi väldigt succesivt byter till hösilage.
Men det är fler hästar i stallet som reagerar periodvis nu på hösten. Pratade m en kompis som har häst i ett annat stall där tre hästar blev dåliga i magen en vecka var och inte samtidigt...( de äter hö och har gjort det ett bra tag )
Har börjat fundera på om det kan vara ngt i hagarna nu innan det fryser??
Jag har givit min häst Microbalans ( Eclipse ). Det finns i välsorterade ridsportaffärer. Innehåller lactobaciller, men är från växtriket ( samma bakt som A - fil, men det är från djurriket och mjölk säger endel att hästar blir lösa av ).
Det har hjälpt att få magen i balans. B vitamin inj kan vara till en liten hjälp.
Men det verkar svårt att finna ngt bra medel som hjälper akut. De äldre vet säger att det enda som hjälper är att slanga träck från en frisk häst till den m störd tarmflora..
Förra vintern stod min häst jätte sjuk i diarre, feber. Fick åka m träckprov till Lidköping för analys, tarmfloran var helt utslagen. Stod m dropp och var riktigt dålig. Därför har jag väldig respekt för lös mage. Men så långt behöver det ju inte gå. Bara hästen dricker och inte får feber. Hö rek min vet oxå då han var dålig..
Hoppas detta kan vara till ngn hjälp!
Kramar