Tips på aktiv resa i juni

Preussen

Trådstartare
Kära buke, behöver er hjälp!
Önskar tips på resmål utomlands i juni, troligtvis kring midsommar, 7-9 dagar. Önskar hitta ett ställe som inte bara är bad och solsemester utan där det finns mycket annat att göra också, t.ex. vandra, rida, delfinsafari, historiska platser, museum eller dylikt (det behöver inte finnas allt det här men något annat än bara pool och strand). Vi är två vuxna personer.
Vi tittade på Azorerna vilket verkar ha allt vi önskar oss förutom att det verkar vara lite kyligt i juni (ca 21 grader). Vi vill åtminstone ha 25 grader och uppåt och det får gärna vara en vacker strand och natur. Vi är inte intresserade av storstäder och shopping.
Budget max 15 000-18 000 /person för resa och hotell.
Alla tips mottages tacksamt!
 
@Preussen kan tipsa om La Gomera med sin vackra nationalpark. Flyg till Teneriffa och båt över till La Gomera. I nationalparken kan man vandra och massturismen har inte nått dit men finns ändå hotell av olika kvalité att välja på. Historiska platser finns det gott om.
 
@Preussen kan tipsa om La Gomera med sin vackra nationalpark. Flyg till Teneriffa och båt över till La Gomera. I nationalparken kan man vandra och massturismen har inte nått dit men finns ändå hotell av olika kvalité att välja på. Historiska platser finns det gott om.
Stort tack för tipset, ser himla fint ut! Ska läsa mer om det :love:
 
Ja Azorerna låter verkligen som att det hade kunnat vara perfekt för er, men vädret är ju tyvärr lite sådär klassiskt opålitligt som det ofta är på öar som ligger mitt ute i ingenting. Maj-juni är dock den allra bästa tiden att åka för allt annat på Azorerna skulle jag säga, det är då som blomsterprakten är som allra finast och det är verkligen en fantastisk ö-grupp.

Om ni letar efter något varmare skulle jag titta på Sardinien ifall jag var er. Jag var där på ridresa precis runt midsommar för några år sedan och klimatet var perfekt, om än lite väl svettigt att rida i.

Malta kan också vara ett bra alternativ, även om man ofta får åka en liten bit utanför städerna för att hitta de klassiska fina sandstränderna.

Mallorca ska också vara väldigt vackert om man tar sig bort från turist-ställena, men där har jag inte varit själv.

Edit: Toscana-kusten och italienska rivieran kan ni också titta på!
 
Vandra i nationalparkerna i Kroatien? Finns mycket historiska platser runt om i landet också att kika på och gillar man GoT finns det inspelningsplatser att kolla på. Det borde vara runt 25 på de flesta hållen i landet då. Runt Split förra året var det 30-38 den tiden.
 
Stort tack för tipset, ser himla fint ut! Ska läsa mer om det :love:
Själv har jag bara varit där på en dagsutflykt men vi åkte bl.a. till nationalparken och jag blev helt såld på det. Ska definitivt boka denna en resa dit så såsmåningom. Träffade folk på planet hem som hade varit på la Gomera och vandrat i flera veckor.
 
Ja Azorerna låter verkligen som att det hade kunnat vara perfekt för er, men vädret är ju tyvärr lite sådär klassiskt opålitligt som det ofta är på öar som ligger mitt ute i ingenting. Maj-juni är dock den allra bästa tiden att åka för allt annat på Azorerna skulle jag säga, det är då som blomsterprakten är som allra finast och det är verkligen en fantastisk ö-grupp.

Om ni letar efter något varmare skulle jag titta på Sardinien ifall jag var er. Jag var där på ridresa precis runt midsommar för några år sedan och klimatet var perfekt, om än lite väl svettigt att rida i.

Malta kan också vara ett bra alternativ, även om man ofta får åka en liten bit utanför städerna för att hitta de klassiska fina sandstränderna.

Mallorca ska också vara väldigt vackert om man tar sig bort från turist-ställena, men där har jag inte varit själv.

Edit: Toscana-kusten och italienska rivieran kan ni också titta på!
Tack för ett utförligt svar med många tips som verkar super! :bow: Jag ska läsa om respektive ställe. Jag har aldrig varit på något varmt ställe förutom Kreta en gång så jag känner mig helt som en nybörjare på denna typ av ställen.
 
Vandra i nationalparkerna i Kroatien? Finns mycket historiska platser runt om i landet också att kika på och gillar man GoT finns det inspelningsplatser att kolla på. Det borde vara runt 25 på de flesta hållen i landet då. Runt Split förra året var det 30-38 den tiden.
Stort tack för tipset, det ska kollas upp! :bow: Jag är ett stort GoT-fan och min sambo också!
 

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 103
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min...
2
Svar
20
· Visningar
1 612
Senast: tornblomma
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839
Äldre Sambon och jag tittar på resor till Thailand men vi har beslutsångest, buke hjälp oss! :) Blir det verkligen billigare att boka flyg...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Capel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp