Tips på "aktivitet" för hamster!

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en ca 3årig hamsterhane som mest ligger och sover men den halvtimmen-timmen han är uppe så stör han som in i, han biter på gallret, sitter och kliar sig så hela buren skakar och framförallt springer runder så det riktigt hörs.

Jag hade tidigare en boll till honom men då vi har en hund som sätter snurr på den så gick den sönder och jag vill inte köpa en ny just för att hunden ser den som en vanlig boll och vill springa runder med den i munnen och sätter riktig snurr så det är ju synd om hamstern som är i den.
Jag tar ut han på kvällen i ca 5-10min så han kan springa i sängen och han är totalt orädd för hunden och hon gör inget mot honom, slickar sig lite om munnen och trycker in nosen i pälsen men hon gör inget och han kan klättra på henne och han tar små söta skutt över hennes tassar. Vi har mycket sladdar och sånt så han kan inte gå på golvet. Jag köpte ett tag gnagpinnar (sådana med mat på) fast de upphöll honom i 10min sen började han gnaga på gallret och sen biter han på pinnen så hela gallret skakar.

Något tips, han biter fast vi ibland lägger in t.ex hela äpplen, morötter sallad och sådant och vanliga pinnar (färska typ) funkar inte heller.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

När jag hade hamster (sibirisk dvärg) så tog jag underdelen på en gammal marsvinsbur och inredde som leklåda. Hus, toarullar, toapapper, saker att klättra på osv. Där fick han vara när jag tex gjorde rent buren.

Såna där bollar har jag aldrig gillat, tror det är stressande för hamstern att ta sig fram utan att kunna undersöka saker och kanske köra in i väggen.

Min hamster var uppe betydligt mer än 5-10 minuter per dag. Han fick vara med i soffan när man tittade på tv, då brukade han knata runt i soffan och busa bland kuddarna.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Min första tanke är att du verkar störa dig väldigt på gallret.
Se om du kan få tag på ett litet billigt akvarium istället.
Sen ordentligt med spån, toarullar, toalettpapper, rör, stegar, hus, sandbad. Göm mat i toalettrullarna så den få leta reda på den.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Jag hade ett hus eller 2-våningshus som jag hade till ungarna när de var små men han får inte plats i det haha! Han biter isönder de vanliga husen (av plast) så jag vill inte ha de inne hos honom för han kanske äter plasten (?) och det kan ju inte vara bra. Jag har typ 3cm tjockt lager spån när jag gör vid men sen tar han upp allt till sin sovplats så jag lägger in igen typ efter någon dag så han har mycket spån.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Jag har en sibirisk dvärghamster som har väldigt mycket energi i sig. Brukar låta honom klättra runt på mig, vara lite i sängen ibland. Någongång har han fått springa lite i badkaret (inget vatten i förstås;)). Annars så brukar jag låta han följa med mig till tvn eller ut i köket eller om jag ska göra något annat smått. Ibland får han vara ute och gå lite på gräsmattan eller krypa omkring i rabatterna. Sen har jag ibland tagit bort gallret och placerat det på plattorna utomhus och låtit hamstern ha det som en liten ''rastgård''. Har honom alltid under uppsikt när han är ute om någon fågel skulle försöka ta honom.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Vi har inget badkar, annars älskar han att bada o.O har då typ 2cm högt vatten och han simmar runder där fast bara halva hamstern blir blöt och han tycker det är skitkul haha!! Men nu efter vi flyttade så har vi bara dusch. Vi har ingen "gård" utan bor i lägenhet och därför är det svårt att ta med han ut haha xP
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

kl

Hamstern behöver aktiveras. Byt för det första ut gallerburen mot typ ett akvarium - fyll därefter på ordentligt med strö. Hamstrar är grävande djur, 3 cm är inte tillräckligt. Typ 15-20 cm vore mer ordentligt (eller ännu mer om det får plats!), och byt gärna ut spånet mot typ jord eller torv som tydligen är roligare att gräva i.

Ta ut honom mer. Det är väl klart han får stereotypa beteenden om han sitter i en liten gallerbur med dåliga grävmöjligheter dygnet runt och bara får komma ut 5-10 minuter - hade du själv mått bra av att bo så?

Sluta ge kräckerstänger och sånt elände, de innehåller en massa socker som bara ger ännu mer energi för honom att göra sig av med.

Skippa matskålen, sprid ut maten i ströet istället så han får jobba för den. Likadant med bomaterial, lägg det inte bara i boet när du gör rent utan sprid ut det - nån bit på huset, några bitar nergrävda här och där osv, låt honom jobba.

Hamstrar ska inte ha plasthus så det gör du helt rätt i, inte för att de äter husen utan för att det blir kondens. Ge honom istället trähus, kartonger och annat. Varför inte en stängd kartong med bara några hål och nåt gott eller bomaterial på insidan som han får ta sig in till exempelvis.

Slutligen, sluta bada honom. Hamstrar är inte gjorda för att badas, de kommer från en torr miljö och huden tål inte att bli badad i onödan. Kliandet kan mycket väl bero på det, men kolla upp det hos vet för en hamster utan problem av något slag kliar sig inte mycket.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Det var typ minst ½år sedan han badade så det är inte därför han kliar sig. Jag har inte möjlighet att ha något akvarium, han är 3år så kommer antagligen inte leva så länge till.
Trähus och sånt tycker jag är rättså onödigt att lägga 200-300kr på då han kanske somsagt inte lever sålänge till och jag vill inte ha en hamster efter honom.
Att bygga själv är också lite problematiskt då vi typ inte ha trälådor och sånt, kan man inte typ fästa ett vanligt papper (lite tjockare eller flera lager) under en kortsida och lite in på långsidorna så han kan ha mer spån på den sidan eller något? Jag har aldrig märkt att han gillar att gräva men älskar tunnlar och sånt, han hade en bur med tunnlar på ovansidan innan men den gick sönder så han har en annan nu.
Jag tänkte köpa ett hjul till honom (till guldhamstrar) men har hört att de inte alltid är så bra och de bara ska ha dem max 1h per dag då de kan skada ryggen? Så för 150 spänn blev det inget utan ett hundkoppel ist men kan man inte ta en kartongbit och sätta så han har typ en halvvåning till fast jag är rädd att han biter på kartongen så han tillslut ramlar ner haha xD Så klumpig som han är så skulle det inte förvåna mig.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Alltså läste du zebrans inlägg?

Ta en skokartong fylld med grävmaterial och ställ in i buren, ta toapappersrullarna när de är nästan slut och lägg in som de är så blir det både bomaterial att riva loss och en tunnel, göm maten på olika ställen... Använd din fantasi och gör det lite svårt för hamstern.

Försök att hitta ett gammalt akvarium, ibland får man tag i begagnade som är billiga för att de inte är vattentäta, släng ut gallerburen så har du plats för ett akvarium.

Skippa såna hamstergrejer som man kan köpa i affären. Väldigt mycket av det är rent farligt för hamtrar, t ex hjul, bollar och hamstervadd.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Kolla upp det hos veterinären då alltså, för det låter definitivt inte normalt. Kan vara ohyra, svamp eller så som behöver behandlas. Ut med buren så får ett akvarium plats, och asbilligt begagnat är det också precis som lilstar skrev. Själv har jag ett 160-liters till min hamster, köpte det begagnat för bara 350 spänn.

Trähus för 2-300? Que? :confused: Ett hus till hamster får du för en sisådär 50-100 spänn bara, om du inte helt enkelt tar en kartong eller nåt som går precis lika bra. Faktum är att en hamster enligt lag ska ha tillgång till hus.

Låt bli hjul, som du säger är det inte bra. Inte bara pga skaderisken utan pga risken att han blir beroende och för att det inte tillför nånting. Det din hamster behöver är inte bara att springa utan att aktiveras.

Du kan absolut göra en våning till av en kartongbit ja, men hamstrar är inte djur som lever på höjden och det tillför inte så mycket för honom.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Jag går nog emot alla här å säger att du visst kan köpa ett hjul, men då ett stort, för råttor. Då har han att göra och får motion. så köp ett för råttor så ahn inte böjer ryggen, hellre det än att han plågas av tristess. fyll finkornig kattsand i en djup bigpack, och låt honom ha. Hamstrar älskar att gräva i sand!
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Problemet med att sätta in ett hjul för att bryta tristessen är att det man faktiskt gör då är att byta ut ett stereotypt beteende mot ett nytt stereotypt beteende utan att göra det ett dugg bättre för hamstern när det man borde göra är att ge hamstern bra aktivering så man kan bryta det stereotypa beteendet helt och hållet.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Ja fast problemet med en hamster är att dom ALLTID är på väg någonstans, dom har alltid ett misssion och det finns liksom inget stopp. Att gömma mat i buren osv håller den upptagen max 5 minuter. Vilket knappast kommer hjälpa. Alla dom hamstrar jag haft har även haft ett enormt springbehov, vilket dom får utlopp för med hjulet. Dessutom är ju hamstrarna vakna på nätterna när vi männuskor sover, vilket blir mycket ensam tid, svårt att aktivera den då.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Det är ju inte fullt så konstigt att en hamster inte kan springa om den blir intryckt i en av dagens minimala hamsterburar som jag antar är fallet här precis som i en brutal majoritet av andra fall (jag har då iaf aldrig sett någon ha problem med sina hamstrar när de dissat hamsterburar och gett hamstrarna en bättre levnadsmiljö).

Ja, jag vet hur hamstrar beter sig. Jag har hamster själv och har haft flera hamstrar tidigare. Och jag råkar ha hamster utan beteendestörningar trots brist på hjul och trots att hon får sitta i buren för att jag ska sova när hon är vaken. Hur? Naturlig berikning utan genvägar via hjul. Den gemensamma faktorn jag kan se är att varje gång en hamster blivit uttråkad och haft stereotypa beteenden har den suttit i en liten skitbur och/eller haft otillräcklig aktivering i buren. Ett hjul tar inte bort ett stereotypt beteende, det bara flyttar på det och är en precis lika dålig lösning som att få en häst att sluta väva genom att hänga upp en tegelsten så den slår i huvudet. Man kan inte få en välmående hamster genom att bota symtomen, man får en välmående hamster genom att gå till botten med och göra något åt orsaken.

Det du säger är att hamstern, som i det här fallet lever tex med bara 3 cm strö trots att det är ett grävande djur och inte mår bra av det, ska fortsätta leva så. Tycker du verkligen att det är rimligt?
Personligen föredrar jag att lösa såna problem såhär:
Sotnos_3.jpg
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Självklart menade jag inte att hon bara ska ge den ett hjul och sen är allt bra. Utan hon ska även ge den grävmöjligheter tex en låda med sand.

Det där med att allt blir bra bara man har en stor bur stämmer inte alls för min del. Min hamster har värsta lyxburen gjord för en kanin med 4 våningar och metrar bred.Fylld med massa prylar. Han får samma tristess ändå, och ytan räcker inte nog ändå då han har ett så stort springbehov. Jag gömmer mat åt honom och byter ut inredningen ofta. Hjälper inte ändå. Han är sååå mycket gladare när han fått haft sitt hjul någon timme. Jag märker ju att han vill gå upp tidigare på kvällen och att han är piggare och mer tillfreds när han får motion i hjulet
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Att din hamster beter sig så innebär ju inte att det är en lösning i TS fall. TS hamster är ju en hamster som inte ens får utlopp för sina naturliga beteenden, så det TS behöver göra är ju att se till att hamstern får det utloppet. Att hamstern redan har stereotypa beteenden visar rätt klart och tydligt att hjul inte vore bra iom att hjul redan tenderar att vara beroendeframkallande som det är.

Ang sand har jag aldrig förstått mig på det. Sandbad är en sak, men att gräva i borde väl fungera rätt dåligt iom att sanden rinner ihop? Hamstrar vill ju gärna ha möjlighet att göra tunnlar och grejer, och det går ju inte i sand.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Jag kan väl inte svara på varför dom älskar sand? Alla mina hamstar älskar finkornig kattsand där dom spenderar mycket tid att gräva runt, och dem verkar gilla det, även om den rinner ihop. Sandbad har jag inte sett någon tendens hos någon av mina hamstrar.
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Jag har inte sagt att du måste förklara det för mig, jag förstår bara inte varför folk envisas med att ge grävmöjligheter i sand istället för typ jord. Många har ju inte ens jämfört vad som föredras liksom.

Nej sandbad har jag inte sett några tendenser av jag heller, bara hört om det. Min tös fick ett sandbad just in case men använder det som toalett :D
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Vanlig matjord då? Kanske ska testa det på min hamster då. Lägger du det i en bigpack eller hur gör du för att dom ska kunna gräva tunnlar? Dom får inte för sig att äta jorden då? det kan ju inte vara så bra. Anledningen att många har sand är nog just för att dom ju är ökendjur från början =sand
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Min hamster älskade sandbad. Både att just bada i och att gräva i. Han var som en liten chinchilla :D.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
692
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 609
Övr. Hund Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut. Någon som har tips eller kan berätta hur det var för...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 712
Senast: AnneB
·
  • Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp