Bukefalos 28 år!

Valp i trots/slyngelåldern

Jag hade satt munkorg på en så kraftfull hund i värsta slyngelåldern och låtit hunden landa lite i sig själv innan jag skulle börjat träna:)
Jag hade satt munkorg på en så kraftfull hund i värsta slyngelåldern och låtit hunden landa lite i sig själv innan jag skulle börjat träna:)
Munkorg låter verkligen överdrivet, det är ju en lekfull unghund? Inget i TS inlägg tyder på att hunden ger sig på sin familj på något aggressivt sätt.
Ja verkligen, han är absolut inte aggressiv av sig. Antagligen så är det precis som du säger, han är bara ung och vill testa gränser/leka
 
Anledningen till varför han ska kastreras är mer för att han går på hunddagis någon gång i veckan. Sen läste jag någonstans att en stark könsdrift kan göra hunden stressad
Men kanske ska avvakta lite med kastreringen?

En del hanar blir stressade om där finns löptikar i närheten, men löptikar lämnar man inte på hunddagis, tänker jag?

Avvakta i alla fall så han får gå genom sin könsmognad. Sen är det självklart du själv som avgör.

Det är ju dock många hunddagis som har kastreringskrav på hanar, har jag förstått.
 
Du behöver inte "köra hårt" med honom, men han behöver mer fysiska och psykiska utmaningar för att bli mer harmonisk - sätt där han får kanalisera sin energi - att leka med dig och att använda hans leklust i träningen, som en härlig belöning. Att låta en växande hund röra på sig är ingen som helst fara, det har forskning visat. Snarare är det bra att deras kroppar får vänja sig vid belastning. Att springa 2-3 mil på hårt underlag är kanske inte så smart men promenader på 7-8 km eller mer, gärna så att han kan vara lös (eller i lina) och gå off-road, är superbra. Annan aktivering som verkligen är tröttande och som du redan fått tips om är all typ av nosaktivering, dvs att han ska leta upp leksaker eller godis med hjälp av sin nos istället för ögonen.
Jätte bra tips! Ska absolut testa, införskaffade mig nyss en långlina
 
Anledningen till varför han ska kastreras är mer för att han går på hunddagis någon gång i veckan. Sen läste jag någonstans att en stark könsdrift kan göra hunden stressad
Men kanske ska avvakta lite med kastreringen?
Det finns så många myter runt könsdriften hos hanar. De flesta hanar lever utmärkt fungerande som intakta. Merparten av beteendeproblem bottnar i helt andra saker.
Jag lät kastrera min hane när han var 5 år. Han var fullt fungerande men jag hade tikar också och trodde jag skulle förenkla vardagen.
Det blev tvärt om. Med tiden har osäkerhet mot andra hundar växt fram och idag har jag en hund som är stökig i hundmöten. Han lägger även lätt på sig och har fått en jobbig päls.
Testosteronet i en hanhund har också nyttiga funktioner. Mitt råd är att avvakta till hunden har landat i sig själv och prova sen med kemisk kastrering först.

I övrigt låter det som en helt normal tonårshund. Öka aktiviteten mer med tankeverksamhet. Spår, uppletande, leta godis inne och ute och trick brukar vara bra. Minska på energihöjade aktiviteter som bollar. Nyttja gärna utomhusmiljöer när ni är ute med att gå balansgång på omkullfallna träd, sitta på stenar och stubbar osv så han får använda hjärnan mycket mer.

Att motionera en hund trött funkar sådär i längden. De är trötta ett tag med lägger sig och sover och laddar om. Med tiden får de en kanonfysik och önskar mer och mer motion. Det räcker med normalt motionerande och öka istället hjärnans motion.
 
Låter faktiskt som en bra idé, ska testa promenadmetoden och leta kurs tack.
Gör en liknande metod inomhus som vi kallar ”timeout” när han biter i oss åker han in bakom en bebisgrind i ett större rum (ca 3 min), problemet är bara att han biter på väggarna i protest
Det är inte i "protest", han försöker få utlopp för ett behov han har. Hundar har ingen uppfattning om "time outs" eller kan "protestera" på det viset du beskriver.

Han har en flamsig unghund med unghundbehov. Avled, avled, avled, gör dig tråkig när han hugger tag i armar och ben och ge honom annat att tugga på och leka med.
 
Låter faktiskt som en bra idé, ska testa promenadmetoden och leta kurs tack.
Gör en liknande metod inomhus som vi kallar ”timeout” när han biter i oss åker han in bakom en bebisgrind i ett större rum (ca 3 min), problemet är bara att han biter på väggarna i protest

Vänta inte tills du hittar en kurs. Läs på redan nu om hur du kan aktivera din hund. Det finnas massor att hitta på nätet, Youtube och i böcker. Kan verkligen rekommendera personspår! Enkelt och väldigt bra och naturlig hjärngympa.

Exempel på koncentrationsövning kan vara "omvänt lockade" (googla så hittar du) med allt större störningar.
Sen lek där du lär in tydliga start och stoppsignaler.

Ett pass på 15 minuter där man växlar mellan koncentration och intensiv kamplek gör de flesta hundar rätt nöjd.

Han protesterar inte kan han inte styra sin energi och tar ut den på något annat eftersom det är möjligt, i detta fall väggarna. Avgränsa mer så det hjälper honom att koppla av.
 
Jag tror man ska vara försiktig med att tro att just kastrering förenklar saker i hundens liv. Att den blir enklare, mindre stressad, har färre drifter, osv osv. Jag tror inte på det. Jag kastrerade min egen brukshund då han var kryptorchid, men ångrar det i efterhand. Han fick ändå prostatacancer som tog hans liv (fast vid 13 års ålder...!) . Hans päls blev ullig och konstig. Andra hundar, ffa tikar, hatade honom och han blev ideligen anfallen. Osv osv. Idag hade jag aldrig kastrerat. Han var ändå av en stor och tuff ras. Nej, kastrera inte av "bekvämlighetsskäl", det blir kanske inte det minsta bekvämligt. Varesej
för hunden eller för dig.
 
Jag tror man ska vara försiktig med att tro att just kastrering förenklar saker i hundens liv. Att den blir enklare, mindre stressad, har färre drifter, osv osv. Jag tror inte på det. Jag kastrerade min egen brukshund då han var kryptorchid, men ångrar det i efterhand. Han fick ändå prostatacancer som tog hans liv (fast vid 13 års ålder...!) . Hans päls blev ullig och konstig. Andra hundar, ffa tikar, hatade honom och han blev ideligen anfallen. Osv osv. Idag hade jag aldrig kastrerat. Han var ändå av en stor och tuff ras. Nej, kastrera inte av "bekvämlighetsskäl", det blir kanske inte det minsta bekvämligt. Varesej
för hunden eller för dig.
Lite OT men tack fö rberättelsen. Torsten är kryptochid och jag vill inte kastrera. Jag tror att han kommer att ha ett långt bra liv med sin enda kula och det kan ändå ske saker som man inte räknat med.
Det du skriver stärker mig i mitt beslut att behålla honom intakt.
 
Lite OT men tack fö rberättelsen. Torsten är kryptochid och jag vill inte kastrera. Jag tror att han kommer att ha ett långt bra liv med sin enda kula och det kan ändå ske saker som man inte räknat med.
Det du skriver stärker mig i mitt beslut att behålla honom intakt.
Fast rekommendationen att kastrera en kryptorkid hane är knappast av bekvämlighetsskäl. Själv skulle jag absolut kastrera en sådan hund pga sjukdomsrisken om jag inte hade enormt goda andra skäl att låta bli.
 
Fast rekommendationen att kastrera en kryptorkid hane är knappast av bekvämlighetsskäl. Själv skulle jag absolut kastrera en sådan hund pga sjukdomsrisken om jag inte hade enormt goda andra skäl att låta bli.
Men då undrar jag hur statistiken egentligen ser ut för krypta hanar? ÄR cancerrisken så mycket större? Min hanne hade under sina sista år enorma problem från prostatan, åt den ena antibiotikakuren efter den andra, för att det sedan visade sig vara spridd cancer. Också. Jag hade idag inte kastrerat, då det medförde annat i hans liv som verkligen inte var positivt.
 
Men då undrar jag hur statistiken egentligen ser ut för krypta hanar? ÄR cancerrisken så mycket större? Min hanne hade under sina sista år enorma problem från prostatan, åt den ena antibiotikakuren efter den andra, för att det sedan visade sig vara spridd cancer. Också. Jag hade idag inte kastrerat, då det medförde annat i hans liv som verkligen inte var positivt.
Den är 10-13 gånger större enligt SVF men huvudproblemet är att den upptäcks i ett senare stadium än annars och därför blir mer svårbehandlad.
 
Den är 10-13 gånger större enligt SVF men huvudproblemet är att den upptäcks i ett senare stadium än annars och därför blir mer svårbehandlad.
Jag väger för- och nackdelar. Han har redan en besvärlig päls och grundläggande rädslor- vílka jag till största delen lyckats jobba bort.

Är det värt att kastrera och få en massa bekymmer vs ett möjligen kortare men lyckligare liv.
 
Fast rekommendationen att kastrera en kryptorkid hane är knappast av bekvämlighetsskäl. Själv skulle jag absolut kastrera en sådan hund pga sjukdomsrisken om jag inte hade enormt goda andra skäl att låta bli.
Statistiken visar att det är större risk att söva en hund än att han lever som kryptokid. Det kanske inte är av bekvämlighetsskäl som man kastrerar en kryptokid utan av okunskap.
 
Jag väger för- och nackdelar. Han har redan en besvärlig päls och grundläggande rädslor- vílka jag till största delen lyckats jobba bort.

Är det värt att kastrera och få en massa bekymmer vs ett möjligen kortare men lyckligare liv.
Ta bara kulan i buken. Jag hade inte velat ha kastratpäls på en pappis, den blir ullig och tovig och måste ofta hållas nedrakad. Men, jag hade också varit orolig för risken för testikelcancer och -torsion så jag hade valt att enbart ta bort den i buken. På så sätt har du fortfarande kvar en testosteronproduktion.
 
Jag tror man ska vara försiktig med att tro att just kastrering förenklar saker i hundens liv. Att den blir enklare, mindre stressad, har färre drifter, osv osv. Jag tror inte på det. Jag kastrerade min egen brukshund då han var kryptorchid, men ångrar det i efterhand. Han fick ändå prostatacancer som tog hans liv (fast vid 13 års ålder...!) . Hans päls blev ullig och konstig. Andra hundar, ffa tikar, hatade honom och han blev ideligen anfallen. Osv osv. Idag hade jag aldrig kastrerat. Han var ändå av en stor och tuff ras. Nej, kastrera inte av "bekvämlighetsskäl", det blir kanske inte det minsta bekvämligt. Varesej
för hunden eller för dig.
Prostatacancer är vanligare hos kastrerade hundar. Eftersom du skrev ”ändå”.
 
Ta bara kulan i buken. Jag hade inte velat ha kastratpäls på en pappis, den blir ullig och tovig och måste ofta hållas nedrakad. Men, jag hade också varit orolig för risken för testikelcancer och -torsion så jag hade valt att enbart ta bort den i buken. På så sätt har du fortfarande kvar en testosteronproduktion.
Jag visste inte ens att det alternativet fanns. Tack för info!!
 
Mer mental aktivering, som spår, nosework och liknande. Tror även aktivering som leka med boll kan trigga honom och göra honom mer livlig. Så mer lugn fysisk motion som inte stissar upp honom.

Tänker även hur mycket passivitet ni tränar? man måste träna en hund på att ta det lugn och ha tråkigt ibland också, att de inte måste hända saker 24/7.

Hur reagerar ni när hunden skäller/biter er, ger ni honom uppmärksamhet, fysisk kontakt, kan han lärt sig att när han skäller får han något han vill ha, tex er uppmärksamhet?

Ni kan absolut kastrera om ni vill, men det kommer inte att påverka eller lösa några av era problem, problemen ligger i att ni har en livlig och glad unghund, det har inget med hormoner att göra.
 
Senast ändrad:
Jag tror man ska vara försiktig med att tro att just kastrering förenklar saker i hundens liv. Att den blir enklare, mindre stressad, har färre drifter, osv osv. Jag tror inte på det. Jag kastrerade min egen brukshund då han var kryptorchid, men ångrar det i efterhand. Han fick ändå prostatacancer som tog hans liv (fast vid 13 års ålder...!) . Hans päls blev ullig och konstig. Andra hundar, ffa tikar, hatade honom och han blev ideligen anfallen. Osv osv. Idag hade jag aldrig kastrerat. Han var ändå av en stor och tuff ras. Nej, kastrera inte av "bekvämlighetsskäl", det blir kanske inte det minsta bekvämligt. Varesej
för hunden eller för dig.
Jag har kastrerat mina 2 hanar och ångrar de inte en sekund. Bara fördelar för oss. Däremot ska man ju vara medveten att kastrering inte löser beteende problem, utan det är ju en träningsfråga.

Just prostatacancer är vanligare hos kastrerade hundar som är 10 år+.
Men andra prostatproblem som tex godartat prostataförstoring, cystor i prostatan, mf.l är mer vanligt hos okastrerade hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 367
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 452
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 850
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har en Bullterrier hane på två år som tidigar varit vanvårdat, och han har lite "attityds problem" Jag har haft Daddy i 9-10...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp