Tips på att få en lugnare häst!?

T

Tilda99

Hej! Min häst är halt och har vilat i över två månader nu! Hon har gått i sjukhage hela tiden fram till för en vecka sen. Nu har hon boxvila en månad. Det enda jag får göra med henne är att promenera ca 30 minuter om dagen.
Jag tycker hon är jätteduktig ändå, hon klättrar inte på väggarna. Men man märker ändå att hon har väldigt mycket energi. När man promenerar med henne vill hon gärna trippa och småtrava och när man ställer upp henne i gången står hon och skrapar med hovarna och kan inte stå stilla.
Någon som har något bra tips på hur jag ska få henne lugnare? Jag har tyvärr inte möjlighet att åka ut mer än en gång om dagen så det blir ganska mycket att hon blir ensam medan de andra hästarna är ute.
Hon står på spån, ska jag byta till halm?? Kan man ändra något i fodret? Hon går nu på hö, kornkross, betfor, och lucern, plus magnesium och mineraler.
 
måste hon ridas eller kan du bara gå med henne?
när du sitter på ryggen så är det ju klart att hon vill springa och busa av sig.
fodret vet jag inget om,hadde hon gått på havre hadde jag kunnat sagt att sluta med det,men det gör du ju inte.
 
Eftersom du bara kan ha en begränsad fysisk aktivitet med henne, så kan ett tips vara att sysselsätta henne mentalt. Det går åt rätt mycket energi för en häst att tänka, så med lite olika krävande tankeövningar kanske hon får tillräckligt ut av tillvaron ändå. På köpet tränar ni kommunikation och hantering.

Det är inte så fysiskt krävande så det kanske hon klarar, ett fyspass ute (promenaden) och ett extra "psykpass" inne för att träna hjärnan och göra av med mental energi.
 
Hur tränar men hjärnan på en häst da? Jag skulle ibland behöva "mentalträna" min häst med, men jag vet inte vad jag ska göra med hene för att få just mentalträning?

Tips?
 
Varför kan hon inte stå i en hage lika stor som en box 3x3 meter.
Då är hon iaf ute och kan titta på saker som händer ute!!
Det är ju bara till att slänga in massa med hö i hagen så hon har något att göra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Semester.
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp