Tips på blötmat till kräsen katt.

Sulax

Trådstartare
Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon sväljer torrfodret hetl = det sväller i magen = det får inte plats = kräkor.
Uppblött torrfoder äter hon inte alls.
Så nu får hon enbart blötfoder.
MEEEEEN...hon är ju så förbaskat kräsen!! Jisses! Ok att hon både hetr och ÄR en Diva, men...jag blir ruinerad snart!
Jag har testat:
Mjau
Icas egna
Sheeba
Pussi
Whiskas
Bilanx
Flera olika sorter från veterinären (minns inte vad de heter)
Gourmet Mousse

Inget av det äter hon. Vissa sorter fräser hon åt.

Hon äter Royal Canins portionspåsar något sånär. Men ska jag utfodra henne enbart på det kommer hon äta för mer pengar i månaden än vad jag gör.
Gourmet bitar i sås äter hon glatt, men den sorten kommer ju också ruinera mig eftersom hon äter två såna miniburkar om dagen, vilket är ganska lite egentligen men de blir ju lite dyra i längden.

Torrfoder får hon ca 2 msk om dagen. Det äter hon inte ens upp men då har hon det som lite "snacks". Hon får även köttfärs eller köttrester när jag lagar mat men BARF, de där färdiga korvarna och dylikt...det ratar hon.

Hjälp mig! Min katts kräsna strupe ruinerar mig snart! :p
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Gourmet bitar i sås äter hon glatt, men den sorten kommer ju också ruinera mig eftersom hon äter två såna miniburkar om dagen, vilket är ganska lite egentligen men de blir ju lite dyra i längden.

Det där är det enda Sixten äter någon längre period, och i början plockade jag lösa burkar för 6,90 styck, blir ju svindyrt som du säger. Hittade dock ett fyrpack på ICA för 19,90, det blir ju lite billigare i alla fall. Typ 10 kr om dagen i stället för 14. :D Är det det enda dom äter har man ju inte mycket att välja på tyvärr, önskar verkligen min kunde gilla mjau som normala katter. :cautious::p
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Ja jag gissar att jag får kapitulera till Gourmet. Önskar så att hon kunde äta torrfoder mer. Då kunde hon ha mat framme hela tiden. När jag jobbat och kommer hem så är ibland maten slut och ibland inte. :meh:

Min tråd här är ett sista försök att komma undan den dyra kattmaten ;)
Vet någon om gourmet finns i större burkar eller är det bara de där små?
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Bozitas tetror? Finns en uppsjö med smaker i sås eller gelé. Bozita har även en super premium-variant som förhoppningsvis kan smaka.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Bozitas tetror? Finns en uppsjö med smaker i sås eller gelé. Bozita har även en super premium-variant som förhoppningsvis kan smaka.

Mjau och Bozita är väl ungefär samma sak...eller? Är det då samma innehåll och smak på det?
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Jag vet inte om det är fel att ge katter bara det men varför inte ge henne bara vanligt kött om hon äter det?
Köp köttfärs/kyckling osv och frys in i lagom potioner och ta fram en stund innan du ger henne.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Mjau och Bozita är väl ungefär samma sak...eller? Är det då samma innehåll och smak på det?

Bozita har en del smaker som inte finns i MJAU-sortimentet tex. älg, ren, kanin och anka så det kan ju vara så att någon Bozita passar damen. I övrigt är de väl rätt lika varandra Bozita och MJAU.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Förlåt men jag är lite nyfiken, jag serverade min lilla Alice gourmet perle först tills jag såg att bilanx hade ett billigare paketpris och då bytte jag. Hon ratade det :D men jag lät det stå framme, och några timmar senare så hade hon tydligen gett upp och ätit upp allt när hon inte fått något annat. Hon har visserligen torrfoder framme, men jag är nyfiken, ni som säger att era katter inte äter av det, hur länge låter ni maten stå framme? Eller vägrar katten trots att den begriper att den inte får något annat? :o

Annars såg jag nu när jag googlade ett paket gourmet perle 8x85 g för 39,00 (ord. pris 49,00) på z**plus hemsida, vet dock inte om det är billigare än vad du betalar nu? :)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Om jag ger katten mat kl 8 på morgonen när jag gör min frukost (åker till jobbet ca 9.15 och kommer hem från jobbet kl 19.00 och katten inte ätit något alls...då vill jag inte svälta henne mer. Hon har nästan ett kilos undervikt efter en behandling nyligen som hon reagerade dåligt på, så hon måste upp i vikt. (lång historia)

Turbofling:
Hålla på att portionera och tina kött åt katten dag ut och dag in orkar jag inte. Efter min utbrändhet får jag vara glad om jag orkar laga mat åt mig själv. Därför är jag inte så motiverad till BARF heller. Enkelt ska det vara, men samtidigt bra. Sen så eftersom jag är borta hela dan på jobbet så vet jag ju inte hur länge katten låter köttet ligga innan hon äter upp det, för hon äter sällan upp all mat på en gång. Köttfärs tex är ju lite känsligt för bakterier. Skulle hon då äta det när det legat framme i 6-7 timmar så kanske det inte är så bra...jag vet inte.

Bilanx ratar hon helt. Den fräser hon åt när jag ställer fram.
Får nog bli gourmet. Flerpack av de små burkarna finns lite här och där, jag tänkte mest om det fanns i större burk, typ som vanlig kattmatsburk. Det är lite skrymmande med många små burkar i skafferiet. :)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Sixten struntar helt i blötmaten och äter bara torrfoder i så fall, så det är väl inget han direkt lider av för stunden. Men iom att han dricker så dåligt så vill jag gärna att han äter så mycket blött som möjligt. :)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Jag ger mina kissar Eukanuba torrisar vilket de är helt nöjda med men de får också Iams blötmat eftersom de tycker det är gott. Köper man från Amazon UK blir det inte så dyrt (de har också Gourmet till rimligt pris).

De får ju andra godbitar också men de är jättepetiga och kan rata puts från älgfilé... :meh:
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

ok, da förstar jag. Tänkte annars att det var en bra lösning eftersom hon gillar vanligt kött. Tyvärr har jag inga andra tips att ge dig.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Om jag ger katten mat kl 8 på morgonen när jag gör min frukost (åker till jobbet ca 9.15 och kommer hem från jobbet kl 19.00 och katten inte ätit något alls...då vill jag inte svälta henne mer. Hon har nästan ett kilos undervikt efter en behandling nyligen som hon reagerade dåligt på, så hon måste upp i vikt. (lång historia)

Aha, ja då förstår jag :( Hoppas att du hittar en bra lösning! Har företaget någon "bas" här i Sverige som du kanske kan ringa till och fråga om de har mat i större förpackningar?

Sixten struntar helt i blötmaten och äter bara torrfoder i så fall, så det är väl inget han direkt lider av för stunden. Men iom att han dricker så dåligt så vill jag gärna att han äter så mycket blött som möjligt. :)

Låter nästan som min lilla Alice då jag också ger blötmat som komplettering eftersom jag är rädd att hon ska annars få för lite vätska i sig (min förra kisses njurar kollapsade troligen pga hon inte drack mycket vatten :cry:). Men efter första ratningen så äter hon glatt upp bilanxen jag lägger ut till henne, hon älskar det :D
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Skaffa en katt till? ;)

Min kräsna katt var (eller är egentligen; innan kattungen dök upp) likadan som din. Åt i princip enbart Gourmet Gold/Perle. Nu när han fått lite konkurrans däremot äter han det som bjuds, annars blir hans del uppäten. Men för att tipsa, så säger jag också Bozita, kanske Applaws? Min kräsna katt gillade även nutriOne och Brit Care.

Rått kött när du ändå ska ha till dig själv? Att slänga åt katten rå kyckling/köttfärs är ju väldigt enkelt, man behöver ju inte BARFa på heltid.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

KL

min birma er mkt kresen, men hun liker bozita med kanin godt !
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Tack för alla tips och för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag får prova mig fram lite till helt enkelt. Ja rått kött får hon ju varje gång jag använder det i matlagningen, men barf på heltid blir det inte.

En till katt är uteslutet då hon inte klarar andra katter i samma hem. Hon har bott så tidigare och mådde dåligt över det. En ensamvarg är vad hon är. Men annars var det ett bra tips. :)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Katter ska inte äta spannmål som billigare blötfoder innehåller en hel del av.

Du kan köpa färskfoderkorvar (lämpligtvis vom og hundmat nr 33) och tillsätta extra hjärta samt lite köttfärs ibland. Korvar går att skära i portioner när den är fryst, enkelt och billigt!
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Jag vill inte ge BARF. Tack för förslaget dock. Burkmat är det jag vill ha helst.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Hur skulle det fungera med små portioner av torrfoder som får plats i magen utan att det blir kräkor?
Bara så litet i taget att det är lagom som uppsvällt.
Torrfoder är lättare att få näringstätt än vad blötmat är.

Kattungefoder t.ex är ju pyttesmå bitar och mycket näringstätt.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Färskfoder är inte krångligare än burkmat, man kan ju dessutom tycka att kattens bästa är det viktigaste.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 590
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 904
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 254
Senast: nilie
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp