Uttråkad, galet kräsen katt.

Red_Chili

Trådstartare
Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra över vad som händer, men jag är där på besök flera gånger i veckan, katten gillar mig och min mor lyssnar väldigt mycket på mig. Så ja, nu ska jag åter igen försöka få till en bättre vardag för katten.

Katten är innekatt, bor i en ganska stor 3a med balkong.
Den vill absolut inte ha kattsällskap, det har testats både av oss och på katthemmet som hon kommer från.
I dagsläget har katten en klösmöbel som den gillar, lite. Vi har testat med någon annan också men den har totalignorerats.
Katten äter bara sheba, tidigare åt den även mjau (blötmaten) men vägrar det nu. Det vore fint om hon kunde gilla något lite billigare, men som ändå har bra innehåll. Torrfoder är uteslutet.

Katten är måttligt road av leksaker, vi har testat flera olika varianter. Katten är inte intresserad av att hoppa upp på tex bokhyllor eller liknande och verkar inte ha något större intresse av att vara på balkongen. Vi köpte förut en liten klösmöbel och ställde på balkongen så att hon kunde sitta på den och titta ut. Det gjorde hon aldrig någonsin.

Det känns som att varje ny sak vi introducerar får henne att rynka på nosen och gå iväg. Samtidigt märks det att hon är uttråkad. Hon går ibland runt och skriker efter uppmärksamhet, sitter gärna i knät då och blir klappad, men ibland är det också som om inget duger, varken ny mat eller klappar. Dessutom ger hon sig på läderstolarna i köket ibland, något som min mor inte uppskattar.

Finns det några leksaker som alla katter gillar? Någon mat? Några klösmöbler?
Vi kan köpa i princip vad som helst och ändra hemmet hur som helst, om katten gillar det vi gör. Katten är pigg och välmående, hade några FORL-tänder som drogs ut för lite mer än ett år sedan och vi ska nog till veterinären snart igen för att se så att det inte är problem med några fler tänder.
 
Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra över vad som händer, men jag är där på besök flera gånger i veckan, katten gillar mig och min mor lyssnar väldigt mycket på mig. Så ja, nu ska jag åter igen försöka få till en bättre vardag för katten.

Katten är innekatt, bor i en ganska stor 3a med balkong.
Den vill absolut inte ha kattsällskap, det har testats både av oss och på katthemmet som hon kommer från.
I dagsläget har katten en klösmöbel som den gillar, lite. Vi har testat med någon annan också men den har totalignorerats.
Katten äter bara sheba, tidigare åt den även mjau (blötmaten) men vägrar det nu. Det vore fint om hon kunde gilla något lite billigare, men som ändå har bra innehåll. Torrfoder är uteslutet.

Katten är måttligt road av leksaker, vi har testat flera olika varianter. Katten är inte intresserad av att hoppa upp på tex bokhyllor eller liknande och verkar inte ha något större intresse av att vara på balkongen. Vi köpte förut en liten klösmöbel och ställde på balkongen så att hon kunde sitta på den och titta ut. Det gjorde hon aldrig någonsin.

Det känns som att varje ny sak vi introducerar får henne att rynka på nosen och gå iväg. Samtidigt märks det att hon är uttråkad. Hon går ibland runt och skriker efter uppmärksamhet, sitter gärna i knät då och blir klappad, men ibland är det också som om inget duger, varken ny mat eller klappar. Dessutom ger hon sig på läderstolarna i köket ibland, något som min mor inte uppskattar.

Finns det några leksaker som alla katter gillar? Någon mat? Några klösmöbler?
Vi kan köpa i princip vad som helst och ändra hemmet hur som helst, om katten gillar det vi gör. Katten är pigg och välmående, hade några FORL-tänder som drogs ut för lite mer än ett år sedan och vi ska nog till veterinären snart igen för att se så att det inte är problem med några fler tänder.

Kanske vill gå ut? Går det inte att släppa lös, testa med koppel?!
 
Har ni provat sele och promenader?

Det finns nog inget mina katter älskar så mycket som att få gå ut. Hanen kräver det ett par gånger i veckan för att vi inte ska bli knäppa. Nu har vi beställt hem en Da Bird som vi ska prova då just hanen avgudar vippor men tar sönder precis alla vi köpt på en dag sen är de tråkiga, kanske vore något att testa det också?
 
Kanske vill gå ut? Går det inte att släppa lös, testa med koppel?!
Det tycker hon är skitläskigt. Jag brukar sätta på henne koppel och gå runt lite i trapphuset med henne, det brukar hon tycka att är otroligt spännande. Jag har även satt in henne i transportlådan och tagit med den ut till en gräsmatta så att hon ska få sitta i den och titta runt ute, kunna vara i den men gå på små äventyr osv. Det enda som händer då är att hon försöker fly in igen.
 
@Red_Chili: Leksaker från Kong eller Yeowww! med kattmynta i kan mina bli helt galna av. Da Bird (eller kopior av den) kan få rejält fart på mina ena katt. Den andra tittar på mig som om jag försöker piska henne med den (hon älskar å andra sidan Kong Kickeroo).
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra över vad som händer, men jag är där på besök flera gånger i veckan, katten gillar mig och min mor lyssnar väldigt mycket på mig. Så ja, nu ska jag åter igen försöka få till en bättre vardag för katten.

Katten är innekatt, bor i en ganska stor 3a med balkong.
Den vill absolut inte ha kattsällskap, det har testats både av oss och på katthemmet som hon kommer från.
I dagsläget har katten en klösmöbel som den gillar, lite. Vi har testat med någon annan också men den har totalignorerats.
Katten äter bara sheba, tidigare åt den även mjau (blötmaten) men vägrar det nu. Det vore fint om hon kunde gilla något lite billigare, men som ändå har bra innehåll. Torrfoder är uteslutet.

Katten är måttligt road av leksaker, vi har testat flera olika varianter. Katten är inte intresserad av att hoppa upp på tex bokhyllor eller liknande och verkar inte ha något större intresse av att vara på balkongen. Vi köpte förut en liten klösmöbel och ställde på balkongen så att hon kunde sitta på den och titta ut. Det gjorde hon aldrig någonsin.

Det känns som att varje ny sak vi introducerar får henne att rynka på nosen och gå iväg. Samtidigt märks det att hon är uttråkad. Hon går ibland runt och skriker efter uppmärksamhet, sitter gärna i knät då och blir klappad, men ibland är det också som om inget duger, varken ny mat eller klappar. Dessutom ger hon sig på läderstolarna i köket ibland, något som min mor inte uppskattar.

Finns det några leksaker som alla katter gillar? Någon mat? Några klösmöbler?
Vi kan köpa i princip vad som helst och ändra hemmet hur som helst, om katten gillar det vi gör. Katten är pigg och välmående, hade några FORL-tänder som drogs ut för lite mer än ett år sedan och vi ska nog till veterinären snart igen för att se så att det inte är problem med några fler tänder.
Gå ut i koppel är ju en bra sysselsättning för katter. Barf älskar en av mina otroligt kräsna katter, billigare och bättre än sheba. :-)
 
Det finns två bra böcker av Jackson Galaxy (My Cat From Hell) Catify to Satisfy och Catification som ger många bra tips hur man kan kattanpassa sitt hem. Jag föreslår också Da Bird, Kong etc, plus om katten gillar torrisar som godis att de köps en foderlabyrint för lite hjärngympa. Många katter behöver aktiveras både fysiskt och mentalt.

Även Nikita kan ibland gå runt och hojta (nu är hon burma så hon pratar ändå mycket) vill inte bli gosade med, leka eller äta. Jag har aldrig tagit det som att Nikita mår dåligt utan att hon bara talar om att hon finns och att hon är en katt som vill aktivera sig själv utan mänsklig inblandning.

Vissa katter gillar att gå i koppel, andra inte. Tvinga henne inte om hon inte vill det. Vad gäller Sheba äter även Nikita bara den blötmaten, tyvärr är hon också något av en torrfoder junkie men vi har kommit överens att det blir 50% av varje. :) Jag köper från zooplus.fi och kollar också priser på de andra zooplus sidorna för att jämföra vilken som är billigast (beställ inte från den svenska siten), mycket, mycket billigare än i svenska butiker. Lite beroende på euron men förra gången jag köpte räknade jag ut att varje burk kostade 4.35 kr och man kan beställa stora mängder på en gång. Plus att det finns hur många smaker på Sheba som helst man kan välja mellan, många fler än i svenska butiker.
 
@athena_arabians, jag ska kolla närmare på de där leksakerna!

@Elisha, jag barfar mina hundar och har låtit katten smaka på det mesta just för att se om det skulle gå att barfa henne. Men det känns jättesvårt. Förut blev hon helt till sig av renkött tex. Nu om jag erbjuder det så slår hon nästan till mig av irritation. Det enda hon alltid (hittills) tyckt om är nötfärs, men det kan hon ju inte leva på tyvärr. Funderar dock på att köpa någon av påsarna från Mush och se om hon kan råka tycka om dem. I värsta fall ger jag det till hundarna. Ett annat problem är nämligen att min mor har synproblem och inte skulle klara av att själv göra i ordning barf till katten. Jag hjälper henne, absolut, men jag kommer inte bo nära henne hela livet och det vore ju bra om hon inte var helt beroende av mig för att kunna mata katten.

@MJLee, det var efter att ha sett "my cat from hell" som jag fick tankar på att åter igen försöka ordna till det bra för katten ;) Någon av familjerna han besökte hade nämligen ett hem som påminde om min mors och en katt som betedde sig lite likt "vår" katt. Jag ska helt klart kolla på zooplus efter sheba och kika efter böckerna som du nämner.

Lite mer allmänt:
Jag pratade mer med min mor idag och hon är helt med på att kattanpassa hemmet mer. Jag har tagit på mig uppgiften att leta upp bra klösbrädor som går att placera runt om i lägenheten, tex en sån där "platta" som går att skruva fast på väggen ska köpas. Vi ska också sätta upp ett riktigt bra nät på balkongen och köpa någon typ av balkongbord som katten förhoppningsvis vill använda som utkiksplats. I förra lägenheten provade vi med klösmöbel där, men det gick inte och eftersom nya lägenheten har tråkig balkong vill hon inte gå ut där alls. Nu ska den också kattanpassas.

När det gäller klösmöbler så har katten inte tittat på de som vi satt in i hemmet, förutom en enda nu då. Hon har inget som helst intresse av tunnlar eller mjuka "korgar" att ligga i. Hon sover i morsans säng eller på skrivbordet, ibland på någon ryggsäck på golvet. Men jag funderar på om det finns något att göra för att få henne att gilla att åtminstone klösa lite mer på klösmöblerna? Finns det några knep att ta till där?
 
Odla kattgräs. Ta in nya kartonger då och då. Mina älskar kartonger i allmänhet och särskilt såna som luktar främmande. En vattenfontän gillar många. Mina struntar i klösbrädor och vässar klorna på dörrmattan. Prova att lägg ut några i olika kvalitet.
Skaffa en sån fågelmatare som man sätter på utsidan av ett fönster. Det borde katten tycka är roligt att titta på. Har ni provat laserpekare som leksak?
 
Odla kattgräs. Ta in nya kartonger då och då. Mina älskar kartonger i allmänhet och särskilt såna som luktar främmande. En vattenfontän gillar många. Mina struntar i klösbrädor och vässar klorna på dörrmattan. Prova att lägg ut några i olika kvalitet.
Skaffa en sån fågelmatare som man sätter på utsidan av ett fönster. Det borde katten tycka är roligt att titta på. Har ni provat laserpekare som leksak?

Nya kartonger brukar vi erbjuda, främst när någon köper något som kommer i kartong, då ställer vi alltid fram dem så att katten ska kunna undersöka dem och trots att det var ett år sedan flytt till nuvarande lägenheten så är inte alla flyttkartonger uppackade än (dvs, det finns lite att klättra runt på där också).
Kattgräs pratade jag med morsan om, hon har sagt att hon ska odla det igen och jag tänker se till att hon gör det nu i helgen.
Laserpekare har min mors sambo provat, det roar katten i ungefär 10 sekunder :grin: Nu var det dock ett tag sedan sist, så hon kanske skulle tycka att det var kul igen.

Som tur är så är hon i utmärkt hull trots att hon inte är den mest aktiva katten. Hon är väl ungefär 13-15 år gammal nu men pigg, glad och med fin päls. Så vitt jag kan bedöma så har hon inga som helst hälsoproblem eller stelheter i kroppen. Jag försökte kolla tänderna på henne igår (gick bättre än väntat :banana: ) och det kan inte ha varit allt för illa där, för då skulle hon aldrig låtit mig komma nära.
 
Man kan stryka/strö kattmynta på klösträdet. Ja, om hon nu gillar kattmynta. Apropå det så tänkte jag på leksaken kickeroo (jag antar att man inte får länka till webshop, så googla). Åtminstone när den var ny tyckte min ena katt att det där var alla tiders. Ligga och bita och sparka. :D Sedan tappade väl myntan effekten, och då tappade hon intresset. (Man kan nog strö på ny mynta, men just den katten visade sig vara en av de som blir lite snedtända av kattmynta och blev arg på den andra katten om hon kom i närheten, så jag la ner det.)
 
Man kan stryka/strö kattmynta på klösträdet. Ja, om hon nu gillar kattmynta. Apropå det så tänkte jag på leksaken kickeroo (jag antar att man inte får länka till webshop, så googla). Åtminstone när den var ny tyckte min ena katt att det där var alla tiders. Ligga och bita och sparka. :D Sedan tappade väl myntan effekten, och då tappade hon intresset. (Man kan nog strö på ny mynta, men just den katten visade sig vara en av de som blir lite snedtända av kattmynta och blev arg på den andra katten om hon kom i närheten, så jag la ner det.)
Googlade nu och den leksaken såg tokigt bra ut. Om den inte är pytteliten och katten skulle se den som tråkig, ja då har jag två glada hundar som gärna tar den istället :p Jag ska visa den för min mor imorgon när vi är där på besök igen.
 
Googlade nu och den leksaken såg tokigt bra ut. Om den inte är pytteliten och katten skulle se den som tråkig, ja då har jag två glada hundar som gärna tar den istället :p Jag ska visa den för min mor imorgon när vi är där på besök igen.

Hoppas det kan vara nåt. Den är inte pytteliten! :)
 
@MJLee, tack igen för tipset om zooplus. Jag kollade igenom deras sortiment nu och pratade med min mors sambo om vad jag hittat. Han lät som om han vill köpa hela butiken till katten i hopp om att hitta något som hon gillar :D


Så, på inköpslistan:
Nät till balkongen.
Billig sheba från zooplus.
Kanske lite annan, liknande mat med andra smaker för variationens skull.
Några fler klösbrädor av olika slag.
Kattmynta.
Kickeroo-leksak

Att ordna:
kattgräs
test av laserpekare

Herregud. Listan börjar ju likna en "inköp för att skaffa katt-lista" mer än "köp till katt som bott i familjen i många år"...
 
Leksaker med kattmynta i är väldigt poppis här. Min lokala kattförening har några duktiga personer som knypplar små möss, råttor, fjärilar etc och fyller dem med kattmynta och säljer.

Om inte kattmynta duger går det även att fylla leksaker med valeriana, det blir de helt vilda av! :D
 
Ampelliljor istället för kattgräs är också en ide. Inget stök med att gro det själv utan det är bara att köpa i affären. Nikita är galen i ampelliljor så jag måste köpa flera på samma gång så de har en chans att återhämta sig! :)
 
Det vi gör för att försöka stimulera vår katt är att leka och gosa, men även släppa ut honom på vår terass där den kan jaga insekter etc. Men jag känner igen mig lite i att ibland testar man allt men ändå duger inget, och jamandet bara pågår. Försök kanske vänd på det, se det som positivt att katten är så pratglad och tycker om er? :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 558
Senast: Sol
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 761
Senast: mamman
·
Katthälsa Så tog morsan med katten till hennes sambos lilla stuga på landet, den som sambon bor i under vardagarna då han jobbar i annan stad. Nu...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
19 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp