Tips på bra lättläst bok till 19-åring

Är det någon som sitter på ett bra förslag? Ungdomen vill gärna läsa men tycker det är lite svårt. Hen har därför inte heller någon favoritgenre.
En bok som suger in läsaren är kanske viktigare än en lättläst? (som i kort med stor font)
Min son har en kompis som precis börjat lära sig läsa nu när han är 13 och han började med The Fourth Wing. En bok jag inte läst själv (och som säkert enligt uppgift har romans o sex i sig, men).

Annars håller jag med någon ovan om Percy Jackson, men samma författare har skrivit Magnus Chase som är lite bättre tycker jag :) och ungen.
 
En bok som suger in läsaren är kanske viktigare än en lättläst? (som i kort med stor font)
Min son har en kompis som precis börjat lära sig läsa nu när han är 13 och han började med The Fourth Wing. En bok jag inte läst själv (och som säkert enligt uppgift har romans o sex i sig, men).

Annars håller jag med någon ovan om Percy Jackson, men samma författare har skrivit Magnus Chase som är lite bättre tycker jag :) och ungen.

Jag tror också att det är viktigare att historien griper tag i läsaren än att det är direkt lättläst.
 
Jag rekommenderar 19 åringen att gå till biblioteket och prata med en bibliotekarie. De är duktiga!

Vad intresserar hen sig för annars? Om hen gillar att se på fantasyfilmer/serier så kan ju en fantasy eller scifi bok vara intressant!

Eller så är hen mer för kriminalfilmer och då finns det massor med böcker med det temat. T.ex. Millenniumtrilogin är fantastisk!

Eller så är hen intresserad av historia och då kan en historisk roman vara spännande!

Eller så är hen en sportnörd och då finns det kanske en biografi om en idrottare hen gillar?

Min tonåring (dock några år yngre) som också har tyckt att det var jobbigt att läsa sträckläste "Pestblommor" av Mats Strandberg.
 
Tack för alla svar! :love: Hen är lika förvirrad, så det får bli ett besöka biblioteket inne i stan någon dag.

Men vet hen inte vilken typ av berättelser hen föredrar från andra medier (tv, film, serier)? Jag skulle säga att hen ska läsa böcker från samma genre som hen gillar filmer & serier.
 
Apropå grafiska noveller så kom jag att tänka på Heartstopper serien. Det är ju som en ritad serie men i bokform. Och finns på Netflix också att kika på innan/efter.
Den går att hitta digitalt också, i alla fall kunde jag låna hem till min dator från mitt bibliotekskonto (fick lite abstinens efter att ha sett klart säsong två förra året). Det går nog å andra sidan att få många böcker i digital form, beroende på vad tonåringen känner sig mest bekväm med att läsa från, bok, dator eller platta.
 
Tack för alla svar! :love: Hen är lika förvirrad, så det får bli ett besöka biblioteket inne i stan någon dag.
Om hen verkligen inte har någon som helst aning alls men vill börja läsa så är nog Sci Fi eller Fantasy det säkraste kortet. Enda orsaken till att jag säger det (förutom att jag läser det själv hehe) är att det är den genre folk som läser mycket och verkligen gillar att läsa bok efter bok brukar läsa numera. I vikande försäljningssiffror verkar de vara genren som ökar snarare än viker. Så det är väl hyggligt goda odds att det är fängslande.

Jag hade spontant annars tänkt att thriller kunde vara passande. Men de är faktiskt ofta ganska svårlästa jämfört med tex lättläst romantisk fantasy för ungdomar. (vanlig fantasy är inte mer lättläst än thriller men det har ju inte föreslagits)

Om man verkligen inte gillar fantasy och bara vill slogga sig igenom en bok eller tio så kan ju annars Agatha Christie passa, de är korta och var verkligen något alla 11-13 åringar av alla kön läste i parti och minut när jag var liten och fantasy inte fanns i samma mängd :rofl: (en hake är dock ev 50-talssvenskan.)
 
Senast ändrad:
Om hen verkligen inte har någon som helst aning alls men vill börja läsa så är nog Sci Fi eller Fantasy det säkraste kortet. Enda orsaken till att jag säger det (förutom att jag läser det själv hehe) är att det är den genre folk som läser mycket och verkligen gillar att läsa bok efter bok brukar läsa numera. I vikande försäljningssiffror verkar de vara genren som ökar snarare än viker. Så det är väl hyggligt goda odds att det är fängslande.

Jag hade spontant annars tänkt att thriller kunde vara passande. Men de är faktiskt ofta ganska svårlästa jämfört med tex lättläst romantisk fantasy för ungdomar. (vanlig fantasy är inte mer lättläst än thriller men det har ju inte föreslagits)

Om man verkligen inte gillar fantasy och bara vill slogga sig igenom en bok eller tio så kan ju annars Agatha Christie passa, de är korta och var verkligen något alla 11-13 åringar av alla kön läste i parti och minut när jag var liten och fantasy inte fanns i samma mängd :rofl: (en hake är dock ev 50-talssvenskan.)
Sci Fi/fantasy är det enda hen absolut inte vill läsa :laugh:
 
Det finns en gammal 'fantasy' serie som utspelar sig i den 'vanliga' världen som handlar om en pojke som blir indragen i saker.

Serien heter 'The Dark is Rising' av Susan Cooper och är lagom spännande och lagom långa böcker för någon som är ovan läsare. Första boken heter Ovan hav under sten.

Även Ursula Le Guins 'Övärlden' serie är spännande med kortare böcker, men ändock riktiga böcker. Denna serie har också både en pojke och en flicka som huvudpersoner. Första a boken heter Trollkarlen från övärlden-

Ohhh :heart Susan Cooper's "The Dark is Rising" serie. Den utspelar sig nagonstans i Wales myserious sago varld. SA underbar.
Jag har last den pa Svenska och pa Engelska, mina barn har ocksa last den mer an en gang ... och det kanske ar dags for mig att lasa om den igen.:)
 
Sci Fi/fantasy är det enda hen absolut inte vill läsa :laugh:

Har personen dyslexi eller annat som försvårar eller är hen bara ovan vid att läsa?

Om hen bara är ovan så räcker det nog med en bok där storyn verkligen griper tag i hen. Som är superspännande! Gillar man spänning kan Harlan Coben vara en idé. Det händer saker hela tiden och kan komma lite twists mot slutet. Milleniumtrilogin är som sagt väldigt bra och väldigt känd av en anledning. Ingen av de är direkt lättlästa men inte heller tunga.

Annars kanske en av Henning Mankells böcker om Kurt Wallander kan locka till mer läsning?

Chicklit? Marian Keyes är ett exempel på känd författare.

Feelgood? Jag gillar Ali McNamara. Men det finns hur många som helst.

"Osmekmånad" av Christina Lauren är en av de roligaste böcker jag läst! Jag skrattade högt och så tårarna rann!

"10 platser du måste besöka efter min död" av Karin Wallén gillade jag jättemycket! Handlar om en ung tjej som tar väldigt få chanser och lever ett väldigt tryggt och inrutat liv. När en hon känner går bort så får hon en lista på tio platser den personen tycker att hon måste besöka. Personen tycker att hon måste börja ta chanser och leva på riktigt! Väldigt mysig och fin bok!
 
11
Sci Fi/fantasy är det enda hen absolut inte vill läsa :laugh:
Förr eller senare exploderar jag? Är ganska lättläst.
Zlatan boken (sägs vara lättläst)
Arn böckerna och Coq Rouge är väldigt händelsedrivna och har bra språk.
Comedy Queen vanlig i skolan

Skulle föreslagit på jobbet att först se filmen sedan läsa boken om man vill ha extra lätt

:)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 181
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 909
Senast: cirkus
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
951
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp