Tips på bra löparskor

Det blir oftast fel när folk försöker springa på tå. Det viktiga är att öka frekvensen i löpningen, inte springa på tå. De som anstränger sig för att springa på tå får ofta ett onaturligt löpsteg. Man skall ju inte springa på tå! Det man pratar om är att tåna skall sättas i först, inte att man skall springa på tå.

golit tänkte väl sig ungefär så, inte att man ska springa i ballerinaskor och aldrig stätta ner hälen.

Frekvens är likaså ett otydligt råd, längre steg och högre frekvens ger snabbare löpning, mer sällan det ena eller andra.

Hur som... att lunka på och göra det med tunga hällandningar är inte vad man eftersträvar.
 
golit tänkte väl sig ungefär så, inte att man ska springa i ballerinaskor och aldrig stätta ner hälen.

Frekvens är likaså ett otydligt råd, längre steg och högre frekvens ger snabbare löpning, mer sällan det ena eller andra.

Hur som... att lunka på och göra det med tunga hällandningar är inte vad man eftersträvar.

Nej högre frekvens är inte ett otydligt råd. Orkar man med både högre frekvens och längre steg så är det ju otroligt bra. Det är egentligen inte exakt var man landar som är avgörande. Det man vill är att sätta i foten under sig istället för framför sig. Sen vilken del av foten som landar först är inte så avgörande.
 
Intressant jämförelse är att de skor för hästar med stötdämpning som lanserades för en del år sedan försvann lika snabbt igen.
fast den jämförelsen haltar en del, eftersom hästar har en hel del inbyggd stötdämping i kroppskonstruktionen, något som vi människor saknar.
Är inte den åkomman något som orsakas av just skoanvändning?
Njä, det finns inga belägg för det. På 1177 kan man läsa följande:

Ärftliga faktorer påverkar tårna
Sneda stortår är mycket vanligare hos kvinnor än bland män. Det är vanligast att besvären börjar i medelåldern, även om man kan få hallux valgus som tonåring. Om sneda stortår utvecklas när man är ung har besvären ofta ärftliga orsaker. Risken är större att man får hallux valgus om tån närmast bredvid stortån är lång. I västvärlden är hallux valgus mycket vanligt, medan sjukdomen inte förekommer lika mycket i länder där man inte använder skor så ofta. Det finns inga säkra belägg för att trånga och spetsiga skor skyndar på hallux valgus, däremot kan besvären förvärras.
Jag är dock övertygad om att många springer omkring i onödigt tunga och klumpiga skor som en "expert" har lurat på dem.
Tunga och klumpiga? Jag tycker att dagens löparskor generellt är hur lätta som helst...
Det blir oftast fel när folk försöker springa på tå. Det viktiga är att öka frekvensen i löpningen, inte springa på tå. De som anstränger sig för att springa på tå får ofta ett onaturligt löpsteg. Man skall ju inte springa på tå! Det man pratar om är att tåna skall sättas i först, inte att man skall springa på tå.
Alltså... Ska man springa långt så bör man använda hela foten. Det är när man springer korta sträckor man springer på främre delen av foten (sprintsträckor typ 100 m eller vid längdhopp o liknande).
 
Jag skulle gärna testa fivefingers! Hur känns de på tårna? Jag har väldigt lätt att få blå tånaglar....

Du skulle sett hur min ena tå såg ut efter att jag slog mot en järnbit, två gånger har det hänt och samma tå, fick tom. en fraktur andra gången. Något att tänka på om man springer barfota, tårna är ömtåliga utan skor!
 
Nej högre frekvens är inte ett otydligt råd. Orkar man med både högre frekvens och längre steg så är det ju otroligt bra. Det är egentligen inte exakt var man landar som är avgörande. Det man vill är att sätta i foten under sig istället för framför sig. Sen vilken del av foten som landar först är inte så avgörande.

jo, om hälen landar först så är det inte särskilt bra. Däremot kan det vara viktigt att luta sig lagom framåt så man får foten under sig och landa på tån.
 
Tunga och klumpiga? Jag tycker att dagens löparskor generellt är hur lätta som helst...

Alltså... Ska man springa långt så bör man använda hela foten. Det är när man springer korta sträckor man springer på främre delen av foten (sprintsträckor typ 100 m eller vid längdhopp o liknande).

Ja det finns många bra lätta skor. Jag springer själv i lätta skor som skoförsäljare anser att man skall ha på tävlingar eller kortare distanser. De skorna som ofta rekommenderas till folk är bra mycket tyngre ock klumpigare. Tex en sko som Asics Kayano är en klumpig sak.

Jag håller med. Jag tycker inte heller man skall fokusera på tårna. Men även om man sätter i tårna först så skall man använda hela foten. Väldigt få sätter i framfoten först även om de själva tror att de gör det. Att sätta i mellanfoten är som du säger mer normalt och kanske det man skall försöka göra på långdistanslöpning.
 
fast den jämförelsen haltar en del, eftersom hästar har en hel del inbyggd stötdämping i kroppskonstruktionen, något som vi människor saknar.

Njä, det finns inga belägg för det. På 1177 kan man läsa följande:

Ärftliga faktorer påverkar tårna
Sneda stortår är mycket vanligare hos kvinnor än bland män. Det är vanligast att besvären börjar i medelåldern, även om man kan få hallux valgus som tonåring. Om sneda stortår utvecklas när man är ung har besvären ofta ärftliga orsaker. Risken är större att man får hallux valgus om tån närmast bredvid stortån är lång. I västvärlden är hallux valgus mycket vanligt, medan sjukdomen inte förekommer lika mycket i länder där man inte använder skor så ofta. Det finns inga säkra belägg för att trånga och spetsiga skor skyndar på hallux valgus, däremot kan besvären förvärras.

Människan borde väl också ha någon form av stötdämpning inbyggd? Vi kommer inte så långt efter hästen som man skulle kunna tro när det gäller långdistans.

I ditt citat står det ju att hallux valgus är mycket vanligare i västvärlden än i länder där man inte använder skor lika regelmässigt?
 
jo, om hälen landar först så är det inte särskilt bra. Däremot kan det vara viktigt att luta sig lagom framåt så man får foten under sig och landa på tån.
Om man ökar frekvensen så blir det automatiskt så att man inte landar med benet framför sig. Att försöka landa på tån är däremot ganska meningslöst.
 
Om man ökar frekvensen så blir det automatiskt så att man inte landar med benet framför sig. Att försöka landa på tån är däremot ganska meningslöst.

nej, det finns ingen automatik i det.

att däremot landa med hela kroppstyngden+fallhöjd på hälen rakt under kroppen är inte särskilt nyttigt. Att se löpsteget som ett långsamt fall framåt kan vara en bättre bild.
 
nej, det finns ingen automatik i det.

att däremot landa med hela kroppstyngden+fallhöjd på hälen rakt under kroppen är inte särskilt nyttigt. Att se löpsteget som ett långsamt fall framåt kan vara en bättre bild.

Jag håller inte med men eftersom det inte är ett löparforum så stoppar jag här :).
 
@Lena Furberg tycker absolut du ska testa fivefingers! Jag tycker de är jättesköna att springa i!
De var det enda som fungerade för mig innan jag tillslut slutade springa pga trasigt knä.
 
Tack för alla svar! Intressant att läsa!
Löparlabb har vi inget i närheten, men sportaffärerna ska få besök!
 
Människan borde väl också ha någon form av stötdämpning inbyggd? Vi kommer inte så långt efter hästen som man skulle kunna tro när det gäller långdistans.
Avgör själv..
Hästens framben ser ut så här (bakbenen har liknande - men givetvis inte identisk - konstruktion):
frambenet-leder-och-ben(1)_733.jpg

Stötdämpning nerifrån:
1 - hovmekanismen
2 - svikt i kotleden
3-4 - armbågsled och bogled ger också möjlighet till svikt
5 - bogbladet sitter fast med ligament, sitter inte ihop med skelettet alls...

Hittar du någon naturlig motsvarighet hos människan?
human-skeletal-system-side-view.jpg

Det gör i alla fall inte jag och det är också därför jag envist hävdar att man inte kan jämföra människans och hästens behov av extra stötdämpning.
 
Det gör i alla fall inte jag och det är också därför jag envist hävdar att man inte kan jämföra människans och hästens behov av extra stötdämpning.
Jag är inte expert på vare sig människans eller hästens anatomi men visst har människans kropp motsvarande funktioner: framfoten plus trampdynor, ankel/vrist, knäet och kanske även höften ger stötdämpning.
 
Jag är ofrivilligt halvproffs på löparskor efter några år med arga fötter och benhinnor.

Mina tips:

Titta i din plånbok. Hur mycket pengar kan du lägga ut?
Titta på fötterna. Är de smala eller breda?
Titta på dina spår. Är du plattfotad eller har du högt fotvalv?
Titta på hur du går. Var pekar fötterna? Var pekar knäna? Pronerar du?
Titta på hur du springer. Hur du sätter ner foten, var du sätter ner foten, var du har överkroppen och höften. Våga fulspringa för att testa löpsteget.
Titta på hur du står. Kan du stå på hela foten samtidigt? (alltså jämn fördelning över stortå, lilltå, utsida och insida häl)

Köp inte några barfotaskor, de är inte för alla och definitivt inte för nybörjare att springa i.
Eftersom du är överviktigt behöver du skor med dämpning, men de får inte vara för mjuka/svampiga och alltså inte ha för mycket dämpning (då stryker vi Nike från listan ;)).

Gå till en affär, fråga efter den i personalen som är bäst på skor och be om hjälp, berätta att du har ett knä som kan krångla.
Jag skulle rekommendera Stadium eftersom deras garanti är väldigt bra:

När vi har fått hjälpa dig att prova ut dina löparskor är vi säkra på att de passar. Därför får du en garanti som innebär att du kan provspringa dina nya löparskor utomhus. Är du inte nöjd med dem får du inom 30 dagar från köpet byta till en annan valfri modell av löparskor, mot uppvisande av ditt kvitto märkt med Garanterat Nöjd.

Garantin berättigar inte till kontant ersättning om du väljer en billigare löparsko. Väljer du en dyrare modell av löparsko får du själv betala mellanskillnaden. Gäller ej på stadium.se och Stadium Outlet.

Härifrån

Lycka till :)
 
Jag har också de skorna - men eftersom mina fötter är breda som K Anka:s ungefär, måste jag ha herrmodellen.... Lite synd eftersom, av nån outgrundlig anledning, finns det inte lika många fina färger att välja bland då..... Jag beställer mina från brittiska Wiggle, mycket billigare än att köpa hemma i butik!

Annars har jag problem med blåa tånaglar och vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag snör åt skorna ordentligt så de inte ska hasa fram, och håller naglarna korta, men lyckas få blånaglar ändå. Rejält, ibland, så hela nageln går att lyfta loss efter nån dag..... Idag sprang jag 15 k och fick en blodblåsa under en tånagel igen..... (Och jag springer inte fort ;-) )

Har du testat att köpa en storlek för stora skor? Fick det rådet av en som sprang maraton eftersom foten svullnar av värmen när man tränar. Har aldrig efter det haft problem med mina skor. Enligt honom berodde nämligen många problem på att man köpte rätt storlek på sina skor och sen kunde foten inte utvidga sig av värmen och då fick man ont. Hans tumregel var att skorna skulle vara mellan 1-1½ cm längre än längsta tån då satt de perfekt under träningen.
 
En sak att titta på när det gäller blånaglar är också sockarna. Jag fick blånaglar av för trånga sockar på min förra halvmara. Det fanns gott om plats i skorna eftersom jag alltid köper en storlek "för stora" löparskor, men sockarna var aningen för spända över fötterna, och det lilla trycket räckte för att jag skulle tappa tre naglar efteråt.
 
Har du testat att köpa en storlek för stora skor? Fick det rådet av en som sprang maraton eftersom foten svullnar av värmen när man tränar. Har aldrig efter det haft problem med mina skor. Enligt honom berodde nämligen många problem på att man köpte rätt storlek på sina skor och sen kunde foten inte utvidga sig av värmen och då fick man ont. Hans tumregel var att skorna skulle vara mellan 1-1½ cm längre än längsta tån då satt de perfekt under träningen.

Ja, jag har rätt stora skor, eftersom jag brukar använda min mans :D men framförallt för att jag har en sån där Hallux Valgusknöl på vänstra stortåleden som gör att alla lagom stora skor trycker. Det plus mina breda ankfötter gör att jag aldrig, heller, kan ha fina italienska små damskor, de är alltid för små och smala...... :(
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
907
Senast: Gulis
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
799
Senast: Rosett
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: Badger
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 370
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp