Tips på bra löparskor

porfyr

Trådstartare
Har äntligen kunnat börja springa lite smått igen efter en lyckad steloperation av ryggen!
Men, behöver ha ett par nya löparskor med bra stötdämpning!
Fortfarande överviktig , men jobbar på det och med ett lite skruttigt knä som ska åtgärdas.
Har ni några tips?
 
Allt handlar väl om vilken prisklass vi pratar om...
Gå till en sportaffär där du kan få hjälp att hitta en sko som passar just dig. För det är det som är grejen, vi har alla olika fötter och olika krav. (i vår familj föredrar ena dottern Adidasskor medan andra dottern älskar Asics. Och äldsta sonen blev kär i sina nya Puma-skor.)

Det finns massor av löparskor både med olika stadga och olika dämpning även inom samma märke, så det är lite omöjligt att ge tips om vad som skulle kunna passa dig utan att veta mer än så här.

/ameo, som med hjälp av ett bananskal blev friidrottsmamma...
 
Jag älskar Asics, beställde nya igår. Denna gången blev det Gel cumulus 15. Hyfsat lätta, bra dämpning och relativt stabila skor och bra pris. (Ca 1000:- på erbjudande, normalpris 1499:-)
Tycker du ska åka och prova i butik. Dom är oftast väldigt hjälpsamma och kan titta lite på hur du går/springer så du får ett par skor som passar dej. Tänk på att löparskor ska vara större än dina vanliga skor, blå tånaglar är ett faktum annars:)
 
Asics funkar för många. Likaså Nike, new balance och saucony. ;-) dvs omöjligt att veta vad som passar dig. Jag hade först Nike. Sen blev det Asics. Men först i år har jag hittat rätt! Saucony triumf har 8 mm drop, neutral sula, grym stötdämpning och ok grepp i terräng. Men de har mjuk ovansida och passar inte på de snåriga stigarna.

Lycka till med löpningen!
 
Få dem utprovade. Det som funkar för kompisen funkar absolut inte för mig. Vissa läster vet jag inte går ihop med mina ben (smärta!). Prova ut dem på löpband, gärna under filmning.

När jag provade ut sist hade jag en hel hög som satt bra när jag snörde på dem. Hälften gick bort efter en första runda på löpbandet. Sedan gick jag omkring ett tag med de kvarvarande paren (i butik) och då föll ytterligare några bort. Utslagsgivande blev andra vändan på löpbandet.

Jag har nu ett par Saucony som jag älskar. Ju mer du väger/längre du springer desto viktigare är det med absolut rätt sko. Både för motivationen (svårt att komma ut om det är motigt och gör ont) men även för skaderisken/slitaget på kroppen.
 
Jag har ett par Asics Gel-Kayano 19 som jag älskar! Har aldrig kunnat gå och springa utan smärta, värme och svullnad som resultat (skadade benhinnor och mosade knän av tidigare ridolyckor) men nu springer jag 5-6 km 3 gg/v utan att känna av det i benen. Jag betalade 2000kr för skorna för ca 1-2 år sedan, tror de är lite billigare idag.

Men säger som de sndra, gå och få ett par utprovat, det är absolut bäst (det var så jag blev tipsade om mina nuvarande skor). Jag köpte mina på Stadium men hade även varit på Löplabbet där de rekommenderade samma modell som Stadium :)
 
Jag rekommenderar Löplabbet om du bor i närheten av en större stad. Jag har köpt många skor där, och alltid varit nöjd. Alla märken har bra skor, men det är individuellt vad man trivs med. Jag har "alltid" haft Asics; sista gången Asics Nimbus som jag trivdes jättebra med. Förra året bytte jag märke och springer just nu i ett par New Balance som också är väldigt sköna. Men som sagt, alla märken har bra skor. Därför är Löplabbet bra; de har ett stort urval och kollar dina fötter och tittar på din fotisättning innan de rekommenderar någonting. Då brukar de plocka fram några olika par som motsvarar dina behov så kan du själv välja vilka som känns skönast.
 
Jag hade fått för mig att jag "skruvade" mina fötter konstigt när jag sprang, och att jag skulle behöva någon specialvariant av sko för att rätta till detta. Men när jag väl asade mig iväg till Löplabbet och blev kollad på alla håll så visade det sig att jag hade ett helt neutralt löpsteg utan konstigheter så det behövdes inga specialvarianter. Hade jag inte kollat detta ordentligt utan bara chansat på ett par skor som jag tyckte kändes bra på foten, så hade jag antagligen grunnat på det ännu och om jag skulle få några förslitningsskador för att jag springer med skor som inte passar mig riktigt. Och då hade jag kanske valt att inte springa alls...

Min personliga favoritsko är också Saucony Triumph, det var den modellen jag definitivt fastnade för efter utprovningen på Löplabbet och sedan har jag varit den trogen, även om den ändrat några detaljer i senare utgåvor.

Och har du provat ut en modell som funkar bra så kan du ju komma undan lite billigare nästa gång med att beställa på nätet. Fast själv är jag för lat och har Löplabbet för nära, så det blir ändå att jag handlar där.
 
Jag har bara köpt utprovade löparskor en gång men det var ingen positiv erfarenhet. Jag tror det i mycket bara går ut på att sälja dyra skor. För mig fungerar platta och breda skor utan stöd bäst, eller helt enkelt inga skor alls, och det är raka motsatsen till vad jag blev rekommenderad.

Intressant jämförelse är att de skor för hästar med stötdämpning som lanserades för en del år sedan försvann lika snabbt igen.
 
Jag har bara köpt utprovade löparskor en gång men det var ingen positiv erfarenhet. Jag tror det i mycket bara går ut på att sälja dyra skor. För mig fungerar platta och breda skor utan stöd bäst, eller helt enkelt inga skor alls, och det är raka motsatsen till vad jag blev rekommenderad.

Intressant jämförelse är att de skor för hästar med stötdämpning som lanserades för en del år sedan försvann lika snabbt igen.

Det är ju inte vetenskapligt bevisat att skor som skall kompensera för olika sorters löpsteg och stödja foten faktiskt ger färre skador.
 
Jag har bara köpt utprovade löparskor en gång men det var ingen positiv erfarenhet. Jag tror det i mycket bara går ut på att sälja dyra skor. För mig fungerar platta och breda skor utan stöd bäst, eller helt enkelt inga skor alls, och det är raka motsatsen till vad jag blev rekommenderad.

Intressant jämförelse är att de skor för hästar med stötdämpning som lanserades för en del år sedan försvann lika snabbt igen.
Men då kanske du inte har några problem som du behöver hjälp att stötta upp?

Själv överpronerar jag och behöver en sko som stöttar upp. Annars får jag jätteont.
 
Jag har ett par Asics Gel-Kayano 19 som jag älskar! Har aldrig kunnat gå och springa utan smärta, värme och svullnad som resultat (skadade benhinnor och mosade knän av tidigare ridolyckor) men nu springer jag 5-6 km 3 gg/v utan att känna av det i benen. Jag betalade 2000kr för skorna för ca 1-2 år sedan, tror de är lite billigare idag.

Men säger som de sndra, gå och få ett par utprovat, det är absolut bäst (det var så jag blev tipsade om mina nuvarande skor). Jag köpte mina på Stadium men hade även varit på Löplabbet där de rekommenderade samma modell som Stadium :)

Jag har också de skorna - men eftersom mina fötter är breda som K Anka:s ungefär, måste jag ha herrmodellen.... Lite synd eftersom, av nån outgrundlig anledning, finns det inte lika många fina färger att välja bland då..... Jag beställer mina från brittiska Wiggle, mycket billigare än att köpa hemma i butik!

Annars har jag problem med blåa tånaglar och vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag snör åt skorna ordentligt så de inte ska hasa fram, och håller naglarna korta, men lyckas få blånaglar ändå. Rejält, ibland, så hela nageln går att lyfta loss efter nån dag..... Idag sprang jag 15 k och fick en blodblåsa under en tånagel igen..... (Och jag springer inte fort ;-) )
 
Det är ju inte vetenskapligt bevisat att skor som skall kompensera för olika sorters löpsteg och stödja foten faktiskt ger färre skador.

Fast jag är plattfotad och har därför sk Hallux valgus på ena stortåleden, som inte är speciellt trevligt. För mig gjorde ett inlägg susen i löparskorna!
 
Är inte den åkomman något som orsakas av just skoanvändning?
Hmmm.... det vore lite underligt eftersom jag är en inbiten barfotaperson som inte ens trivs med sockar på fötterna....... Men jag vet faktiskt inte. De skor jag använder är definitivt inga högklackade finskor om nu det spelar nån roll.
Är du barfotalöpare?
 
Fast jag är plattfotad och har därför sk Hallux valgus på ena stortåleden, som inte är speciellt trevligt. För mig gjorde ett inlägg susen i löparskorna!
Jag tycker man skall vara pragmatisk. Har du hittat något som funkar för dig så fortsätt med det:)

Jag är dock övertygad om att många springer omkring i onödigt tunga och klumpiga skor som en "expert" har lurat på dem.
 
Har äntligen kunnat börja springa lite smått igen efter en lyckad steloperation av ryggen!
Men, behöver ha ett par nya löparskor med bra stötdämpning!
Fortfarande överviktig , men jobbar på det och med ett lite skruttigt knä som ska åtgärdas.
Har ni några tips?

att sakta men säkert börja löpa på tå.
 
Fast jag är plattfotad och har därför sk Hallux valgus på ena stortåleden, som inte är speciellt trevligt. För mig gjorde ett inlägg susen i löparskorna!

Och mina slitna leder, platta fotvalv + usla löpsteg är i princip förbytt tack vare fivefingers utan något stöd öht. Har aldrig hållit för jogging förut, men efter ett år med fivefingers har fötterna helt ändrat form(!) och jag kan kuta även på hårda grusvägar utan att få inflammationer.

Tur att det finns massa olika lösningar, så de flesta kan hitta nått som passar! :)
 
att sakta men säkert börja löpa på tå.

Det blir oftast fel när folk försöker springa på tå. Det viktiga är att öka frekvensen i löpningen, inte springa på tå. De som anstränger sig för att springa på tå får ofta ett onaturligt löpsteg. Man skall ju inte springa på tå! Det man pratar om är att tåna skall sättas i först, inte att man skall springa på tå.
 
Och mina slitna leder, platta fotvalv + usla löpsteg är i princip förbytt tack vare fivefingers utan något stöd öht. Har aldrig hållit för jogging förut, men efter ett år med fivefingers har fötterna helt ändrat form(!) och jag kan kuta även på hårda grusvägar utan att få inflammationer.

Tur att det finns massa olika lösningar, så de flesta kan hitta nått som passar! :)

Jag skulle gärna testa fivefingers! Hur känns de på tårna? Jag har väldigt lätt att få blå tånaglar....
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
907
Senast: Gulis
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 428
Senast: Whoever
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 801
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 063
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp