Tips på en lätt transport!?

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare izza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 611
I

izza

Ska köpa en transport, men vikten får vara högst 600 kg (gärna mindre) Får inte dra så tungt då bilen väger så mycket och jag inte har E-behörighet, o inte har någon lust att ta heller :eek:
Kom igen nu hästfolk, har ni något tips på en lätt enaxlad vagn i prisklassen 15000kr!? :bump:
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Ska du hitta en trailer att köra häst med totalvikt 600kg får du nog drömma vidare.
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Antar/hoppas du menar att TJÄNSTEVIKTEN ska vara max 600 kg? Dvs transporten tom ska vara max det? Hur mycket får du dra på ditt B-kort? det är ju lika relevant vad du behöver lasta.

Under 1200 kg i totalvikt är rätt knepigt om du inte har en ponny..

Iaf, jag har en fjantbil som uppvägd drar 1200 kg på B-kort. Jag vill ha minst 500 kg lastvikt, gärna mer.

Följande klarar det:

Värmlandsvagnen enkelaxkad. Påstådd vikt 570 kg, men jag är tveksan till att den ligger under 600 kg. Nåväl, på 1200 kg totalvikt lastar den enligt regbevis 630 kg. Dock skulle jag dra av MINST 30 kg på det, och kontrollväga.

Henra Amazone 1½-hästars. På 1200 kg lastar den ca 550 kg (minns inte exakt). Då får du boogie med!

En av Cheval Libertes 1-hästars. Boogie där med, minns inte exakt vad den lastar men minst 500 kg på 1200 kg totalvikt.

Och så Ekerötrailer, den klarar det också minst 500 kag lastvikt på 1200 kg.

(Alla siffor enligt tillv uppgifter så kontrollväg!)

I övrigt var det klent med transporter som klarar 1200 kg totalvikt och minst 500 kg maxlast i vintras när jag kikade i alla fall. Och ska du ha en som väger max 600 kg i tjänstevikt så är det på samma släp som jag kikade du får kika. Och GLÖM saker som fronturlastning och liknande (väger för mycket).

GAMLA vagnar lastar ofta utav bara helsike, min Trane från 1973 hade en maxlast på 730 kg (!!!) på 1200 kg totalvikt, vägde 'nästan ingenting' i sig själv, men det beror ju på total avsaknad av störtbågar och annat. Kompisen urgamla (70-nåt) Umesläp lastade också sanslöst på 1200 kg. Så om man talar GAMLA vagnar så, men då har du nackdelarna med gamla vagnar med (omd e är helrenoverande så bristande säkerhet, är de inte helrenoverade så risken att åka på ett axelbyte etc).
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Glömde förresten, id en där prisklassen lär du leta just GAMLA vagnar. Och var medveten om att din 10 - 15 000 kronorsvagn kan kosta nästan det dubbla när du inser du måste byta hjulxel mer eller mindre kort tid efter köp..
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Jag har en Trane vagn från -77. Den väger enligt reg. beviset 475kg men jag tror på något mer. Säkert 550kg
Totalvikten är 1300kg så jag får på pappret lasta 825kg....

Jag gav 2000:- för mitt släp och har totalrenoverat det. Har lagt ca 5000:- på det och då har jag kommit jäkligt billigt undan eftersom jag fick tag på golv billigt fick material till väggarna gratis. Dessutom köpte jag färgen och allt annat på företaget och fick kvitta momsen så annars hade det säkert gått på det dubbla.

Jag lär ju åtminstone få tillbaka de pengar jag lagt på mitt nu när jag ska sälja det om ett par månader men ett helrenoverat 70-tals släp ligger på 10-15000 i dagsläget
Men det finns billigare släp om man vill pilla lite själv.

Såg ett Boj Bravo från -90 för 15000:- för om dagen, helt ok bortsett från att golvet behövdes bytas. Dock brukar det vara så att när man börjar riva i det hittar man mer som behöver bytas... Jag skulle bara byta golv och gjorde om ALLT på min istället...
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

QuickStar skrev:
Dock brukar det vara så att när man börjar riva i det hittar man mer som behöver bytas... Jag skulle bara byta golv och gjorde om ALLT på min istället...

Samma här, jag skulle byta golvet. Jag bytte golvet, jag bytte sidoväggarna,. jag skrpade, rostskyddsbehandlade och hammarlacksmålade hela chssit/ramen, jag drog om elen och bytte matta. Sen målade jag om invändigt med.

Kostade mig ca 5000 kr i renovering där med.

ETT ÅR (och max 150 mil) senare sa de elaka besiktningsgubbarna 'du måste byta axel'. Jahapp, och där rök 8000 kr ut i tomma intet. Jag velade länge mellan att skrota eller byta axel. Bytte eftersom jag var så nöjd med släpet. Sen sa unghästen 'haha, jag tänker växa ur det'. Så jag sålde det då när det var helt nyrenoverat, istället för att vänta 2 år och sälja det då. Köpte det för 10' år 2000, la som sagt 5000 + 8000 = 13 000 kr på det i renovering och sålde det för 10' 2004..
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Hej! Tack för svar!
Har nu hittat och köpt :D ett Habosläp-79. Golv var bytt (till plåt) liksom väggar och stag överallt utom just själva baklämmen. Fast jag fick med en skiva som jag kan använda, så det känns faktiskt kanon. Tidigare är det bytt balkar, bromsvajrar mm. Men tyvärr inte axeln så jag hoppas att den kommer hålla :crazy: Men min fråga är vad jag kan ha på baklämmen för matta, någon som har ett bra tips? Det ligger nu en sunkig kokosmatta som jag tänker byta ut.

Sedan är taket illgult.. Vad kan det vara för färg som kan tänkas fästa bra på ett tak? Släpet i övrigt är brunt med svarta stag, känns faktiskt helt OK.
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Gummimatta är klart bäst på rampen, helst med sådana ribbor så att fukt rinner av och hästen inte halkar.
Vi har "dörrmatta" på vår, och det är helt ok men hästarna halkar lite på den.

Såg att du redan köpt, men jag skriver iaf.
Vi har ett enkelaxlat Trane på 1200 kg, en lastvikt på 570 kg.
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Gummimatta som jag tänkte :D Men ribbor, menar du tvärgående? Då borde väl hästen halka som minst?
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Båtfärg :idea: Tack för tips. Ska man slipa lite först på taket?
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Ja!Nu fattar jag. Har du något tips om man kan hitta någon sådan hyfsat billigt? (Ja, eller mindre dyrt..)
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

Ang matta så föredrar jag faktiskt nålfilt med träribbor före gummimatta. Min erfarenhet är att gummimattan blir SÅPHAL vintertid när de klampar på med snö i hovarna, men nålfilten inte blir lika hal. Dock är ribbor ett MÅSTE annars blir det riktigt slipprigt med nålfilt.

Stoora nackdelen är ju att nålfilt är mycket fulare och mycket svårare att hålla ren, samt tar mer stryk av broddar än gummimatta. Men efter att ha provat bägge så valde jag faktiskt nålfilt igen..
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

OK! Lämmen blir lite lättare med nålfilt än med gummimatta. Var har du köpt din nålfilt o vad har den kostat? Hur har du fäst den? Hur tätt har du haft mellan ribborna och vad har materialet varit? Har du någon bild?

Ska tillägga att jag läst dina trådar om Moser Max 45, jag har beställt en sådan så jag hoppas att den är så bra som du tycker :D
(Ska klippa storpudel o delklippa häst med den)
 
Sv: Tips på en lätt transport!?

izza skrev:
OK! Lämmen blir lite lättare med nålfilt än med gummimatta. Var har du köpt din nålfilt o vad har den kostat? Hur har du fäst den? Hur tätt har du haft mellan ribborna och vad har materialet varit? Har du någon bild?

Ska tillägga att jag läst dina trådar om Moser Max 45, jag har beställt en sådan så jag hoppas att den är så bra som du tycker :D
(Ska klippa storpudel o delklippa häst med den)

Hoppas du blir nöjd med Mosern då =)

Jag har aldrig köpt nålfilt så jag vet tyvärr inte. Jag hade nålfilt på Tranesläpet, när jag renoverade det så la jag gummimatta på lämmen med (borrade fast) men tog sen bort den efter ett halvår kanske då jag insett hur det blev vintertid. Och nu när jag skaffade nytt släp kunde jag ju välja mellan nålfilt eller gummi med snedställda ribbor och valde utan tvekan nålfilt. Tänkt på det där när jag hyrt släp med, hur halkigt det blir vintertid med gummi. Däremot är ju gummi mycket lättare att rengöra.

Jag kan mäta vilket avstånd jag har ribborna på, minns inte i huvudet tyvärr men tror jag har 6 stycken, eller omd et är fem. Jag får återkomma i frågan ;) Kan ta en bild med, men de ribborna har inte jag satt dit utan de sitter ju från Värmlandsvagnen liksom (Inte behövt byta än), på Tranen satte jag dock dit. Vad det är för material i de här vet jag inte, på tranen hade jag asp först (eftersom det sas hålla bäst) men bytte sen till EN faktiskt (dyrt förvisso) och de höll gudomligt bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 661
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 200
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 857
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 436
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp