Bukefalos 28 år!

Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Tycker också att han ser helt ok ut i hull :).

Tror att det som kan ge sig med rumpan's form kommer ge sig.

Bara att jobba successivt uppbyggande vilket du säkert gör ändå...
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Uträknad foderstat, tömkörning, klättring och stärkande arbete i en bra grundform.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Det var inte den snyggaste rumpan man har sett ;-).

Som andra skrivet så är ju många galoppfattningar bra. Sen att klättra, både upp och ner. Ett bra tips är att göra några halter i nedförsbackarna också, så får han aktivera baken en hel del.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag tyckte nog att han såg ut lite som fullblod gör mest (efter 6 veckors vila.), den manken och ryggen har jag sett många gånger tidigare (lite djupare sadelläge kanske.). De brukar väl ha lite annan rygg än halvblod. Eller som min gamla farmor brukade säga, engelska fullblod har bra sadelläge. Rumpan är jag lite mer osäker på.

Å andra sidan har jag bara hängt en del med galopphästar och fullblod, inte bedömt deras exteriör eller hållbarhet.

I övrigt läste jag precis om hästar och konditionsträning, intervallträning. Tydligen någonting man borde göra någon gång i veckan för en hållbar häst. (Ett vetenskapligare namn på full galopp i skogen :p)

(Måste bara fråga, är de så vilda när man får hem dem i full tävlingskondition? Jag har ju ridit dem/travat ut när de ligger i full träning (Läs ridskoletonåring får rida ut på släktings galopphäst då och då som treat). De har varit lugna som gammal filmjölk. Lite flyttiga och intresserade i boxen bara. Eller de flyttar såklart fötterna kvickt och ser sig omkring, men gjorde inget)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Enligt förra ägaren var min i gott skick, blev dålig och såg ut som din på cirka en månad. Min hade problem att äta maten så troligen var det brist på mat som var den riktiga boven.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Anledningen till att jag inte vill ha hästar i tävlingskondition direkt från banan är att jag vill få dem att stressa ner lite. De är ju inställda på att prestera extremt. Jag hade säkert suttit kvar, det är inte det att de brukar vara vilda, men vill ha lite mer avslappnad häst. Sedan tycker jag att de kan behöva lite vila för att få växa. De rids ju trots allt in vid ett års ålder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 541
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
978
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Nikan
·
Ridning Igår fick min 21-åriga häst skor på sig och nu när hon kan röra sig obekymrat så ska hon sättas igång. Hon har vilat i 4 år efter...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp