Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Ponnymorsa

Trådstartare
Har en 4 årig valack som precis kommit av banan.
Hans kors och rumpa är hemskt fult! Hur gör jag för att nå bäst resultat?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Bra käk, bra träning. Form efter ork, klättring och terräng skulle varit mitt recept.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Bra käk och träning är givet :) tänkte mer på vilken sorts träning? Bor på slätten utan en enda backe att klättra i, några alternativ?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Du kan inte punkt träna en hästs muskulatur ;)

Allt kommer ju med rätt foderstat och ett bra stärkande träningsupplägg . Du behöver inte backar för den skull .
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Men vissa sätt är väl bättre än andra? Tex om man ska rida hästen lång och låg, eller mycket cavaletti osv?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Galoppfattningar är alltid bra och stärkande, gymnastikhoppning är också en bra träning, låga hinder där hästen måste sätta under sig.

Annars så är det sånna muskler som kommer precis som alla andra, varierande träning och går hästen i rätt form, då kommer även dom rätta musklerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Nja ;)
För det första : hästen bygger inga muskler öht om den inte har tillräckligt med hull . Så foderstat är nr ett.

Träningen i fråga spelar ju givetvis roll det var det jag avsåg när jag skrev god ridning och träningsupplägg .
Lång och låg bygger inga muskler . Lång och låg får ryggen att slappna av . Vilket gör att du utifrån det kan jobba hästen i en annan stärkande form .

Om den precis har kommit av banan (är det en trav eller galopphäst?) hade iallafall inte jag dragit igång ngn stor träningsplan sådär på direkten utan jag hade korrigerat en vettig foderstat , fått till hullet och under tiden arbetat den lågintensivt och stärkande på den nivån .
Har ni ngn tränare ni kan få råd av , som har sett hästen ?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Det är en galopör. Han har vilat i snart sex veckor för att jag inte ville ha honom i tävlingskondition. Men tänkte börja rida honom snart. Ta det lugnt och bygga upp honom i försiktigt. Så någon intensivträning är det inte tal om. Tänkte mest om det fanns några bra träningstips. Foderstaten är givetvis reglerad redan.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Är du inte rädd att en häst i tävlingskondition som ställs av så bygger sig totalt stallmodig?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Nej, kanske borde vara det? Men han var lite stressad de första dagarna. Sedan dess har han varit hur lugn och fin som helst. Om jag förstod frågan rätt?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Förresten, vad jag har förstått, så gäller väl det främst hästar som blir överutfodrade?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Nej, understimulerade hästar blir ofta stallmodiga. Själv undviker jag alltid att ställa av hästar som kommer på nya ställen, jag vill ha in dem i goda rutiner så fort som möjligt.

Det har ju varit några artiklar i Tidningen Ridsport om just detta fenomenet. Hästköpare börjar med att ge hästen vila, och sedan får de problem med skador, diskussioner om skador som upptäcks sent eftersom hästen inte "tas i bruk" utan upptäckten kommer efter igångsättning och dessutom kommer problem med överpigga hästar som förändrat sig markant sedan riskens övergång (vilat sig i form).
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag håller med men i sammanhanget hur man snabbt åtgärdar en rumpa skrev jag lågintensiv träning vilket jag vidhåller i övrigt . Så håller med om ditt resonemang men samtidigt ska det ju
Inte slå över åt andra hållet för den delen vilket jag avsett kommentera i mina reflektioner till TS ...
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag tänkte på att hästen var i tävlingskondition och nu vilat i sex veckor.

Absolut, jag skulle inte få för mig att rida skiten ur hästen, men de rutiner jag ämnar hålla mig till vill jag att hästen kommer in i direkt. Så det inte blir problem med att rida iväg själv etc senare, hästen har hunnit binda sig för hårt i slå-dank-rutinen och de andra hästarna.

Skritta ut en sväng, rida ut en lugnare runda, kort pass på banan etc.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Oj, då! Har ställt av flera av mina hästar i början.
Men har aldrig varit med om det du skriver om.
Blir lite nyfiken, hur funkar det då med vila i övrigt? Tex vintervila?
Det borde väl gälla hästar som redan är etablerade i sitt stall också?
Betyder det att man aldrig ska ställa av en häst helt och hållet?
Utan alltid låta den vara sysselsatt med någon form av träning?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag tror de menade att ett misstag många nyblivna hästägare gör är att ställa av hästen som sen blir lite besvärlig (busig) att rida. Men du har ju haft fler hästar låter det som och vet vad det handlar om. Ibland är det svårt att ge råd över nätet, man vet ju inte så mycket om varandra :)

Jag tycker du gjort helt rätt, men jag hade inte förväntat mig att hästen är helcool att sitta upp på direkt efter vilan. Men det kanske den är.

Annars håller jag med mackan om att rätt foder och lagom/varierad träning är det bästa för att bygga muskler. Har du ingen bild på kusen ?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Hej!
Jo, några hästar har ju passerat under åren, men jag har aldrig haft någon med en sådan här ful rumpa :crazy:
2a5zok9.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Nikan
·
Ridning Igår fick min 21-åriga häst skor på sig och nu när hon kan röra sig obekymrat så ska hon sättas igång. Hon har vilat i 4 år efter...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Badger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 186
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 113
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp