Tips på hetlevrad häst?!

sofia2000

Trådstartare
Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett, martingal och Hoppsadel. Allt är utprovat och ligger finnemang. Inget fel på hästen. Vet kollad. Hon är ändå het trots ridning upp tom 2 ggr dagen. Om man ska hoppa så hoppar man minst 2 meter innan, 50cm högre. Det går på tok för fort och tränar mycket på att korta formen och samla henne. Volter. Men då får hon fnatt och kör upp huvudet och sticker. Sen gör hon inte halt heller. Speciellt inte på uteritt, då går det absolut inte. Lyckas man göra halt så så gräver och och kastar grus på en. Har ni tips på hur jag ska lugna ner henne?
 
Den hästen verkar inte behöva mer fysträning, snarare hjärngympa. Tänk på att ju mer du tränar henne fysiskt ju starkare kommer hon bli och ju mer kommer hon kräva.
Jag tycker du gör helt rätt i att ha så enkel utrustning som möjligt! :up::up::up: Skarpa bett och massa hjälptyglar hjälper aldrig mer än tillfälligt. Ofta blir hästar som är stressade och heta bara mer uppvarvade av att ha något som pressar ner nacken eller drar in nosen. Det brukar ofta sluta med hästar som bokstavligen galopperar på stället eller tar till dem enda vägarna som är tillgängliga; bakåt eller uppåt och det är ju verkligen inte något man vill.

Mitt tips är att börja rida för dressyrtränare så ofta du bara kan. Har du någon duktig person i lagom storlek för din häst så kanske ni kan byta häst under några uteritter så den personen kan försöka "omvandla" din hästs framåt-energi till arbets-energi istället och visa dig lite? Knixet med stissiga hästar brukar vara att använda deras enorma energi till att jobba dem istället. Skänkelvikningar, böja halsen, öppna, sluta, övergångar, massa halter. Jag lovar att hon kommer bli så mycket tröttare och lugnare om du uppehåller henne hela tiden med såna grejer istället för att ständigt ha en dragkamp.
 
Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett, martingal och Hoppsadel. Allt är utprovat och ligger finnemang. Inget fel på hästen. Vet kollad. Hon är ändå het trots ridning upp tom 2 ggr dagen. Om man ska hoppa så hoppar man minst 2 meter innan, 50cm högre. Det går på tok för fort och tränar mycket på att korta formen och samla henne. Volter. Men då får hon fnatt och kör upp huvudet och sticker. Sen gör hon inte halt heller. Speciellt inte på uteritt, då går det absolut inte. Lyckas man göra halt så så gräver och och kastar grus på en. Har ni tips på hur jag ska lugna ner henne?
Tror inte det handlar om alls att hästen är så het/energisk utan om grundträning och utbildning .
 
Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett, martingal och Hoppsadel. Allt är utprovat och ligger finnemang. Inget fel på hästen. Vet kollad. Hon är ändå het trots ridning upp tom 2 ggr dagen. Om man ska hoppa så hoppar man minst 2 meter innan, 50cm högre. Det går på tok för fort och tränar mycket på att korta formen och samla henne. Volter. Men då får hon fnatt och kör upp huvudet och sticker. Sen gör hon inte halt heller. Speciellt inte på uteritt, då går det absolut inte. Lyckas man göra halt så så gräver och och kastar grus på en. Har ni tips på hur jag ska lugna ner henne?

Är detta en ny häst för dig? Om ja, hur är hon riden/ tränad innan?
Som tidigare svar rekommenderar jag också att hitta en duktig tränare, men också att ta allting ett par steg bakåt. Skrittlydnad, marklydnad, halvhalter. Till en början iaf.

Hur ser foderstaten ut? Fodras hon kanske med för mycket "energi"?
 
Tror inte det handlar om alls att hästen är så het/energisk utan om grundträning och utbildning .
Jo hon är het. För att veterinären skulle kunna behandla henne en gång fick hon ha max dos lugnande. Han sa det berodde på att hon var välldigt het av sig.
 
Är detta en ny häst för dig? Om ja, hur är hon riden/ tränad innan?
Som tidigare svar rekommenderar jag också att hitta en duktig tränare, men också att ta allting ett par steg bakåt. Skrittlydnad, marklydnad, halvhalter. Till en början iaf.

Hur ser foderstaten ut? Fodras hon kanske med för mycket "energi"?
Nä jag har haft henne i 3 år men bara ridit i 1,5/2år. Var av första året mest var att "vänja" sig vid storhäst. Jag fick ta över henne hastigt då min syster inte kunde hantera henne. Tidigare ägare har ridit in henne sådär så hon är inriden på nytt (av kunnig).

När det gäller mat får hon mest Hö. Men även vintertid får hon special pellets för att lägga på sig då hon blir välldigt lätt mager. :)
 
Jo hon är het. För att veterinären skulle kunna behandla henne en gång fick hon ha max dos lugnande. Han sa det berodde på att hon var välldigt het av sig.

Då uttryckte sig veterinären konstigt. Hur mycket lugnande en häst behöver beror inte på om eller hur het hen är.

Om hon bara är inriden så måste hon vidareutbildas. Har du kunskapen för det? Hur ofta rider du för tränare? Eran kommunikation brister uppenbarligen så där behöver ni också hjälp.
 
Ta hjälp. Du gör bara dig själv och hästen en otjänst om ni inte kommer vidare.
Har sett liknande ekipage tidigare, och resultaten är inte så skoj.
Hästen behöver jobba med huvudet, kroppen får vara sekundär. ork verkar hon ju ha.

Jag hade jobbat hästen i skritt, lugnt och samlat. Sätt upp några hinderstöd, koner, sockerbittar etc.
Skritta runt, slalom, kringelikrockvägar osv. lägg en bom, gör halt framför, över, bakom bommen, backa över bommen. Bara ett par förslag.
Du måste få henne ett börja lyssna på dig, funkar det inte i skritten, så kommer det inte funka i det andra gångarterna heller
 
Nä jag har haft henne i 3 år men bara ridit i 1,5/2år. Var av första året mest var att "vänja" sig vid storhäst. Jag fick ta över henne hastigt då min syster inte kunde hantera henne. Tidigare ägare har ridit in henne sådär så hon är inriden på nytt (av kunnig).

När det gäller mat får hon mest Hö. Men även vintertid får hon special pellets för att lägga på sig då hon blir välldigt lätt mager. :)


Tycker inte det låter som att den är helt ok. Nyinriden igen - förstår den hjälperna och vad den ska göra? Att den stressar och jagar upp sig är inte ett bra tecken. Energisk är positivt, men inte stress.

Håller med @Rugge om skritt. När den kan bete sig i skritt, förstår och är avslappnad i momenten starta / stanna / svänga - då går du vidare till trav, etc.

Du hoppar den alltså? Trots att du inte har en fungerande broms? Vad är poängen med att fara runt i full fräs bara, utöver att hästen inte lär sig nåt vettigt så är risken för skador stor.

Ju mer du flängrider desto mer befäst blir beteendet. Antingen är det något den försöker fly ifrån (smärta / rädsla / osäkerhet / annat) eller så tror den att den ska fara runt så som du beskriver.
 
Skulle inte kalla hästen het utan mycket stressad.

Stressad kan hästar bli vid smärta eller om hästen inte känner sig trygg.

Smärta har ni ju uteslutit vilket då blir att hästen inte känner sig trygg, det kan vara en sak som påverkar hästen eller flera men själv skulle jag börja med om det är något i stall eller hage och rutiner runt det, titta över om hästen vet vad som förväntas av den och sist men mycket viktig hur är personerna som hanterar/rider hästen (lugna och trygga eller hispiga och nervösa), vissa hästar har en egen stark trygghet i sig själva och påverkas inte av en eller flera nervösa personer andra hästar påverkas en massa av att någon är det minsta otrygg i sig själv.


Det sista har jag sätt många gånger på hästar som jag känt både hos gamla och nya ägare, trygga och lugna hästar som förvandlats till nervvrak och tvärt om.
 
Det bästa sättet att få en sån häst fokuserd på ryttaren brukar vara att börja med påminna om bromsen, dvs många halter med en så lätt hand som möjligt. Rid inte mer än kanske 5-10 steg innan ny halt. Beröm varje framgång och ha mycket tålamod, och tappa aldrig humöret. Trava inte förrän skritten är lugn och halterna fungerar, och galoppera inte förrän traven är lugn och går att bryta av på ett mjukt sätt. Var beredd på att få börja om flera gånger.
 
Jo hon är het. För att veterinären skulle kunna behandla henne en gång fick hon ha max dos lugnande. Han sa det berodde på att hon var välldigt het av sig.

Du missförstår mig . Min mening var att hästen är het i temperamentet inte har något att göra med hur den beter sig ohanterligt under ryttare. Där har du ett hanterings problem - oavsett hur hästen må vara i själva temperamentet .
 
Rider du för någon tränare? Om inte är det något jag varmt kan rekommendera.
Att hästen hoppar av långt innan hindrena och springer kan bero på att den inte hoppat så mycket och om hästen är nyinriden får man nästan tänka lite "unghästridning".

Jag tror dock att en tränare kommer hjälpa er, om inte annat kan tränaren kanske rida hästen och hjälpa dig på så sätt också?
 
Alltså hon kan skritta trava galoppera utan problem. Dressyr funkar toppen. Ibland kan hon va sur och kicka lite. Men när man ska hoppa så blir hon övertaggad och gör lite vad hon vill.

Främst uteritter är jobbigt. Har hon väll fått galoppera eller är på hemväg kan man inte göra halt. Hon stänger av totalt och försöker jag be henne stanna stegrar hon.

Utbildad LB/90cm. Fin på banan om de inte finns hinder över 80cm de vill säga.
 
Alltså hon kan skritta trava galoppera utan problem. Dressyr funkar toppen. Ibland kan hon va sur och kicka lite. Men när man ska hoppa så blir hon övertaggad och gör lite vad hon vill.

Främst uteritter är jobbigt. Har hon väll fått galoppera eller är på hemväg kan man inte göra halt. Hon stänger av totalt och försöker jag be henne stanna stegrar hon.

Utbildad LB/90cm. Fin på banan om de inte finns hinder över 80cm de vill säga.


Nu låter det ju lite annorlunda. Rid för tränare. Det trista svaret.

Ang hoppningen så små hinder och Lydnad. Inget flängande över några höjder innan du har ok koll på galoppsprång och har den mellan hjälperna.

Ute så låter det som stress. Bara skritt och trav ute några månader? Plocka ned förväntningarna om vad som ska hända. Kan den gå mellan hjälperna på banan så kan den ute - men är den ung och odisciplinerad så provocera inte fram en massa frustration. Tömkör ute, promenera med den ute, rid dressyr på en äng, hemåt är alltid skritt.
 
Ang hoppningen så små hinder och Lydnad. Inget flängande över några höjder innan du har ok koll på galoppsprång och har den mellan hjälperna.
Det där känner jag igen, min ena tränare säger detsamma att klarar man inte av att hoppa låga hinder t ex 50 cm kontrollerat och bra, ska man heller inte hoppa högre.

Många verkar ha lite bråttom att hoppa högt och glömmer bort den viktiga biten med att kunna rida, så tycker min tränare är bra på det sättet att vi inte får hoppa högre förrän vi bevisat att vi behärskar de låga hindren först. Gas och broms måste fungera, annars kan det bli farligt.
 
Jo hon är het. För att veterinären skulle kunna behandla henne en gång fick hon ha max dos lugnande. Han sa det berodde på att hon var välldigt het av sig.

Tror du missförstått veterinären där.
Min är inte det minsta het men måste få massor med lugnande för att kunna göra något. Han ären känslig och minst sagt motsträvig individ
 
När jag läser ditt inlägg så tror jag att du har ungefär samma problem som jag och min märr. Hon har alltid varit extremt framåt. nibån har legat på att så fort vi går upp i trav så ökar hon tills hon faller i galopp och sen är det kört. Om hon är på väg till eller från stallet har itne spelat någon roll. Efter många misslyckanden där hon körde upp huvudet la sig på bettet, förstärkte sin redan starka underhals och drog järnet (nej hon stannade inte då hon blev trött utan kunde springa sig halt) så bytte jag taktik helt. Jag insåg till slut att hon struntar egentligen inte i mig utan hon har lärt sig att lösa sina problem genom att springa ifrån dem och för varje gång hon drar så befästs beteendet ännu mer. Jag började rida skritt-halt-skritt-halt och massor av små volter för att jobba igenom sidorna. Det gick långsamt framåt och så jag tog med henne till en problemlösare som gav endel tips. Nu börjar vi verkligen komma någonstans och jag planerar att börja rida ut igen. Av säkerhetskäl har jag hållit mig på banan och bara gått ut med henne i snöre.
Det där med rakt bett skulle jag lägga åt sidan. Det är väldigt lätt för dem att ta ett sådant bett. Just nu rider jag min på ett tvådeleat eftersom hon vägrar ha tredelat. Det raka får hänga kvar i sadelkammaren tills jag känner mig säker på att bromsen fungerar. Min har egentligen aldrig gapat eller knövlat på det sättet så jag rider henne utan nosgrimma.
 
Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett, martingal och Hoppsadel. Allt är utprovat och ligger finnemang. Inget fel på hästen. Vet kollad. Hon är ändå het trots ridning upp tom 2 ggr dagen. Om man ska hoppa så hoppar man minst 2 meter innan, 50cm högre. Det går på tok för fort och tränar mycket på att korta formen och samla henne. Volter. Men då får hon fnatt och kör upp huvudet och sticker. Sen gör hon inte halt heller. Speciellt inte på uteritt, då går det absolut inte. Lyckas man göra halt så så gräver och och kastar grus på en. Har ni tips på hur jag ska lugna ner henne?

Utbilda hästen.
Ta dig tiden att lära den att vänta in hjälperna.
Det kommer att kräva tålamod och konsekvent beteende från din sida och mycket ridning i skritt och massor med övergångar mellan skritt och halt.
Serpentiner är också användbart, och små volter.
 
Alltså hon kan skritta trava galoppera utan problem. Dressyr funkar toppen. Ibland kan hon va sur och kicka lite. Men när man ska hoppa så blir hon övertaggad och gör lite vad hon vill.

Främst uteritter är jobbigt. Har hon väll fått galoppera eller är på hemväg kan man inte göra halt. Hon stänger av totalt och försöker jag be henne stanna stegrar hon.

Utbildad LB/90cm. Fin på banan om de inte finns hinder över 80cm de vill säga.

Hästen är inte tillräckligt "dresserad".
Den lyder dig inte.
Du behöver träna grunderna så att hästen "alltid" lyssnar.
Om hästen sticker när du vill galoppera på hemväg: gör inte det. Skritta på hemväg. Och gör halt. Och skritta igen, halt igen. Och så små volter.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 118
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 539
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 991
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 964
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp