Tips på hetlevrad häst?!

Med en sådan häst så skulle jag inte galoppera alls på uteritter, utan hålla mig i endast skritt tills den insett att den kan slappna av och skritta lugnt på lång tygel hela vägen.

I början skulle jag nog inte hålla på o bråka med att göra halt hela tiden, det kommer mest troligen göra hästen ännu mer stressad. Träna i stället på att den ska stå still medans du hanterar den från marken, lägg gärna på ett kommandoord som du sedan kan använda vid ridningen. Markarbete med tränare vore nog inte fel att testa.

Ang. hoppningen så får ni hålla er till små hinder och lägga fokus på att hon ska vara avslappnad även i hoppningen. Om hon är lugn när ni rider över bommar så skulle jag börja där, jobba mycket med lydnaden, och höja upp lite lite i taget. Endast travhoppa i början, typ 30-40 cm höjder, och DU ska bestämma tempo, ridväg, etc. både innan och efter hinder. Gör gärna övergång till skritt direkt efteråt.

Hoppträning i grupp kan vara för stressande för sådana hästar, så till en början vore det nog bäst om ni har möjlighet att få privatlektioner. Även dressyrträning för tränare rekommenderast om ni inte gör det redan.

Är hästen kollad för magsår? Låter lite som en typisk magsårs-häst.
 
Med en sådan häst så skulle jag inte galoppera alls på uteritter, utan hålla mig i endast skritt tills den insett att den kan slappna av och skritta lugnt på lång tygel hela vägen.

I början skulle jag nog inte hålla på o bråka med att göra halt hela tiden, det kommer mest troligen göra hästen ännu mer stressad. Träna i stället på att den ska stå still medans du hanterar den från marken, lägg gärna på ett kommandoord som du sedan kan använda vid ridningen. Markarbete med tränare vore nog inte fel att testa.

Ang. hoppningen så får ni hålla er till små hinder och lägga fokus på att hon ska vara avslappnad även i hoppningen. Om hon är lugn när ni rider över bommar så skulle jag börja där, jobba mycket med lydnaden, och höja upp lite lite i taget. Endast travhoppa i början, typ 30-40 cm höjder, och DU ska bestämma tempo, ridväg, etc. både innan och efter hinder. Gör gärna övergång till skritt direkt efteråt.

Hoppträning i grupp kan vara för stressande för sådana hästar, så till en början vore det nog bäst om ni har möjlighet att få privatlektioner. Även dressyrträning för tränare rekommenderast om ni inte gör det redan.

Är hästen kollad för magsår? Låter lite som en typisk magsårs-häst.

Kan en häst få magsår! Oj nu blev jag nervös! Hur ser jag det och vad gör jag åt de?
 
Kan en häst få magsår! Oj nu blev jag nervös! Hur ser jag det och vad gör jag åt de?

Succeed har både test och behandling att beställa på nätet. :)

I övrigt skulle jag både kolla tänder med en riktigt duktig tandis, inte vanlig vet.

Och sen vara enormt konsekvent.
Jag tror inte halter hela tiden är lösningen. Vissa hästar triggas mer av det. De gör man klokare i att skritta i snirkliga övningar alt trava ur lite energi i monoton trav innan man börjar jobba.

Sen hade jag börjat passivitetstränat den efter fysiskt ansträngande pass då den är trött.
För den måste lära sig vänta och vara passiv.
Hur du lägger upp sån träning kan problemlösare eller i vissa fall westernfolk hjälpa dig med.
 
Man kan gastroskopera hästen för att kolla om den har sår i magsäcken, men det är ganska dyrt och krångligt, så ofta ger man en kur med magsårsmedicin baserad på misstänkt diagnos.

Magår är mycket vanligt på stressiga hästar.

Håller i övrigt med tuaphua ang. träning och även tandkoll.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 990
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 961
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp