Bukefalos 28 år!

Tips på ledarskapsövningar önskas.

L

lelli

Har en kallblodstravare på foder sen 3 veckor tillbaka och hon har nu börjat testa mig känner jag..... :crazy:
Är så många år sen jag red o hade häst sist, känner mig ringrostig och behöver lite hjälp och uppbackning! :rofl:
Tar tacksamt emot alla upptänkliga tips på ledarskapsövning som så småningom kanske kan leda till att vi kan rida ut själv och att hon lär sig lyssna mer på mig och inte vara så hård i munnen!

Ni är säkert fulla med tips eller? ;)
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

anlita en lämplig tränare med en bra helhetssyn. att testa lösryckta övningar utan någon grundkunskap brukar inte leda till något bra. Fel utfört är sk. dominansövningar skadliga för hästens mentala hälsa.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

...glömde: en del tränare finns listade på http://www.nnha.nu
eller så får du försöka finna en i din omgivning, vilket kan vara lite marigt ibland. kom ihåg att ställa mycket frågor, för att försöka få en glimt av hur tränaren jobbar. det finns åtskilliga där ute som inte kan nåt om hästars kroppsspråk och kommunikation, utan bara fastnat i repvifteri och lekar (den ena utseluter dock inte nödvänditvis den andra) och så finns det en del som sysslar med just naturlig hästhantering. så, var lite kritisk!
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

ja just det...
ta kontakt med din lokala westernklubb, dom flesta där hanterar hästarna enligt NH. dom vet säkert vilka som är bäst där du bor

http://www.travare.net
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

var där? finner inget
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

Har hon testat dig under hela perioden som du haft henne, eller började hon nyss med det?
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

"anlita en lämplig tränare med en bra helhetssyn. att testa lösryckta övningar utan någon grundkunskap brukar inte leda till något bra."

Håller helt med dig där!

"Fel utfört är sk. dominansövningar skadliga för hästens mentala hälsa."

Ja, för att inte tala om människans hälsa!

/Camilla
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

Vad är ditt mål med din foderhäst? Vill du få den "fixad" eller vill du ha en Jolly Jumper? Svaret beror på vad du har för mål med din häst...

/Camilla
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

kommer kanske lite konstiga frågor nu men måste man vara ledare för att köra dom här övningarna?
sedan,,,ska man ha hästen lös?
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

"kommer kanske lite konstiga frågor nu men måste man vara ledare för att köra dom här övningarna?
sedan,,,ska man ha hästen lös?"


Natural Horsemanship leder till ett sunt ledarskap och bygger en relation med hästen. Ganska högt upp i "utbildningsnivåerna" gäller den stora "fixen" människan. Det man ber hästen utföra har den kunnat sedan den var föl! Att bli en horseman är som en resa, där man börjar som klant men får mer kunskap, handlag och timing efter vägen.

Den "lösa" delen - ja, alla som hanterar hästen råkar ju ut för situationer där hästen är lös när man hanterar den! När hästen står i boxen eller hagen (med eller utan grimma) så är den ju lös - eller hur? Natural Horsemanship är för mig att hela tiden spränga gränserna för vad jag kan göra tillsammans med hästen, och sanningens minut kommer ju när man har hästen helt fri.

Den inriktning jag går efter börjar med ett kortare rep ca 3,7-4m, och innehåller lite delar där hästen är fri, enkel lastning (man ska kunna lasta hästen själv genom att skicka in den i transporten och själv stå utanför och även en riddel ingår. Till nästa utbildningsnivå använder man längre rep, mer frihet och mer avancerad lastning och svårare ridning. Så fortsätter man att bygga del för del helt enkelt...

Kort sagt - man vinner hästen bit för bit och bygger en allt djupare vänskap och ett sunt ledarskap. Man släpper inte hästen lös vind för våg och ser vad som händer. Man tar lite i taget. Om man är vis.

/Camilla
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

börja med ledövning, flytta bakdelen, cirkelträning o.sv
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar önskas.

..så finns det ju väldigt mycket bra litteratur också. Även om det är klokt att anlita en tränare innan man ger sig på vissa övningar så tror jag det är bra att ha ett helhetsperspektiv i grunden. Du kan väl börja lite smått med vänskapslekarna? Tillit är lika viktigt som respekt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
801
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 660
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp