Tips på proteinrikt dammfritt foder

:love: :bow: Tack för ditt svar! Jag PM:ar dig!

Ang Dynavena så lät det ju JÄTTEdyrt.. Och de har inte ringt mig än heller. :mad: Så slopar nog det, såg att det var väldigt mkt tillsatt i Foaly och Mixt, så det kombinerat med Breed ger nog en hel del överskott på vissa saker man inte bör ha så stort överskott på..! :crazy:

Ska kolla upp Dodsons då, men nu ska jag till Granngården och anteckna lite innehåll och priser. Känns lite "dumt" att ringa och be dem rabbla upp hur mkt som helst.. ;) Har nära dit också så och ligger åt det håll jag ska åt.. :smirk:

MVH Nina
 
Har oxå fått nya stallets höanalys. 7,7 MJ och 17 gSRP!!!! :cry: Det går att få ihop det, men det ser inge kul ut...

Hoppas du hittar en bra foderstat till din dam!

mvh :bump:
 
Gah!! Stackare!!! Hojta om du behöver hjälp..!

Jag ska testa att ge pålla lite soja idag(1 tsk typ) och om hon tål det så kommer foderstaten förmodligen bli:
7 kg hö
1 kg lusernhack
0,8-1 kg havre (ej bestämt än..)
0,3 kg soja
Inga mineraler. :)
 
Använder Hestekrafft till alla mina hästar. Inte något damm, inte pelleterat utan hackat och med puffad majs. Det är också lagom oljigt och så smakar det gott. Bra värden.
Soja, majs, linfrö, vete, solrosfrö, jäst, örter och luzern mm. 9 MJ 123 SRP 30 kg kostar 180 kr. (6kr kg)
 
Den är säkert bra men mitt förslag blir billigare. :p

Fibergi müsli har inte tillräckligt med protein tyvärr, och för hög energi. Konstiga mineralvärden på den också, 15 g magnesium och 16 g kalcium..
 
Har Hestekrafft någon svensk hemsida? Återförsäljare?

Har bara hittat hemsidan i Norge. :(

mvh Jessica
 
Jag har just nu Hippo Alfa på min unghäst. 25 kg kostar 130 kronor eller ngt sånt.
 
Jag har som sagt redan bestämt mig..

Tack för alla förslag men behöver inga fler nu!
 
Bara en undran - du ska ge 0,3 kg soja - jag trodde maxgivan var 100 g/dag? Eller är det per 100 kg????
 
100 g per 100 kg kroppsvikt är det. Min häst väger över 400 kg så jag är väl under gränsen för maxgiva! :)
 
Jag ger Günther hackad strå blandat med kraftfodret vid varje fodergiva.
Funkar jättebra! Äntligen går han upp i vikt. :)

Jag tycker inte att det dammar alls, utan snarare binder kornet som annars kan damma rätt bussigt.
Så jag rekommenderar det absolut som ett dammfritt proteintillskott.
Dessutom verkar det smaka bra för min annars lite kräsne pålle.
Lucernpelletsarna tröttnade han direkt på.

En fråga; hackad strå, lucernhack och pelleterad lucern är väl samma sak (förutom att pelletsarna är just pellets)? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fått min foderanalys för höet och fått reda på att proteinet är EXTREMT dåligt. Hösilaget är bättre som de får senare i höst/vinter. Men...
Svar
10
· Visningar
1 694
Senast: alvan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp