Bukefalos 28 år!

Tips på sadelmärke!

Sv: Tips på sadelmärke!

Det gäller endast om man köper en sadel över 9000....

Men det finns ju bomlösa med framvalv, och det kan man ju bocka till som man vill. Det finns ju hästar med hög manke som ahr bomlöst, men det är nog svårt. Kontakta Alexandra_w här, hon har en Freeform (www.stallvra.com) och hennes häst har en hög manke har jag för mig...
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Vad tror du om en Appalosa Prestige San Marco? Och hur stora är de i bomstrl, små/stora?
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Prestige är små i bomvidden, men då hon inte är så rund över ryggen ska det nog gå bra.

San Marco hade nog funkat, men det var så längesen jag provade en sån så jag är inte helt säker på om det skiljde sig så mkt mellan den och GS och Hippos. Men prova, det är det enda sättet att veta!
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Hade tänkt och köpa en men den var i strl 32 vilket är normal antar jag? Så jag tror han istället bör ha en normal mot vid om de är små i strl så där blir nåt och växa i som verkligen behövs eller kanske tom vid?
Kanske dumt att köpa den när den förmodligen ändå är för liten i bommen och blir svår att pröva ut då, men frågade om man kan få den omvärmd innan.. men då kanske inte öppet köp gäller om den inte skulle passa?
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Denna jag hitta går inte att beställa utan den var begagnad, inte jättesnygg pga repor men den var billig. Tror du man får resturnera den om den inte passar om man värmt om bommen?
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Du kan ju göra så att du provar en ny, och sedan värmer du om bommen på den begagnade om den passar. Men kolla först så att sadeln är korrekt och inte sned nånstans.
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jag har haft jätteproblem med att hitta en sadel som min häst gillar.. Han är något överbyggd, ganska lång markerad manke & kort rygg..

Jag har provat allt & näst intill gett upp.. Men nu har jag köpt en Kentaur Athén II - den har kilbossa men en väldigt mjuk sån (tidigare modeller har tydligen haft ganska vassa kilbossor & dåligt läder..)

Hästen - som tidigare har haltat oavsett vilken sadel jag lagt på (har ridit barbacka i nästan ett år pga det) är nu helnöjd.

Verkar som att Kentaur inte har nåt vidare rykte -men jag & min häst älskar våran iallafall =)

Tilläggas ska att jag har en Prestige hoppsadel som ligger bra på honom - men han haltar när jag rider med den.. Tror att den är något mer svängd än KenTauren. Men KenTauren är absolut inte rak.
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Av bilden att dömma ser det ut om hästen är riden ett tag i för smal bom. Din häst är ganska svängd i ryggen och jag tvivlar på om den rätar upp sig så mycket som en Vint*c är rak. På bilden ligger tyngdpunken för långt bak på din nuvarande sadel. Jag hade föreslagit en traditionell bossa. Kief*er har bra sadlar, . Men det är omöjligt att föreslå märken då de är olika uppbyggda. Ta hellre ut någon som provar in sadel på hästen, men jag ger dig ändå rådet att vara lite påläst själv innan. Alla sadelutprovare är inte bra. Ett alternativ är att lägga i en bredare bom i din sadel, ta krita på bossorna och lägg på den på hästen utan vojlock osv. Rid en stund, ta av sadeln så ser du hur anläggningsytan är mot hästen. Du kan också kolla så du har djupaste punkten på samma ställe på sadeln som på hästen ( viktigt ). sätt en lång tejpbit i djupaste punkten på hästens rygg o ner längs sidorna. Lägg på sadeln där du brukar sadla. Jämför med tejpbiten om den djupaste punkten på sadeln är på samma ställe.
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jo han är riden med för trång sadel, och var så när jag köpte han. Han har däremot inte jätte djupa hålor som tidigare när jag precis köpt han, utan de har slätats ut mer, men kommer antagligen alltid att vara så pga det pågått så länge att de förtvinat av syrebrist enligt massören.. Även all ryggmuskulatur var totalt obefintlig och förtvinad.:crazy:
Men som sagt, han är mkt bättre nu och det har verkligen förändrats med hjälp av regelbunden massage av både massör och jag själv som gett liv i musklerna igen.
Jo tanken är att jag ska ta ut en utprovare, har funderat på Ingdam's men söker fortfarande efter fler alternativ som kan komma ut till stallet med även begagnade sadlar, eftersom det lutar åt en sån.
Ridin' kommer ju ut och provar med begagnade, men de har inga Prestige som jag nu fastnat för och de är bla de jag vill pröva men även andra.
Jo jag vet att Wintecen är helt fel nu, eller ana innan med så den har hängt på hyllan i några månader nu.
Den passade dock bättre i somras, men sedan började han bli spänd och slutades då ridas helt ett tag och fick massage igen, sen ridning barbacka.

Han har vintervila nu och börjar så smått bli igångsatt, så hoppas jag hittar en sadel som passar lagom till han är helt igångsatt. Nöjer mig att rida barbacka så länge med fårskinn.

Tänkt låna en fårskinns barbackasadel så länge, vad tycker ni om dom? Antar att de inte är jättelyckade att rida i en längre tid eftersom tryck från sadelgjord och ryttare inte fördelas?
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Förresten, vad är det för skillnad på Harry Dabbs och Jaguar, är det inte samma?
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Nej, HD är en billigare variant av Jaguar. HD har lite annan passform, Jaguar har sadlar med olika passform (vet dock inte om HD har det, men det verkar inte som det) och man kan välja till många saker, vilket man inte kan vid HD.
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Eftersom någon rekommenderad Prestige, Jaguar etc.


Här finns en jäkligt snygg Prestige Venus K. :angel: :d
www.sadelkammaren.nu
Kanske kan vara något! Finns också en Prestige Doge, en Jagga osv.
Väldigt trevligt bemötande får man där också!

Här kan man också titta.. Finns massor, tex. några Cobror, Harry Dabbs etc.
www.sadelmagasinet.se

Ang. Star trekk dressage CC så är det nog rätt osäkert att beställa den sadeln, har ju varit/är en massa trassel med leveranserna. :crazy: Har även hört att kvaliteten ska vara väldigt skiftande. Jag har själv haft en Star trekk Espaniola och den var rätt trevlig men min kropp tyckte inte om den.

Ang. hög manke och bomlösa så min häst har normal manke och fick Väldigt mkt plats i Star trekk Espaniolan, deras sadlar ger väldigt bra mankfrihet tycker jag! Jag har även haft en Torsion och där fick han inte riktigt lika mkt plats men nästan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på sadelmärke!

...Jag vill också ha den Prestigen...

Bättre att vänta med STn tills produktionen ahr kommit igång och Kaupre har sadlar på lager. Nu tar det ju bara en hímla massa tid.
Tycker synd om dom som bara går och väntar på sina ST, vissa har ju sålt sina sadlar i väntan på dom :crazy:
Men det är ju lätt att vara efterklok... Jag kan ju inte fatta varför jag inte köpte en Torsion när jag köpte hästen. Hallå liksom... Jag hade sparat typ 20 000 på att göra så.. Tänk på all utrustning jag har fått sälja nu och köpa nytt för att det ska funka med Dressagen...
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Diabolical_Kitten skrev:
...Jag vill också ha den Prestigen...

Visst är den snygg!! :love:
Trist att hästen förmodligen skulle hata den..
Men men, nästa gång jag köper häst.. DÅ! :p


Jag är SÅ glad att jag inte beställde en ST dressage.. Ännu mer glad är jag att Susan här på buke visade mig hur stor skillnad det blir på hästen bara Jag kan få balans på Mig i en sadel. ;) Jag tror inte att det finns något på marknaden i bomlösväg som passar MIG, således kan jag inte ha bomlöst nu för Owe kan inte arbeta om jag inte låter honom göra det (balans) och jag "behöver" en bomsadel. Slutsats, han tycker bättre om bomsadlar än bomlöst för matte kan sitta rätt i de som passar henne. :angel: Dessutom har ingen av de bomlösa legat pinnstill på honom som JR gjorde, och den passade inte ens honom 100! :eek:

Ja, jag sa ju att du skulle köpa en Torsion eller ta hem en på prov. ;) Men då var du så obstinat, du behövde "sadelplågas" ett tag till. :D
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jag har inte märkt av att de bomlösa sadlarna har glidit fram... Eller bak...

Ja, mina krav är sänkts betydligt. Jag började med krav som:
Bekväm, med kåpor som är långa nog för mina ben, ett flat säte, svart, helst inte över 15 000, med ändringsbar bomvidd.

Nu är mina krav:
Ska passa hästen, så länge jag inte åker av så fort hästen skrittar så är jag nöjd.


;) Men shit vilken balans jag har ;) Det är bra med dessa bomlösa... Hästen har gjort allt möjligt när jag har ridit barbacka, men jag har suttit kvar varenda gång...
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Torsion gled inget men ruggade pälsen (vilket är logiskt med bomlösa tycker jag), Esp. gled bak men inte mkt.

Men men pinnstill menade jag att pälsen inte var det minsta ruggad efter JR, det såg ut som att det inte legat någon sadel där efter 1½ timmes ridning, mer än att musklerna svällt lite efter att ha arbetat och fyllts med blod. :bump: Av alla bomlösa jag provat så har pälsen alltid ruggats i alla fall lite.

Min krav är väl mer eller mindre;
*Passa hästen (prio ett men jag kan ändå inte ha den om inte jag kan rida i den)
*Knästöden placerade så att jag får stöd av dem (Korta ben)
*Tillräckligt korta kåpor (korta ben, därför bra med italienska sadlar)
*Djupaste punkten långt fram eller i mitten, absolut inte långt bak

Kort sagt, passa mitt bäcken och mina ben, så att jag kan arbeta i den med min kropp, Edinburghen MOTarbetade ju min kropp, en sådan sadel kan jag INTE ha, det går inte för då kan jag inte rida hästen.

Estetiskt så får den gärna ha ett utseende som går i Jaguar/Cobra/Amerigo stil och vara svart. :angel: Prislappen är väl just nu 20 000 MAX, men gärna beg. billigare.

Min häst kan inte gå bra om inte jag kan använda min kropp i sadeln, han märker och lyssnar på varenda liten förändring jag gör. Kan inte jag rida i sadeln så kan vi inte ha den. Sedan kräver jag ju ingen perfekt sadel men den får inte motverka mig.

Ang. sitta kvar så är jag grymt impad av Espaniolan, Owe brukar bocka väldigt STORT när han är glad i galoppen men aldrig i särskilt långa perioder men en gång när jag var ute med den sadeln så bockade han STORA jäkla språng på en raksträcka på 500 m. Det var inte galopp ett språng ens utan bara bockningar, och jag satt som gjuten. :eek: Berodde förmodligen på det högra fram och bakvalvet. Samt att jag ridit barbacka välkdigt mkt, har ju ridit barbacka flera gånger i veckan i snart 1 år. :)
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Torsion hade gjort att pälsen var lite oregelbunden efter nåt ridpass. Det var inte ruggat men inte slätt, utan håren hade bara blivit lite gnuggade eller vad man ska säga, men jag trodde det berodde på att jag hade dragit av den och fifflat lite med paden innan jag red.

Men du har altså provat Amerigo nu? (har fått ditt pm men det var så lååååångt så ahr inte läst allt...)
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jag har inte provat än, det är för dåligt väglag för att åka ända härifrån till Sollentuna än så länge. Förmodligen kommer jag iväg sista helgen i Feb. :)

Hoppas du orkar svara på PM:et, det skulle vara intressant med åsikter! Blev ju lite långt men det mesta är bildlänkar. :p

Min torsion gnuggade/ruggade pälsen invid tornutskotten till en början men sedan (när jag ridit i den någon vecka) så blev det mindre och mindre rugg. :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 771
Senast: caballus
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Miljon
·
Utrustning Då var det dags att leta efter en ny dressyrsadel till min gamla dam, suck. Hon har musklat sig så fint :up: nu när jag börjat träna...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: maoulina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp