Bukefalos 28 år!

Tips på sadelmärke!

Sv: Tips på sadelmärke!

Halloj du har aldrig funderat på att skaffa dig en bommlös sadel????
Jag har en Free form som jag e jättenöjd med den är godkänd på dressyrtävlingar.
gå in på www.stallvra.com och titta vet jag.
Då behöver du inte bekymmra dig om att den ska klämma någonstans eller om hästen musklar sig mer eller tappar muskler...tjock på bete osv.den passar alltid
Det e det bästa tips jag kan ge iallafall:bump:
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jo har faktiskt det, men funderar på om det verkligen funkar på min häst då en del IRL tycker en bomlös skulle ligga fel på min häst. Han har väldigt spetsig och känslig rygg. Men kan ju vara värt att pröva.
Ska ta ut sadelutprovare om ett tag, när han har fått tänder fixade igen och massören gått igenom han.
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Tyckte inte venus k var så fin, men Prestige Dodge är ju :love: och de flesta jaguar med..
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Tips på bra märke, Jeremy Rudge! De sadlarna är uuuuunderbara. :love:
Är inte så bra på det där med sadlar men min sadel av samma märke är helt ok :d
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Har faktiskt beslutat mig mer och mer för en bomlös och väntar spänt på tråden om ST dressagen där alla ska skriva vad de tycker när de fått sina.

Förresten, finns det utprovare som prövar ut bomlösa?
Läste i tråden om denna sadeln att de kräver nästan lika noga utpassning som en bomsadel.
Eller man kanske kan lära sig själv på nåt sätt?

Nån som har mkt erfarenhet av bomlösa som tycker vissa sadlar ligger bättre på svankiga och överbyggda hästar, som dessutom har hög manke?
Diabolical_Kitten kanske vet?
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jag ahr provat Barefoot, Torsion och FF och jag tror inte någon kan ligga bra på en häst med hög manke, isf får man nog sadla bakom manken istället. Men jag får själv en ST Endurance på tors-fre och då kan jag ge dig en rapport om den med :D

Tror inte FF hade passat bra på en svankig häst då den är såpass hård (om den är välanvänd kanske det är annorlunda, men den måste ju kunna användas från början), men vid Barefoot och Torsion borde det inte vara några problem alls.
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Nej iof sig.. Men det finns ju sadlar med paneler med, går de inte att få extra tjocka eller kanske tjockare där fram så blir det plats för manken? Fast då hamnar väl sadlen i bakvikt istället..


Ja du får gärna lämna rapport om den!
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jag vet itne om man kan få dom tjockare framtill (ST är den enda av de bomlösa jag nämde i mitt inlägg som ahr paneler) men du kan ju ringa Kaupre och fråga dom!

Jag hade massor med problem att få Freeform att inte lägga sig på manken.... Min häst finns att se på min hemsida... Har en låg manke...
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Har mailat dem, väntar på svar:bump: Vad jag förstått i nån tråd jag hitta kunde man iallafall få hela panelerna tjockare och standard var 2 cm..
 
Sv: Tips på sadelmärke!

själv har jag en wintec care för hoppning, tycker själv att den är asbra, kan ju byta kopparjärn (bom) om man vill och lägga in extra plattor så det passar precis din häst, min är toppen i alla fall
 
Sv: Tips på sadelmärke!

Jag har en wintec men använder den inte för den passar inte, däremot tyckte jag om själva cair systemet.
Den passar inte alls..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 761
Senast: caballus
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Miljon
·
Utrustning Då var det dags att leta efter en ny dressyrsadel till min gamla dam, suck. Hon har musklat sig så fint :up: nu när jag börjat träna...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: maoulina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp