Tips på täcke som inte trycker kring manken

Bukefalos 30 år!

Kristall10

Trådstartare
Jag älskar horsewares täcken med v-front men tyvärr verkar de vara för tunga för min häst.
Varje vinter blir han ”bullig” och tjock framför manken uppåt mankammen och området däromkring, det blir som att täcket stasar.
Jag försöker göra lymfmassage men orkar inte varje dag och eftersom han har täcket på dygnet runt så hjälper det bara för stunden.
Problemet uppstår på vintern så fort han har lite tjockare täcke på sig.
Kanske att t-spännen vore bättre på honom? Men han behöver täcken med hög slitstyrka.
Discfront är jag inte förtjust i och vad jag förstått så tål inte plasten mer än ca 10 till 15 minusgrader. Vi har ofta däromkring och lägre under vintern.
Funderar på de med halvhals även om jag inte gillar det. Kanske med fast helhals? Blir tryckpunkten annorlunda med halvhals/fast helhals?

Eller tips på lätta men ändå hållbara vintertäcken? 😅

Jag älskar horsewares täcken med v-front men tyvärr verkar de vara för tunga för min häst.
Varje vinter blir han ”bullig” och tjock framför manken uppåt mankammen och området däromkring, det blir som att täcket stasar.
Jag försöker göra lymfmassage men orkar inte varje dag och eftersom han har täcket på dygnet runt så hjälper det bara för stunden.
Problemet uppstår på vintern så fort han har lite tjockare täcke på sig.
Kanske att t-spännen vore bättre på honom? Men han behöver täcken med hög slitstyrka.
Discfront är jag inte förtjust i och vad jag förstått så tål inte plasten mer än ca 10 till 15 minusgrader. Vi har ofta däromkring och lägre under vintern.
Funderar på de med halvhals även om jag inte gillar det. Kanske med fast helhals? Blir tryckpunkten annorlunda med halvhals/fast helhals?

Eller tips på lätta men ändå hållbara vintertäcken? 😅
Jag upplever att täcken med halvhals sitter bäst på dom flesta hästar, upplever inte att dom trycker på samma sätt.

Dock så kanske du ska se över foderstat osv ifall hästen blir sådan, ev hör med veterinär för det låter inte som att det där beror på täcket.

Inte utetäcken, men Premier Equine Lucanta finns som både innetäcke och liner, skulle kanske funka under ett utetäcke för att avlasta manken lite? Annars är ju Trust Tetris en klassiker.

Vad gäller vikten på täcket så är min erfarenhet att den ökar med mer slitstarkt yttertyg (högre denier alltså). Horsewares Mio-täcken är betydligt lättare än Amigo/Rambo med 1200D men håller ju sämre också så det är väl en avvägning man får göra… Mitt Premier Equine Titan med 1800D är jättetungt men det sitter bra på hästen och jag upplever inte att han verkar besvärad av täcket på något sätt. Fast hals (eller fästen på utsidorna som tex Premier Equine och Rambo Supreme har) gör ju att de slipper de där öglorna mot halsen, kanske kan det göra skillnad? Det ger betydligt mindre skav på manen iaf tycker jag. Och ja, fast hals ger ju en lite annorlunda passform. På min trycker Amigo med helhals på manken så de har jag valt bort, medan avtagbar hals funkar. Är säkert högst individuellt!

Jag har stått på stor anläggning där många hade disc front. Inga gick sönder av kylan. Däremot funkar disc front inte för fippliga hästar då de kan klä av sig själv.

Vikten på täcket ändras dock försumbart av disc front. Vikten sitter i det slitstarka tyget oftast (och fodret såklart om det är fodrat)

Jag skulle prova wug/halvhals

Jag har lite samma problem med min ena, inte så illa som för din men det syns på mankammen var täcket ligger an. Jag använder liner istället för tjockare täcken på honom. Det fungerar bättre för honom och såklart av med utetäcket när han är inne och istället lättare innetäcke vid behov. V-front och discfront sitter sämre än front med t-spänne tycker jag och halvhals är absolut sämst. De skapar tryck på samma ställe av vecket som blir där.

Sedan är det ju så att ju högre denier ett täcke har desto tyngre blir det. Jag har därför lite mitt emellan. 1200D använder jag så sällan jag kan. Hellre de med ripstop än hög denier. 600D klarar sig för mina ganska bra och de kan verkligen busa rejält. Små bitmärken kan det bli men sålänge de inte river sönder dem med skalmarna på skorna går det bra (kotringar i fram gör susen mot det!) men det klarar inga täcken.

Jag har lite samma problem med min ena, inte så illa som för din men det syns på mankammen var täcket ligger an. Jag använder liner istället för tjockare täcken på honom. Det fungerar bättre för honom och såklart av med utetäcket när han är inne och istället lättare innetäcke vid behov. V-front och discfront sitter sämre än front med t-spänne tycker jag och halvhals är absolut sämst. De skapar tryck på samma ställe av vecket som blir där.

Sedan är det ju så att ju högre denier ett täcke har desto tyngre blir det. Jag har därför lite mitt emellan. 1200D använder jag så sällan jag kan. Hellre de med ripstop än hög denier. 600D klarar sig för mina ganska bra och de kan verkligen busa rejält. Små bitmärken kan det bli men sålänge de inte river sönder dem med skalmarna på skorna går det bra (kotringar i fram gör susen mot det!) men det klarar inga täcken.
Ja det är svårt det där när jag vill ha bra slitstyrka på täcket men samtidigt ska det vara lätt.
Jag vet inte om jag vågar ha ett med bara 600D på honom. Vi har en hel del träd i hagen som han gillar att klia sig mot, eller bara går för nära.
Det han har mest är ett 50g med 100g liner i med avtagbar hals. Det är lagom med 150g när vi har mellan 0 och ca -10. Kallare har han ett 250g.
Jag funderar om just det att han har liner under gör saken värre. Den trycks ju liksom också mot så det blir en ganska tunn skarp kant. Kanske bättre med enbart ett 150g täcke… HW har ju dessutom inga i högre slitstyrka med t-spännen.
Åh vad svårt!
Kan ju inte köpa hem flera olika modeller och prova under någon vecka direkt 🙄

Alltså, jag var tvungen väga täckena jag har då jag tycker att Haglunds 50g +100g liner med hals känns tungt. Det tillsammans väger 6kg.
Mitt Amigo bravo 250g med hals väger 4,7kg 😳 1200D på båda.
Så kanske att det blir bättre att bara ha ett 150g täcke i stället för utetäcke plus liner.

Jag röstar för halvhals! Då slipper du det där punkttrycket vid manken.
Fast så är det inte på min, man ser att HW Wug spänner vid manken när han sänker huvudet medan de "vanliga" modellerna inte gör det. Så det beror nog på hur hästen ser ut.

Alltså, jag var tvungen väga täckena jag har då jag tycker att Haglunds 50g +100g liner med hals känns tungt. Det tillsammans väger 6kg.
Mitt Amigo bravo 250g med hals väger 4,7kg 😳 1200D på båda.
Så kanske att det blir bättre att bara ha ett 150g täcke i stället för utetäcke plus liner.
HW har väl överlag lättare täcken än andra märken. Det är iaf min subjektiva spaning av att hantera olika täcken i stallet.

Appropå denier så påverkar det ju också regntäthet.
Jag hade inte lagt fokus på denier eller vikt utan letat efter en passform som funkar bra. Finns ju även sådana ”bibs” eller vad de heter för manken om det kanske hjälper?

HW har väl överlag lättare täcken än andra märken. Det är iaf min subjektiva spaning av att hantera olika täcken i stallet.

Jag hade inte lagt fokus på denier eller vikt utan letat efter en passform som funkar bra. Finns ju även sådana ”bibs” eller vad de heter för manken om det kanske hjälper?
Ja, jag var så himla glad när jag fick tag i ett Mark Todd med löstagbar hals och bogveck till min häst som inte kan ha HW pga bred bringa. Dåvarande stallägaren var inte alls nöjd, det var alldeles för tungt för hennes dåliga axlar, tyckte hon och när jag vägde det vägde det två kilo mer än HW med löstagbar hals med samma fyllning... 🙈

Har bara haft HW senaste typ 20 åren (och något billigt från Hööks) så jag har inte haft så mycket att jämföra med.
Han får dock samma problem med det HW 50g plus liner som han haft senaste tre åren.
Har då trott att det berott på att han blivit överviktig under vintern pga rundbal i hagen.
Nu är han nerbantad och väger mindre än vad han gjorde i somras men problemet uppkommer ändå och jag började inse att det har med täcket att göra.

Jaja, jag får fundera vidare.
Vill helst inte ha halvhals pga att han upplevs mer böjd när han har hals på täcket samt att han knappt har någon man kvar just där halvhals ligger an pga att han kliat av den i somras. Vill gärna att manen ska få växa ut i fred 🙈
Upplever ju att V-front sitter superbra på honom men uppenbarligen blir det för mycket tryck uppe vid manken.
Men ju mer jag studerat hur täcket ligger på honom desto mer tror jag på att det är linern som är det största problemet. Så ett 150g med fast hals kanske vore något för honom.

Jag röstar för halvhals! Då slipper du det där punkttrycket vid manken.
Han är rätt bred över manken plus att han i somras har kliat bort all man just där halvhals ligger an så jag är skeptiskt till halvhals.
Han upplevs dessutom mer nöjd med hals på än utan så är rädd att halvhals blir för lite skydd för honom.

Ja det är svårt det där när jag vill ha bra slitstyrka på täcket men samtidigt ska det vara lätt.
Jag vet inte om jag vågar ha ett med bara 600D på honom. Vi har en hel del träd i hagen som han gillar att klia sig mot, eller bara går för nära.
Det han har mest är ett 50g med 100g liner i med avtagbar hals. Det är lagom med 150g när vi har mellan 0 och ca -10. Kallare har han ett 250g.
Jag funderar om just det att han har liner under gör saken värre. Den trycks ju liksom också mot så det blir en ganska tunn skarp kant. Kanske bättre med enbart ett 150g täcke… HW har ju dessutom inga i högre slitstyrka med t-spännen.
Åh vad svårt!
Kan ju inte köpa hem flera olika modeller och prova under någon vecka direkt 🙄
Det är verkligen så svårt. Att få prova en vecka vore toppen! En affärsidé 😃 Åka runt med ett gäng täcken folk får hyra ett tag och testa 😃 Många täcken ser ut att sitta bra och efter en vända i hagen inser man att nä...

Nu är inte mina så klibenägna på träden utan mer att de kliar varandra men jag har inte upplevt att de inte håller. Jag har dessutom uppgrusad vinterhage och jag utgick ifrån att täckena skulle slitas fort när de rullar sig pga det men det har de inte gjort.

Det är just för att det trycker på manken när de sänker huvudet som jag inte är kompis med v-front. Ett täcke med rak stängning skapar inte tryck på manken på mina när de tar ner huvudet utan lyfts snarare. För min är det alltså enbart att täcket ligger på som ger problemet. Annars ser v-front ut att sitta bra när hästen står i gången men inte sedan i hagen.

Jag har det senaste ändrat lite hur tight linern fästs i täcket ifram just för att slippa den skarpa kanten. Jag sätter det alltså inte så att täcke och liner är kant i kant utan att linern slutar lite innan täcket. Jag såg igår att det faktiskt har blivit mycket bättre sedan jag började med det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka