Tips på uppgifter till osäker hund

Blandrastik

Trådstartare
Som rubriken lyder. Har en cocker-tik på allmänlydnaden som är osäkerheten själv. Sitter mest bakom husses ben och blänger när vi är ute på plan.

Till saken hör att hunden och husse gör alla övningar, hon går fint i koppel, hon kommer när husse ropar hon fixar hundmötet. Bara hon slipper se på den hon möter.

Men hon ser aldrig glad ut, stirrar nån stint på henne så springer hon och gömmer sig bakom husse. Jag försökte få henne och leka då såg hon väldigt oförstående på mig och undrade vad hon skulle göra med den där bollen.

Jag har även försökt med att de ska jobba med kroppen, hoppa upp på saker, balansera på stockar, men nu börjar jag få slut på ideer.

Hon har tydligen varit kvar hos uppfödaren, i hundgård, tills den blev åtta månader. Så hon har ju missat mycket av det sociala spelet.
Muntra tillrop stressar henne.

Det är nästan lättare med hundar som väljer att spela ut sitt register, än sånna här som inte verkar vilja göra nåt.

Tips Tack!
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Tycker Husse att det är ett problem han vill lösa? Är hon lika osäker hemma?
Satt hon ensam i hundgård hos en uppfödare utan sällskap av andra hundar?
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Husse vill ha henne "tuffare".

Det där med hundgården vet jag inte, husse använder det som förklaring till hennes beteende.

Men enligt utsago var hon inte ensam, utan hade ett kullsyskon som sälskap. Jag är inte helt säker på att det i sig behöver ge en osäker hund.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Jo min tik är ju lite likadan. Hon bodde i hundgård på kennel och var väldigt intetsägande när jag fick hem henne. Dock aldrig så osäker som den hund du beskriver. Det jag gjorde var att ge henne lättare uppgifter som höjde hennes självförtroende men det tog tid innan det började märkas skillnad. Jag är osäker på om några specifika övningar på en hundkurs kan ha så stort inflytande då den största förändringen måste ske hemma.

Kan husse/familjen leka med henne? Att det är svårare för en främmande att få igång en lek kan jag förstå om det är så att det krävs tillit. Min egen hund tyckte i början att hundinstruktören på kursen var läskig när denne gjorde inviter, Loka gömde sig bakom mig då och tyckte att människan var för "påträngande". Det är inte alls samma hund idag dock.

Min övertygelse är dock att det är genom leken som hunden släpper på osäkerheten. Den lär sig förstå människan och kan slappna av. Tipsa husse om att kanske gå en nybörjarkurs i agility efter denna?
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Min övertygelse är dock att det är genom leken som hunden släpper på osäkerheten. Den lär sig förstå människan och kan slappna av. Tipsa husse om att kanske gå en nybörjarkurs i agility efter denna?

Håller med dig om lek, ska absolut tipsa om agility.

Dessvärre är husse en ganska typisk man i 50-års åldern, det går liksom lite trögt när han ska leka.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

jag gick en kurs för anders kjernholm för ett litet tag sedan och han pratade mycket om engagemangsövningar, dvs att föraren är passiv och klickar all form av engagemang hos hunden. vi såg väldigt bra resultat på några av de lite blyga hundarna i gruppen! som eget tillägg så tror jag det är viktigt med start- och stoppsignal till en sådan här hund, att hunden vet när det är dags att jobba och när det är dags att slappna av, samt att man kör korta pass i början.

min tik uppförde sig som om hon var lobotomerad i början, det tog rätt lång tid innan hon vågade prova något alls utan att jag kommenderat henne först. men när hon väl vågade så blev jag så jäkla glad att det smittade av sig på hunden, och stegvis vågade hon lite mer. hur är husse mot sin hund? vågar han visa sin uppskattning? förstår hunden uppskattningen?
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Jag har också bra erfarenhet av agility som självförtroendehöjande. Min gammeltant som jag tog över som 6-åring blev mycket bättre efter att ha fått göra lite sånt. För att inte tala om hur glad jag som ägare blev första gången hon vågat gå över ett A-hinder och sedan fick ett busryck efteråt, som om hon för första gången upptäckte att hon klarade något. Sedan ville hon bara rusa fram och tillbaka över det hindret, som ett litet barn. :p
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Spår kan ju ge hundar lite mer skinn på näsan, just att hunden får lösa allting själv utan en ägare som kommenderar hela tiden.

Jag har löst mycket av Kitties stressproblem med spår där hon får tänka ut allting själv. :)
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Jag testade att klicka Loka i början men hon var totalt och fullständigt passiv. Idag funkar det bättre, nu försöker hon iaf bjuda upp ett par gånger men hon tappar snabbt intresset att ens försöka så jag använder klickern extremt sällan. Vilket är rätt trist. På min förra hund funkade det superbra.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

hur är husse mot sin hund? vågar han visa sin uppskattning? förstår hunden uppskattningen?

Mja, husse böjer sig ner, klappar om och säger att hon är duktig, så viftas det enormt på svansen. Men det är inget "tjoho" direkt.

Jag har bett husse jobba med olika typer av belöning, om inte annat för att se om det är nåt hunden kan "gå igån på"
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Det där tror jag också mycket på, att ge uppgifter som den får tänka själv på.

Det är lite svårt att stå men en allmänlydnadskurs och föreslå ett ekipage att gå och spåra. Men jag kan ju rekommendra det ändå, det ska jag göra.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Om Husse nu har svårt att bjuda på sig själv så kan du kanske föreslå honom att vara lite "mystisk och magisk". Jag hade svårt att bjuda på mig själv till en början, tjoa och studsa runt kändes obekvämt, stelt och töntigt och det i kombination med en hund som tycker belöningar som bollar mm är skittråkiga blev ju bara fel hur vi än gjorde.

Min tränare övertalade mig att vara lite hemlighetsfull med belöningssakerna, smussla med dem och överdrivet försöka gömma dem för hunden. Hunden blev väldigt intresserad av belöningarna och jag blev delvis av med den mentala spärren om att vara lite teaterapa när min hund är duktig. Kan fortfarande ha stela dagar, oftast när vi är i nya situationer och jag är spänd.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Spår kan ju ge hundar lite mer skinn på näsan, just att hunden får lösa allting själv utan en ägare som kommenderar hela tiden.

Jag har löst mycket av Kitties stressproblem med spår där hon får tänka ut allting själv. :)

Tänkte precis nämna det, spår och eventuellt senare sök!
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Å andra sidan kanske det är fler på kursen som är nyfikna på att testa på att gå ett litet spår. Om du frågar deltagarna så kanske ni kan ha en prova-på-lektion. Sådan träning ger ju positiv effekt i längden även på vardagslydnaden. :)
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Jorå, vi ska ha en prova-på-dag, med spår, lite presentation av andra tävlingsformer. Agility och rally bland annat.
Så vi ska absolut spåra.

Det är bara lite svårt en måndagkväll när jag tänkte köra inkallning med störning att be hussen gå och spåra istället.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Det är bara lite svårt en måndagkväll när jag tänkte köra inkallning med störning att be hussen gå och spåra istället.

Men det behöver han väl inte göra...? Vänta till provapå-dagen, introducera honom för spårning och förklara fördelarna med det. Sen är det upp till honom att ta tag i det.
 
Sv: Tips på uppgifter till osäker hund

Det ska jag självklart göra, det var mest lite tips på vad vi kan hitta på under tiden de andra tränar inkallning. Ja, eller den får träna inkallning med för den delen.
Det är bara att vad jag än försöker komma på så känns den så deppig. (hunden alltså)

Men jag har fått bra tips.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 765
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 426
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 650
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, vi har två hundar som är trevliga och sympatiska i övrigt, men som har en olat där vi misslyckats kraftigt i vår träning och...
Svar
15
· Visningar
1 187
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp