Bukefalos 28 år!

Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

A

Aldoba

Hejsan

Har en travare som jag haft i 9 år och nu helt blötsligt så tycker han att hinderna är jättefarliga. Vare sig vi ska hoppa över dom eller bara gå över dom liggandes på marken.

Har eran travare också varit så här? Vad gjorde ni åt det... Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att dom inte är farliga..
Har trännat mkt från marken utan resultat. Snälla hjälp mig.
Han älskar att hoppa ute i naturen.
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Testat att ha hjälp av en häst framför som visar att det inte är farligt? Annars är det ju bara tålamod som gäller.
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Hästen har alltdå kunnat hoppa/gå över bommar innan?

Då beror det antagligen på dig, det är viktigt att du är tillräcklgit övertygande och inte själv tvekar eller spänner dig.
Tvivlar på att hästen tycker själva bommarna är farliga om den har kunnat gå över dem innan.

Kanske kan vara en bra idé att kolla upp synen på hästen också.
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Vi har kunnat hoppa förut då vi hade hoppträningar en gångi veckan men för två år sedan lämnade jag ut honom på foder och har bara haft honom hemma i ett år... När jag lämnade bort honom kunde han hoppa allt verkligen var inga problem.

Jag är inte nervös eller så har långa tyglar och försöker få honom att lita på mig att det är helt okej.
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Du borde verkligen prata med dom som hade honom på foder tycker jag!
Ifall det är dom som gjort honom rädd för bomarna borde du först bara låta honom springa imellan två hinderstöd och sen börja med sådär en bom och ta det lugnt med honom.. Få honom att känna att det inte är farligt.
Lycka till!
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Jag har bara nu den senaste tiden bara haft bommar på marken och gått mellan hinder utan något som du föreslog men han är väldigt osäker på sig själv även fast jag ger signalerna att det inte är farligt och berömmer mkt efteråt när vi tar igenom oss det.

nu har jag dock inte kunnat träna så mkt på banan då det varit så hårt underlagg.

Jag har hoppat min häst när jag precis hade tagit hem honom det är inte förens dom 3-4 månaderna som ja inte har kunnat det.
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Kan det ha hänt nåt? Kanske har höjts lite väl högt och rivit och tappat självförtroendet?
Kanske nån känning på nåt ben?
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Jag menar inte att du är nervös, men du kanske ger hästen fel signaler.
Är hästen nervös (över något den har kunnat förrut) så gäller det att övertyga den. Inte "snälla lilla pålle gå över nu" utan "gå över, punkt".
Då menar jag inte att man ska vara elak och tvinga över den, men är hästen hoppad så ska den ju kunna gå över en bom utan att "dumma sig".


Med tanke på att hästen har hoppat innan så bör det nog vara dags att fundera på om det är något fel på den...
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Kanske har han ont någonstans? att du hoppat med honom när han haft lite ont och sen har han fått ondare och att han nu inte vill hoppa när risken finns att han kan få ondare?

Eller så testar han dig väldigt mycket bara.
Jag är medryttare på ett varmblod och hon har varit rädd för bommar jättelänge, men jag har jobbat på med det och nu hoppar hon gärna, bara man övertygar henne på ett snällt men bestämt sätt. Hon är inte rädd längre, utan testar bara.

Men testa att lägga ut bommar på ridbanan utan att gå över dom. Låt dom bara vara där och om du har möjlighet så kan du släppa lös han på ridplanen så att han får springa/gå runt och vänja sig vid att dom ligger där.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Rider ett fullblod med liknande problem.

Han är en 6-årig (snart 7) valack som blivit bom/hinder-rädd. Har själv inte ridit honom så länge men har fått veta av ägarn att han varit på foder något år och hopptränat ett par ggr i veckan hos fodervärd och "helt plötsligt" blivit livrädd för bommar.

Man undrar ju vad dem har gjort med stackarn, rädslan skulle enligt fodervärd kommit helt plötsligt bara.

Denna lilla häst är väldigt arbetsvillig så det finns mycket att arbeta med. Han arbetade fint med bommar och hinder innan han åkte och tyckte det var roligt.
Ska nu försöka jobba bort denna bomrädsla och det kommer ta ett tag känns det som.. Fick dock en seger i söndags, han har knappt kunnat gå fram över bommar och började leda honom över tills han slappnade av mer och mer. Till slut efter mycket tålamod och lugn från min sida kunda vi trava uppsuttet på långa tyglar över tre markbommar och han hade öronen framåt :heart Något han inte haft på flera år.. Blev så stolt över honom!
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Jag vet inte vad detta kann bero på, kan det ha hänt något i sammanhang med bommar som gjort honom rädd?
jag har 2 förslag som du kanske kunde prova? :)
förslag 1:
Ta med 2 "ridbanehinder" dvs. "färgglada bommar"
och två sockerbitar eller hinderstöd.
har du tillgång till en äng eller stig i närheten av ditt stall, så ta med bommarna och sockerbitarna/hinderstöden och bygg upp ett litet kryss på 30 cm.
Efter ett par ridpass (och givetvis att han klarat det) så kan du flytta hindret närmre, och närmre ridbanan/stallet.

Förslag 2:
Ta med en gren, eller stock och lägg på ridbanan.
låtsas som ingenting och driv hästen mot bommen.

Hoppas att något av alternativen hjälper dig :)
Hälsningar Anna
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Jag vet inte vad detta kann bero på, kan det ha hänt något i sammanhang med bommar som gjort honom rädd?
jag har 2 förslag som du kanske kunde prova? :)
förslag 1:
Ta med 2 "ridbanehinder" dvs. "färgglada bommar"
och två sockerbitar eller hinderstöd.
har du tillgång till en äng eller stig i närheten av ditt stall, så ta med bommarna och sockerbitarna/hinderstöden och bygg upp ett litet kryss på 30 cm.
Efter ett par ridpass (och givetvis att han klarat det) så kan du flytta hindret närmre, och närmre ridbanan/stallet.

Förslag 2:
Ta med en gren, eller stock och lägg på ridbanan.
låtsas som ingenting och driv hästen mot bommen.

Hoppas att något av alternativen hjälper dig :)
Hälsningar Anna

Hej!

Tack för tipsen! Har tänkte pröva något sånt men just nu är det så lerigt och blött ute hos oss så vågar inte riktigt pröva det nu så jag inte förvärrar det hela genom att skrämma honom ute också.
Han hoppar naturhinder ute utan problem och tycker det är kul.

Det är bommarna han är rädd för, vare sig dem ligger på marken eller upphöjda i hinder. Vi har tagit en bom och lagt vid stallet och han reagerar likadant där.


Jag tror att den f.d. fodervärden, som hoppade honom regelbundet och för instuktör ca 2 ggr/vecka, har drivit på för hårt och han har tappat lusten eller så har han gått rakt igenom ett hinder för han tycker verkligen inte om att slå i bommarna.
Detta har inte hänt hos oss så det är svårt att säga, är inte säker på det men något måste ha hänt, det förstår man när man ser hur han beter sig.

Men har tänkt att bygga upp något ute sen när marken är bättre..
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

verkar som att han blivit rädd på nått sätt, annars är det värt som någon skrev innan att kolla upp om det är nått fel på hästen. Synen är en tanke som slår mig.

Försök vänja honom vid bommar å småhinder. Bra ide att lägga utanför stallet. Har du möjlighet lägg dem i hagen, när det går fint kan du lu lägga dem vid höt i hagen osv.

om du har tillgång till ridbana ha alltid hinder på banan fats du inte ska använda dem. Gör "portar2 att rida igenom av hinderstöd, bommar, hinder. dessa kan vara flera meter breda, så att hästen vågar gå igenom, sen kan du minska vartefter osv...

lycka till
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

verkar som att han blivit rädd på nått sätt, annars är det värt som någon skrev innan att kolla upp om det är nått fel på hästen. Synen är en tanke som slår mig.

Försök vänja honom vid bommar å småhinder. Bra ide att lägga utanför stallet. Har du möjlighet lägg dem i hagen, när det går fint kan du lu lägga dem vid höt i hagen osv.

om du har tillgång till ridbana ha alltid hinder på banan fats du inte ska använda dem. Gör "portar2 att rida igenom av hinderstöd, bommar, hinder. dessa kan vara flera meter breda, så att hästen vågar gå igenom, sen kan du minska vartefter osv...

lycka till

Han är kollad, inget fel på honom.

Har precis börjat att träna med bommar så tänkte börja med att alltid ha bommar framme när jag rider för han skyggar/blir tittig och går snett varje gång man rider förbi, det blir bättre och bättre ju längre passet går men ska börja om helt från början. Just nu med att bara se bommar och gå över och sen lägga till sockerbitar/stöd. Måste bygga upp självförtroendet och se till så att han förstår att bommarna inte kommer att äta upp honom :)
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Igår gick det inte alls bra.. :(

La ut några bommar på volten och skulle gå över dem med Merillo men han vägrade blankt.. Blev jättestressad och tyckte det var riktigt obehagligt. Backade och drog upp huvudet, försökte självklart inte tvinga eller pressa honom utan försökte försiktigt och mjukt att få honom att gå bredvid/följa efter mig över men det gick inte.. :(

Satt upp och försökte rida över men då skrapade han med hoven eller sparkade med bakbenet när jag tryckte lätt med skänkeln, så har han inte gjort förut..

Tänkte att jaja, struntar i bomträningen idag då och rider runt och tränar dressyr så att han får se att bommarna bara finns där men han var super spänd och drog bara upp huvudet och ville inte alls.. Efter en stund gav jag upp för jag märkte att det var jättejobbigt för honom och vill inte pressa honom så vi red tillbaks till stallet, vilket fiasko.. :cry:
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Har du testat att låta någon annan leda honom förbi bommarna och se ifall han reagerar då? För oavsett om man försöker slappna händer de att man med kroppsspråket visar att de är farligt.
Annars skulle ja rekommendera att träna din häst i närheten av bommarna utan att tvinga honom att varken gå nära eller över. Exempelvis börja med att longera och lägga en bom i mitten där du står.
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Jag plus två till, och det är samma sak där.
Jag går förbi dem utan att låtsas om dem, så jag tror inte jag gör fel..
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Är han rädd för allt som ligger på ridbanan eller bara färgglada bomar?
Jag skulle träna honom runt bommar utan att använda dom ett tag, så han inte stressar upp sig runt dom och tror att du bara ska tvinga honom över dom. Sen efter ett tag (kanske nån vecka eller två) när han kan gå lugnt och fint förbi skulle ja "råka" rida eller longera honom över en och utgå därifrån..
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Hna är rädd för allt som har med hinder/bommar att göra just nu. Inte rädd för volten i sig, rids dressyr där utan det är när det kommer fram hinder/bommar.

Jo, har tänkt att jobba runt bommar ett tag nu bara men tror inte man kan tvinga denna häst över dock.. Han är lite speciell..
 
Sv: Tips på vad jag kan göra för att min häst inte ska vara rädd för bommar??

Hejsan

Har en travare som jag haft i 9 år och nu helt blötsligt så tycker han att hinderna är jättefarliga. Vare sig vi ska hoppa över dom eller bara gå över dom liggandes på marken.

Har eran travare också varit så här? Vad gjorde ni åt det... Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att dom inte är farliga..
Har trännat mkt från marken utan resultat. Snälla hjälp mig.
Han älskar att hoppa ute i naturen.

Hur har det gått?
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 559
Senast: sorbifolia
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp