Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Klart att jag har provat, sen är schemat inte skrivet i sten utan kan självklart ändras. 3 1/2 timme är som exempel och grundmall för mig. Behöver ju inte haka upp dig på själva tidsangivelsen utan jag kommer ju självklart ge all motion hunden behöver, både fysiskt & mentalt annars skulle jag ju inte skaffa en brukshund?
Sen är det lite oklart VEM som kommer utföra all motion, är hunden med mig på jobbet så står ju jag för all motion sammanlagt under dagen, men de dagar den kommer vara hos min bror under tiden jag är på jobbet som studerar och har all tid i världen så slås en timme + minst ur där på den fysiska motionen.
Fördelen är att jag har många hundvana människor kring mig som kan ställa upp att ta hunden under dagen vilket jag inte kommer planera efter dock, men kan jag inte ta med mig hunden alla dagar på jobbet så kommer jag ordna dagmatte el. liknande.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Det är svårt att hitta en ras som kommer kunna funka till alla tävlingsgrenar. Du säger att du vill testa det mesta och sen rikta in er på det som känns bäst - men du kommer nog behöva göra ett val redan nu eftersom alla raser inte har samma förutsättningar inom alla grenar.

Så vilka grenar är du mest sugen på? Vad tror du att du kommer tycka är roligast?
Och hur långt siktar du? Vad har du för tävlingsambitioner?

Du har nämnt att du vill testa lydnad, spår, sök, skydd och agility. Samma hund som är duktig i skyddet kommer förmodligen inte vara duktig i agilityn.
Det skulle iofs vara en liten smidig malletik kanske?

Japp du har alldeles rätt i att jag behöver inrikta mig lite mer! Jag tycker verkligen att alla grenar är roliga, det är det som är problemet. :D
Jag siktar inte direkt till SM-nivå utan mest för att ha kul tillsammans med min hund och få lite "kvitto" på vår träning, precis som när jag tävlar med min häst. Så jag kommer inte att behöva ha värsta tävlingsindividen. Men jag menar, jag kanske får blodad tand i framtiden, man vet ju aldrig, men jag utgår ifrån vad jag känner nu. Jag är ganska tävlingsinriktad själv i övrigt men beror ju helt på vad hunden tycker om det också.

Just nu känns väl spår, sök & lydnad, även agility roligast. Men jag har ju aldrig testat skydd ordentligt själv utan bara sett på och varit med, men hade varit kul att testa på mer om hunden visar sig gilla det. Agility är är inget jag har tänkt att träna & tävla seriöst i utan som komplement till träningen mest.
Hmm, jag föredrar schäfer framför malle isf. Men den kanske är mer passande?
Jag är mest inne på schäfer just nu eftersom jag är redan bekant och uppväxt med den rasen, men har sneglat på boxer mer & mer trots deras trubbnos. :P Verkar ha en dobermanns sinne för humor men inte lika stressade.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag hade lite samma tankar som dig när jag letade hund. Jag visste att jag ville träna men inte vad så jag ville kunna prova på mycket med min hund. Valet blev till slut en hovawart då det är en allround hund som funkar att göra allt med. Spår, sök, lydnad osv.

IMGP2207.jpg


I skyddet är det som line_n sa i princip bara schäfer och malle som gäller. Finns ju undantag men vill man satsa på det är det de två raserna som gäller.

Vilken fin hund du har! Har du fler bilder? :D
Har hört om rasen, men jag är inte så förtjust hundar som är lite långhårigare iom dem drar in mer smuts o liknade från stall, men de kanske har samma pälslängd, om något längre, som schäfrar? Svårt att se på bilder, tror inte att jag har träffat en hovawart irl vad jag minns iaf.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Vad vill du ha för storlek på hunden? Schäferstorlek eller mindre? Ska den gilla främlingar eller vara avvaktande? Några preferenser gällande päls? Vill du ha en hund med mycket explosivitet eller en som tänker efter före?

Jag gillar medelstora till större hundar. Typ schäferstorlek men kan absolut tänka mig mindre. Sen tycker jag att det känns tryggare när man är bland hästar också så att hästarna hinner se hundarna, så inte mindre hundraser som jack russell, chihuahua mfl.

Jag är svag för korthårig päls, då jag tycker också att det känns fräschare och mindre smuts som följer med rent praktiskt. Men schäferlång päls är ok, även fast jag föredrar päls som på dobermann, boxer etc.
Jag vill ha en hund med explosivitet men t.ex. ingen jaktdåre som sticker alla ggr utan att tänka sig för.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Svarar lite allmänt till TS men utgår från inlägget ovan.


Hur mycket hund har TS haft innan? Dina planer låter bra men svårt att tipsa om en bra hund när man inte vet hur mycket hundvana du har sedan innan. Skydd tex är väl oftast inte den första grenen man börjar med då det krävs grymt bra lydnad och kontroll på hundarna och för tävlan krävs licens så om du med skydd bara menar prova på eller att du vill ha en hund där kamp är bästa belöning så har du ju ändå ett väldigt brett spann med hundar som kan passa. Vill du däremot satsa på skyddet helt (där alla del moment faktiskt utgör nästan allt du räknat upp ingår) så är du ändå lite mer begränsad i raserna.

Tycker du är väldigt klok som är ute i god tid för att kolla upp kennlar. Man kan aldrig garantera att man får det man vill ha men goda förberedelser ökar ju chanserna att hitta rätt

Ja, skydd kommer jag väl inte börja med i första hand utan får väl kolla lite på brukshundklubben om dem har någon prova på eller liknande. Jag kommer nog inte satsa på skyddet i den bemärkelsen att jag kommer tävla i det. Så jag är ganska öppen för de flesta raser då jag mest har haft schäfer & dobermann i huvudet i flera år. Men kommer inte bli en dobbis nu, mest en dröm jag har.

Ja jag tycker att det känns bättre att vara ute i god tid så jag hinner hitta "min" kennel :)
Citerar mig själv tidigare i tråden ang. min hundvana.
Jag är uppväxt med hundar, då av rasen schäfer men det är min mamma och mormor som har haft dessa i familjen, så jag har inte haft en helt "egen". Så det räknas ju som min första egna hund. Men jag har full koll på vad en brukshund kräver, eller iaf en schäfer. Jag kommer ju kunna ha dem som bollplank, framförallt min mormor som är aktiv. Så det är klart att de tycker att jag ska en schäfer då de är kära i den rasen. :P
Men jag kollar gärna kring fler alternativ innan jag bestämmer mig.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Dobermann avråder jag bestämt från. Det är en mycket självständig ras med enorm jakt. Räkna inte ens med att kunna ha hunden lös för de är väldigt benägna att dra på vilt och var ägaren befinner sig skiter de i. Det krävs en erfaren förare med mycket tid för att få en lydig Dobermann. Ridgeback är heller inte lämplig då även det är en ras med potentiell jakt och stor självständighet.

Mjo, jag vet. Just därför kommer jag nog att avstå från en dobbis, även fast mitt hjärta blöder lite haha. :(
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Rottweiler är en trevlig allroundhund tycker jag. Kanske inte sm-material i någon av bruksgrenarna om man inte har en väldig kunskap och tur, men en "tålig" hund som funkar utmärkt att prova sig fram med.
Vi tränar bevakning, rallylydnad, sök och viltspår med vår rotta. Tävlar rallylydnad, blir troligtvis någon bevakningstävling till våren och ställer ut. Detta med två förare dessutom...

Har kikat på rottweilers då flera av mina bekanta har sådana. Jag vet inte om jag tycker att de är för kraftiga? Är svag för den lite mer slimmade figuren som dobermann & typ boxer men är ju dumt att bara stirra sig blind på det iofs. Ska nog kika lite mer på rottis. Tack!
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Min uppfattning, när jag pratat med uppfödare och andra dobermann ägare så är de inte särskilt sjuka längre. De finns förvisso en hel del rasbunda sjukdomar men iaf de som avlar för brukset kör rigorösa tester på avelsdjuren och risken att få ett sjukt djur har minskat. Skulle vara DCM då, iom att det inte syns på tester förrens hunden blivit äldre. ..Därimot tycks de (däribland min) ha noll självbevarelsedrift och skadar sig av den anledningen.

Därimot har de enormt mycket jakt i sig, och det är ju ett problem när man vill ha dem lösa när man rider och sådär. Jag hoppas kunna ha Plex lös med hästen om.. 5-6 år kanske ;) Att ha dem lösa på appelplan är lättare, det kan till och med jag ha ibland, tror kass hundförare..

Sara (tyckte väl att jag kände igen hundnamnet innan jag insåg att det var du hehe), jag har hittat riktigt bra uppfödare inom dobermann nu men iom att jag jobbar med djurförsäkringar så dubbelkollade jag upp statistiken lite och blev lite off pga det jag såg ... Men jag vet inte, är så svårt då det är en speciell ras. :love: Din Plex är sååå fin! Samtidigt vill jag ju kunna ha med hunden på ridturer ... Min kompis har en dobbistik som följer med lydigt på varje uteritt o funkar bra men verkar inte helt vanligt. Känns lite jobbigt med en jaktdåre, även fast dem är söta. ;)
/Saida :)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

kl på mig själv.
Tusen tack för alla svar!
Lutar fortfarande åt schäfer, men även boxer (vad tycker ni om den rasen? någon som har en boxer här? har gjort mkt research men är kul att höra någon annans uppfattning. Verkar ha en dobermanns humor men inte lika nervösa & jaktinstinkt) & ev. rottis (dock kanske lite för kraftig för min smak). Det är väl dem jag har fastnat för som jag tror kan passa. Kommer nog träna lydnad, spår & sök i första hand (lite agility för nöjes skull vid sidan av), ska kolla upp om brukshundklubben har några lightkurser för nybörjare haha i skydd. Verkar lite klurigare där.
Gillar när de är lite korthårigare pga praktiska skäl :p men schäferpäls är ok. Vill helst ha en tik.
Dobermanns är jag svag för, men nja. Vill inte ha en jaktdåre då jag vill gärna ha med den på ridturer. Kikade även på weimaraner som jag slog bort lika fort som jag fick syn på den och insåg vad det var för sort. :P Vackra hundar båda två iaf.

Lite OT, annars älskar jag newfoundlandshundar haha, helt opassande ras iofs med för mycket päls för min smak men riktigt trevliga. Petit Brabancon är världens sötaste sportiga småhund, dessvärre vill jag ha en stor hund. :cool:
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Rotmos KAK vara väääldigt självständig och jaktbenägen om du får "fel" individ (jag har en sån). Bara så att du vet :). Annars är det en riktigt trevlig ras som jag tror passar dig superbra. Det finns tunnare och grövre linjer, vet en liiten lätt tik som ska paras nu snart. Men håll dig borta från utställningslinjer isåfall. Jag kan ge dig min bloggadress så kan du läsa mer om livet med rottis om du är intresserad:).
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag slår fortfarande ett slag för vit herde även fast du ignorerade mitt förra inlägg:angel:;)

Boxer hade inte JAG valt, vad jag förstått finns det en hel del hälsoproblem, rätta mig om jag har fel. Annars förstår jag varför du gillar dem, har träffat flera som är jättehärliga. Dock tycker jag att det är mycket flams och trams, clownigheten tar över för mycket.. Men det är ju MIN åsikt :)

Rottis skulle visst kunna passa om du väljer den lite sportigare varianten, dock inget jag skulle rekommendera till agility kanske, men annars en rejäl brukshund.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag slår fortfarande ett slag för vit herde även fast du ignorerade mitt förra inlägg:angel:;)

Boxer hade inte JAG valt, vad jag förstått finns det en hel del hälsoproblem, rätta mig om jag har fel. Annars förstår jag varför du gillar dem, har träffat flera som är jättehärliga. Dock tycker jag att det är mycket flams och trams, clownigheten tar över för mycket.. Men det är ju MIN åsikt :)

Rottis skulle visst kunna passa om du väljer den lite sportigare varianten, dock inget jag skulle rekommendera till agility kanske, men annars en rejäl brukshund.

Trådkapar lite igen, men nyfiken, simba vad är största skillnad på schäfer och vit herdehund annat än den uppenbara färgen och andra utseende grejer, menar temperament osv. Du kan PMa om du inte vill störa tråden ja är nyfiken för att jag själv letar hund men ska ha en med lite bättre avknapp än de flesta schäfrar även om jag älskar schäfrar så passar de inte in i mitt liv just nu så kollar på alternativ.

Till TS

Jag tycker du kollar på bra raser men när det gäller boxer säger jag som talaren ovan, jätte trevliga men kanske lite väl flamsiga men det beror ju helt på vad man gillar :)

Ingen av de raser du nämner känns opassande. Men förstår att du fortfarande kollar på olika. Ska kanske nämna att jag själv har kollat på Canaan dog. Dem har för mig känts väldigt lockande, jag har även talat med en uppfödare. Det som fått mig att avakta är uppfödaren menar att dessa hundar fungerar till allt men de gör bara saker och ting en gång. Alltså inget för de högra klasserna tex lydnad där man ska traggla tills det sitter perfekt( men jag letar ingen tävlings hund). Dem menade också att eftersom rasen är så pass ny i tam aveln så är variationen på psyke stort så man ska ha träffat flera individer för att få en bra uppfattning om dem. Annars ska de överlag vara ganska lika schäfrar men med lite mindre motor.

Lycka till nu och hoppas du återkommer när du hittat den perfekta valpen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Rotmos KAK vara väääldigt självständig och jaktbenägen om du får "fel" individ (jag har en sån).

Haha, vilken härlig felskrivning...gissar på inlägg postat från en telefon? Gav mig i alla fall dagens första skratt! :rofl:
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Har kikat på rottweilers då flera av mina bekanta har sådana. Jag vet inte om jag tycker att de är för kraftiga? Är svag för den lite mer slimmade figuren som dobermann & typ boxer men är ju dumt att bara stirra sig blind på det iofs. Ska nog kika lite mer på rottis. Tack!

Vet inte om du såg mitt tips tidigare i tråden om beauceron, det kan ju vara läge att kika på dem om du tycker att rottis är lite för kraftiga; de påminner lite om varandra fast ändå inte, eller vad man nu ska säga. ;)

Här är mina fyra grabbar:

dsc_5231_small.jpg
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag tycker boxrar verkar vara superroliga och härliga men vet ärligt talat inte om jag skulle välja en själv om syftet var seriös träning mot tävling. Jag vet ju att de kan, men de är ju också sjukt flamsiga och barnsliga vilket känns roligt men också onödigt svårt.

För några år sedan ville jag verkligen ha en boxer, men nu när jag haft aussie i nästan ett år kommer jag nog aldrig köpa annat än vallhund sålänge jag har tävlingambitioner.

Har du kollat ngt på aussie?
Jag såg vad du skrev ang päls men min aussie har en väldigt funktionell päls som torkar fort och inte drar in överdrivet mkt smuts. Även om det självklart blir mer än en korthårig hund gör.

Eller kelpie? Kollat på dem?

Ang malle vs schäfer så skulle jag personligen valt malle alla gånger, men så är jag inte heller alls förtjust i schäfrar. Mallen känns mer explosiv, mer smidig, mindre osv.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Ang malle vs schäfer så skulle jag personligen valt malle alla gånger, men så är jag inte heller alls förtjust i schäfrar. Mallen känns mer explosiv, mer smidig, mindre osv.

Själv är jag tvärtom, skulle jag någon dag vilja ha en mer renodlad brukshund så skulle jag välja schäfer. Just det där explosiva är visserligen bra på planen men till vardags känns det som om malleägare har så oerhört mycket mer att jobba med. Det är nog verkligen helt beroende på vad som passar en som person. Den stora nackdelen med schäfer är hälsan.

Vad gäller aktiva hundraser som inte är lika krävande så har jag ju fastnat helt för korthårig collie även om man måste leta lite och läsa på för att få en bra hund(men det gäller iofs fler raser).
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Man har ju olika preferenser :)

Jag gillar ju vallhundarnas explosivitet och tycker ätt även den mest fräsiga schäfer liksom är lite sävlig.. Då ligger mallen närmare för min del :D
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Boxer tycker jag är en trevlig och rolig ras och den verkar skoj att arbeta och tävla med. Dock har den alldeles för mycket sjukdomar för att jag skulle vilja ha en...tycker det kommer sådana var och varannan dag till jobbet (vet.klinik) med diverse problem.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Kl

Så många inlägg men ingen som har föreslagit Riesenschnauzer?:p
Då föreslår jag en riesen ur "lagom" brukslinjer. :idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 719
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 867
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 287
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp