Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

MÅnga av bruksraserna, inte minst schäfer o malle, har mkt jakt i sig o man måste träna väldigt mkt för att få bra löslydnad i skogen. Och ska man ha med en hund på ridturer krävs ju enormt bra löslydnad.

Jag tycker du ska kolla på retrieverraserna, de är enklare att ha lösa och funkar bra till allt bruks utom skydds. Bara du väljer bort de rent utställningsavlade exemplaren.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Om du kan tänka dig att strunta i skyddet och vill tävla i framtiden säger jag, Kelpie. Smidig i storleken, arbetsvillig, okomplicerad och frisk. Med en bra Kelpie kan man göra allt, kanske även lite skydd på skoj. Brukar fungera utmärkt med andra djur och jakten är balanserad så med rätt träning bör det inte vara några problem att ha den med på ridturer. Det du skulle behöva lägga till i din träningsplan är några pass nosarbete per vecka, exempelvis spår, sök och liknande.

Är du inte säker på hur mycket bruks du kommer vilja köra skulle jag istället titta på den finska lapphunden eller Pumi. Båda aktiva sällskapsraser med vallningsbakgrund. Just att de har en bakgrund inom vall gör dem följsamma och relativt enkla även för den ovane.

Dobermann avråder jag bestämt från. Det är en mycket självständig ras med enorm jakt. Räkna inte ens med att kunna ha hunden lös för de är väldigt benägna att dra på vilt och var ägaren befinner sig skiter de i. Det krävs en erfaren förare med mycket tid för att få en lydig Dobermann. Ridgeback är heller inte lämplig då även det är en ras med potentiell jakt och stor självständighet.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jakt-retrievers är väl inte så lämpliga om man inte vet med sig att man vill köra jaktapportering. Det var ju det här med att behålla rasers ursprung.

Men kan man tänka sig jaktapportering som träningsform utöver brukset, så visst. Jakt-golden är jättetrevliga.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

MÅnga av bruksraserna, inte minst schäfer o malle, har mkt jakt i sig o man måste träna väldigt mkt för att få bra löslydnad i skogen. Och ska man ha med en hund på ridturer krävs ju enormt bra löslydnad.


Malle har jag aldrig haft men schäfer har jag haft i hela livet och har ALDRIG varit med om att dem jaga iväg i skogen NÅGONSIN och tror inte att vi skulle ha tränat dem något extra så det du säger låter helt bakvänt. Har alltid haft med våra hundar på ridturer mm

Jag säger raka motsatsen, schäfrar är extremt lätta att ha löslydnad på oavsett hur många dem är eller i vilken situvation man hamnar i just för att dem är så föriga och mån om att göra sin förare till lags.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Fast det verkar inte som om TS har ett skyddsgäng att träna med och vad jag har förstått kan det vara väldigt svårt att få komma med i en skyddsgrupp om du inte har "rätt" ras..?
Bara för att prova på finns väl massor med hundar som funkar, men så var det ju det där med att hitta träningskompisar som kan hjälpa en och att kanske också ha lite chans i konkurrensen sen.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Vit herdehund, något du tittat på?
En riktig allroundhund, vet flera som tävlar och/eller tränar i alla bruksgrenar, lydnad, agility, rally...
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Fast det verkar inte som om TS har ett skyddsgäng att träna med och vad jag har förstått kan det vara väldigt svårt att få komma med i en skyddsgrupp om du inte har "rätt" ras..?

Har aldrig hört om det men så har ju inte jag flyttat runt något heller så kan bara tala för gängen som fins i Östersund/ Sollefteå trakten och där har de inte med rasen att göra däremot är det nog väldigt mycket på hur seriöst intryck man ger. Men tror nog att det kan vara svårt som helt " oinvigd" att komma in i grupperna om dem inte har ett direkt samarbete med en lokal brukshundsklubb som tillsammans anordnar prova på dagar. Den grupp jag är inblandad i brukar resa från Östersund till min hemort (10 mil änkel resa) för att ha uppvisning och prova på dagar på våran brukshundsklubb och då är alla välkommen oavsett ras.

Har för övrigt varit jätte uppskattat så det är ett hett tips till alla som är aktiva på någon klubb, alltså att bjuda in någon grupp för uppvisning och prova på.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

MÅnga av bruksraserna, inte minst schäfer o malle, har mkt jakt i sig o man måste träna väldigt mkt för att få bra löslydnad i skogen. Och ska man ha med en hund på ridturer krävs ju enormt bra löslydnad.

Jag tycker du ska kolla på retrieverraserna, de är enklare att ha lösa och funkar bra till allt bruks utom skydds. Bara du väljer bort de rent utställningsavlade exemplaren.
Det tycker jag låter som ett bra förslag. Jag har ingen själv ingen retriever men har tränat ihop med golden, labbe och flat.
Av dem har väl labbarna varit framgångsrikast, men vi vet ju inte vilka ambitioner TS har. Träna för skojs skull eller satsa stenhårt på tävling.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Malle har jag aldrig haft men schäfer har jag haft i hela livet och har ALDRIG varit med om att dem jaga iväg i skogen NÅGONSIN och tror inte att vi skulle ha tränat dem något extra så det du säger låter helt bakvänt. Har alltid haft med våra hundar på ridturer mm

Jag säger raka motsatsen, schäfrar är extremt lätta att ha löslydnad på oavsett hur många dem är eller i vilken situvation man hamnar i just för att dem är så föriga och mån om att göra sin förare till lags.
Det skiljer sig nog från schäfer till schäfer. Av mina 4 st är det enbart 1 (den minst bruksavlade) som inte varit intresserad av att sticka efter rådjur och harar. Så det har krävts träning, träning och åter träning.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jakt-retrievers är väl inte så lämpliga om man inte vet med sig att man vill köra jaktapportering. Det var ju det här med att behålla rasers ursprung.

Men kan man tänka sig jaktapportering som träningsform utöver brukset, så visst. Jakt-golden är jättetrevliga.

Jo jag håller med om att man nog bär ägna sig åt lite jaktträning om man ska ha en jaktavlad retriever. Men det finns ju bra DP-hundar av golden och labbe och flat och tollare behöver man ju inte vara jaktintresserad för att ha.

Å andra sidan är det bra mkt enklare att komma igång med jaktträning än med skydds som TS nämnde, det är ont om figgar och ofta rätt svårt att få möjlighet att köra.

Annars håller jag med om att kelpie också är ett bra val. Dock inte lika snälla med alla andra hundar som retrivrarna är. I en del stall finns det ju flera hundar, det beror ju på var man har sin häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Det skiljer sig nog från schäfer till schäfer. Av mina 4 st är det enbart 1 (den minst bruksavlade) som inte varit intresserad av att sticka efter rådjur och harar. Så det har krävts träning, träning och åter träning.

Ja jag känner MÅNGA schäfrar (nästan enbart av brukslinjer) och samtliga har krävt en hel del träning för att kunna gå lösa i skogen och strunta i viltet. Självklart går det, men det krävs att man lägger ner tid och energi på det. Däremot om man skaffar sig utställningsvarianten så kan de ju tyvärr sakna alla möjliga drifter.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Även dobermann men det är inget alternativ just nu pga den lite större sjukdomsbilden.

Min uppfattning, när jag pratat med uppfödare och andra dobermann ägare så är de inte särskilt sjuka längre. De finns förvisso en hel del rasbunda sjukdomar men iaf de som avlar för brukset kör rigorösa tester på avelsdjuren och risken att få ett sjukt djur har minskat. Skulle vara DCM då, iom att det inte syns på tester förrens hunden blivit äldre. ..Därimot tycks de (däribland min) ha noll självbevarelsedrift och skadar sig av den anledningen.

Därimot har de enormt mycket jakt i sig, och det är ju ett problem när man vill ha dem lösa när man rider och sådär. Jag hoppas kunna ha Plex lös med hästen om.. 5-6 år kanske ;) Att ha dem lösa på appelplan är lättare, det kan till och med jag ha ibland, tror kass hundförare..
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Och för att svara på din sista fråga så fungerar det alldeles utmärkt att jobba. :P Promenadtid på vardagar t.ex. 1 tim på morgonen, 30 min vid lunch, 1 tim på eftermiddagen och 1 tim på kvällen tycker inte jag är så svårt att hinna med.

Har du provat detta någon gång? Vem orkar med ett sånt här schema + jobb + hästar.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Rottweiler är en trevlig allroundhund tycker jag. Kanske inte sm-material i någon av bruksgrenarna om man inte har en väldig kunskap och tur, men en "tålig" hund som funkar utmärkt att prova sig fram med.
Vi tränar bevakning, rallylydnad, sök och viltspår med vår rotta. Tävlar rallylydnad, blir troligtvis någon bevakningstävling till våren och ställer ut. Detta med två förare dessutom...
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Ja jag känner MÅNGA schäfrar (nästan enbart av brukslinjer) och samtliga har krävt en hel del träning för att kunna gå lösa i skogen och strunta i viltet. Självklart går det, men det krävs att man lägger ner tid och energi på det. Däremot om man skaffar sig utställningsvarianten så kan de ju tyvärr sakna alla möjliga drifter.

Nu är det ju inga utställnings schäfrar vi har! Alla tävlar i elit klasser men ingen har visat intresse för vilt någonsin!
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Eh?

30 minuter ÄR min lunch. Under högsäsong knappt ens det. På eftermiddagen jobbar jag fortfarande. Det där schemat kanske fungerar när man studerar eller är arbetslös men knappast om man jobbar heltid.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Ja jag känner MÅNGA schäfrar (nästan enbart av brukslinjer) och samtliga har krävt en hel del träning för att kunna gå lösa i skogen och strunta i viltet. Självklart går det, men det krävs att man lägger ner tid och energi på det. Däremot om man skaffar sig utställningsvarianten så kan de ju tyvärr sakna alla möjliga drifter.

Jag har samma erfarenhet som du.

kll
Vad gäller andra bruksraser så är Australian Kelpie ett alternativ, eller Boxer.
Eftersom TS bor i Sthlm så kan Jipotimas kanske kan vara av intresse att kolla upp?
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Nu är det ju inga utställnings schäfrar vi har! Alla tävlar i elit klasser men ingen har visat intresse för vilt någonsin!

Nu har jag promenerat så har tid att utveckla mig lite:laugh:

Ska börja med att säga att självklart har alla brukshundar jakt i sig det är juh det man utgår ifrån när man tränar allt. MEN

Ni får ursäkta att jag blir lite stött men min spontana känsla är att har man en schäfer som jagar vilt är den ett dåligt uppfostrad eller två understimmulerad då min erfarenhet av de 20 talet schäfrar vi haft aldrig ens visat intresse av att jaga. min förra tik kunde lyfta på huvudet och kolla om dem kom precis framför oss men det har aldrig varit mer.

Jag fattar jag också att det finns hundra andra förklaringar till varför våra hundar inte jagat och huvud anledningarna skulle väl kunna vara. 1 dem är uppvuxen i skogen där djur till hör vardagen. 2 vi har dem egentligen aldrig kopplad annat än vid koppelträning (att inte gå någonstans blir alltså naturligare annat än om man har en kopplad hund som man tränar att ha lös) 3 våra hundar är så extremt uppfostrade från det att dem är valp att tanken att göra annat än att hålla sig inom rimligt avstånd till föraren aldrig faller dem in.

Sistnämnda kräver ju Att min familj är extremt duktig eftersom vi aldrig sett intresset av vilt ( ni ska veta vad min sambo skrattar nu, han har jämtar så han tycker diskussionen är hysteriskt rolig :p ) men det är klart min mamma är väldigt duktig, ingen kändis eller hundguru men en uppskattad domare och instruktör. Men vi resten av familjen är nog inte mycket att hänga i julgranen :rofl:

Nu ska jag sluta kapa tråden. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Har du provat detta någon gång? Vem orkar med ett sånt här schema + jobb + hästar.

Bra synpunkt. Jag tror inte direkt att det är en slump att de flesta på det här forumet som har krävande hundar inte(längre) håller på med hästar.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Min uppfattning, när jag pratat med uppfödare och andra dobermann ägare så är de inte särskilt sjuka längre. De finns förvisso en hel del rasbunda sjukdomar men iaf de som avlar för brukset kör rigorösa tester på avelsdjuren och risken att få ett sjukt djur har minskat. Skulle vara DCM då, iom att det inte syns på tester förrens hunden blivit äldre. ..Därimot tycks de (däribland min) ha noll självbevarelsedrift och skadar sig av den anledningen.

Därimot har de enormt mycket jakt i sig, och det är ju ett problem när man vill ha dem lösa när man rider och sådär. Jag hoppas kunna ha Plex lös med hästen om.. 5-6 år kanske ;) Att ha dem lösa på appelplan är lättare, det kan till och med jag ha ibland, tror kass hundförare..

Det är min uppfattning med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 679
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 858
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp