Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Eme_liie

Trådstartare
När hästen ser ut så här efter en dag i hagen börjar man fundera på det här med skydd i hagen
20131222-001142.jpg

Hon åkte nästan på lymfangit pga alla dessa små sår trots tvätt och spolning innan de går in för kvällen, idag hade hon då dessutom skärt upp två nya sår på frambenet där det ena var rätt djupt dessutom på minst 0,5 mm (hagen är kollad) så vet inte vad hon gör där ute :((

Nu vill jag alltså försöka att hålla dessa sår bort och börjar fundera på att hon får helt enkelt ha på sig skydd i hagen men vad skall man satsa på? Senskydd? Damasker? Fårskinn eller helt släta? Sen kan jag även tillägga detta lilla problem att hon behöver stå med dem under natten då stallägaren inte vill hålla på med detta på morgonen och jag har ingen möjlighet att ta mig dit för att få på dem när de går ut det hade såklart varit optimalt men går inte att lösa. Men det kommer i alla fall behövas minst två uppsättningar tänkte då att man skulle ha två helt olika så att de inte sitter på samma ställe och "skaver" sen hinner det ena paret tvättas och torkas till dagen efter.

Sen att vi dessutom hade en misstänkt senskada då hon sprungit i hagen när hennes ponny sällskap rymde gör även funderingar till skydd i hagen starkare. Dock visade ultraljudet att det inte var någon blödning som tur var.

Ni som har benskydd hur fungerar det för er?? Vad använder ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Jag har inte skydden på över natten mer än vid undantagsfall men hade så första veckan hästen bodde här. Jag vill inte ha skydd som liksom stöttar upp något i benet, eller värmer för mycket. Utan bara ligger om och mildrar slag. Provade equi-guards Flatwork vilka funkar bra än så länge! Mjuka, smidiga, släpper inte i kardborren och snurrar inte. Funkat bra för mig. Boxgrannen hade terrängskydd, men valde att ta av dem på natten då de kändes lite för stadiga för att ha jämt. Var ju väldigt effektiva dock vad gäller sår och slag.
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Det finns inte ett enda benskydd som kan stötta upp benet. Isåfall ska du linda så jäkla hårt att du stasar, gärna över en led, och det gör man inte.

TS - min häst är som din. Jag har samma problem, jag kan dock köpa till tjänsten att personalen tar på skydden mån-fre men jag litar inte på att det görs rätt. Så jag har en häst med sår och överben istället, känns som pest eller kolera men jag anser att felsatta skydd eller skydd där det kommit in lera är långt mkt värre än lite bulor... men kul är det inte :(
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Du upplever inte att de åker ner? Jag köpte nämligen de skydden du pratar om ett ridpass och skyddet satt i karleden :( de verkar inte ha en så bra passform på min häst tyvärr då de är relativt billiga och de var inte så tjocka men skulle ta upp det som hon nu skadar sig på. Nu när det kom snö och skall vara minus hela veckan så funkar de vanliga fårskinns skydden de sitter bra men är lite rädd att det kanske blir skav av dem om man har de på så pass mycket trots att jag har två uppsättningar att byta med?

Hade det bara varit såren hade jag inte brytt mig nämnvärt men nu när hon är såpass känslig för lymfangit än så länge har jag alltid hunnit stoppa upp det i ett väldigt tidigt skede så har inte blivit några större faror med det men risken är ju då betydligt större att det kanske inte kommer gå lika bra nästa gång. Usch att hon inte kan hålla koll på dom små benen :(
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Titta i affärer som säljer tillbehör till travhästar. De brukar ha stort utbud av skydd som tål väta och torkar fort.

Jag hade inte använt skydd fodrade med fårskinn eller liknande.

Vet dock inte om det är så lämpligt att ha skydd på dygnet runt mer än någon enstaka dag.
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Vilka fina:)
Har såna dressyrskydd.

De andas o stasar inte.

Antar att de är rel. dyra, men vad kostar vet. räkningar:crazy:

Skulle nog aldrig orka sätta på dem jämt o skyddar de mot brodd?
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Fast ligamenten påverkas väl visst, eller?

Eme_liiie: mina har inte hasat ner en enda gång, var lite orolig över det. Men min häst har rätt rejäla ben så jag kan spänna skydden ordentligt.
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Kl

Jag har använt professionals choice och är supernöjd. Skulle dock inte låta dem vara på dygnet runt.
Sommartid har jag valt ventilerande skydd (tex NEW airflow)
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Nu har jag inte skydd på i hagen -men jag har ett par skydd liggande nånstans hemma som jag alltid tänkt att "behöver jag ha skydd i hagen av någon anledning så är de perfekta". Det är strykkappor där neoprenet är perforerat och "blankt" så de ska vara lätta att spola av och torka snabbt. Hööks hade såna för många år sedan och jag har köpt mina begagnat, MEN -sist jag var på Gekås så tyckte jag mig se såna!
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Om det är de jag tänker på så är det bara just strykkappor,

De rider jag med sommartid. Har haft dem som skydd i hagen undantagsvis.
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Nu är jag ju ingen forskare, men jag har väldigt svårt att tro att skydd kan påverka på annat vis än som strykskydd. Hästar väger så pass mkt och är konstruerade för att bära upp denna tyngd så om vi kränger på någon neoprenegrunka med kardborre eller inte är nog ganska försumbart i sammanhanget vad gäller att stadga upp.

Dock finns det ju skydd som får ner över kotan, professionals choice, som sägs ge stadga åt kotleden.

Däremot tror jag att vi mkt väl kan vänja hästen vid skydd och på så vis blir den klantig då den inte måste hålla reda på sina ben lika noga. Och då märker vi en skillnad om vi rider utan skydd, hästen blir antagligen mer spänd och känslig för islag. Men att benet inte skulle orka hålla upp kroppen för att vi vant den vid skydd tror jag är ett hjärnspöke.
Värmen från linda/skydd gör ju också benen torrare varvid vi luras att tro att benet tagit skada när vi haft olindat över natten och gallor syns. Exempelvis.

Ska du ge stöd så ska du ju linda med elastisk linda och nån vettig padd till det, vet tex inom travet att man har neoprenepaddar och lindar rätt hårt. men det är ju aldrig några saker man lämnar hästen med i boxen över natten, så att stötta upp benen på så vis går inte i min mening. Har du ens kommit i närheten av det så har du antagligen rätt allvarliga stasningsskador, vilket är ett betydligt större problem än de hästen ev skulle få av att inte ha nåt "stöd" alls ;)
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Ja de är ganska dyra, över 1000-lappen paret här i Sverige men man kan få dem några hundra billigare om man kollar ebay.uk:)

Jag använder dem främst för att skydda benen mot lera o fukt o där är de överlägsna. Hedwig har oftast bra koll på sina ben så är det ingen lera så har hon inga skydd i hagen så jag kan inte uttala mig om de skyddar mot brodd. Lite skyddar de säkert.

Jag har flyttat henne till ett nytt stall där hon står som enda inackordering o allt sånt som på o avtagning av skydd etc ingår. :D
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

kl.
Jag har terrängskydd Expert X-country Equi-Guard + boots från h**ks på min häst. Dom är superbra, hållbara & framförallt : det spelar ingen roll hur blött eller lerigt det är i hagen för skydden är ALLTID! torra på insidan helt otroligt men sant :-)
min häst är en sån som trampar sönder sig med brodden om han inte har skydd runt om +boots, har provat det mesta av benskydd, men många går sönder nästan direkt (oavsett prisklass, har haft skydd för 2500:- som gick sönder efter 2dagar) eller så blir dom blöta = hästen får svampiga ben.....är annars vääääldigt emot att ha skydd i hagen men den här hästen har överbevisat mig ...... :-)
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

När jag kollat runt är det rätt många som rekommenderar fårskinns skydden, varför skall man inte ha det? :)
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Jag har inte läst att TS vill ha stödjande skydd.

Skydd från slag på senan eller sår som nu ifråga funkar.
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Aha:) Min får skav av allt o då mugg o rasp i vart litet skav- inte ens sår.
'Skulle inte våga prova.

Men då har du inget ridhus kan tänka;)
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Ja att skydd ska stötta hästens tyngd förstår jag är orimligt. Däremot tror jag man kan göra mer skada än nytta för mjukdelarna i benet genom att använda fel skydd till fel ändamål. Särskilt om de ska sitta på länge och benet "vänjer" sig vid tex ett ständigt ökat blodflöde pga värmen. Men det finns ju ingen forskning på ämnet, åtminstone inte som jag lyckats googla fram, så det är helt egna spekulationer. PC-skydden, som du säger, och liknande är ju populära som hagskydd just för att de är heltäckande. Själv hade jag dock undvikit dem av nämnda anledning. Trots att min häst knappast kommer belastas så hårt att ev. försvagade ligament skulle ställa till det ;)
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Tror främst pga fukten som blir när de blir blöta. Inte super för huden kan jag tänka.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 024
Senast: giovanna
·
Foder & Strö Det handlar om två äldre hästar, mellan 25-30 år. De har inget stall eller vinskydd, endast en ohalmad container att söka skydd i...
2
Svar
23
· Visningar
3 861
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp