Bukefalos 28 år!

Anmäla eller inte?

På pälsen tänker jag mer är det verkligen vinterpäls? Får inte äldre hästar den såkallade ullpälsen? Vilken ser ut som tjock vinterpäls för att de ska hålla värmen?
 
Om man isolerar varje fråga för sig:

Äldre hästar. - inget som i sig är anmälningsbart.

Inget stall/vindskydd men container - containern kan klassas som vindskydd/ligghall. Heller inget krav på att ha stall. (Hyra box av grannen räcker ofta)

Ohalmad - men finns annat strö i containern? Spån, torv, pellets, sand?

Senast hovslagare januari 2018 - sliter hästarna jämnt och lagom? Eller går de övervuxna och sneda? individuell fråga om det är nåt att anmärka på eller ej.

Endast hösilage - Bra! Man ska inte stoppa i hästar en massa tillskott opåkallat. Gräs är bra näring. De flesta klarar sig med grundmaten.

Såren kan man ju anmärka på, men du antar att täcket är för att dölja - det kan likväl vara för att skydda mot kliandet så inte såren förvärras.

De borstas inte - nej, hästar klarar sig även utan borstning, så länge de får adekvat tillsyn för sina behov.

Jag tror att du ska vara lite mindre trigger happy med din anmälan och fråga ägaren istället kring dina funderingar, då kanske du får antingen vettiga svar, eller kanske fog för en anmälan. Men prata först, det är det mänskliga sättet att kommunicera.
 
Det är bara den ena som kliar sig. Jag vet att exemhästar kliar sig men gör de det året runt? Eller så mycket så det blir sår?
Svårt att se deras hull när de fortfarande har tjock vinterpäls men om man känner på dem så känner man revbenen. Jag tycker inte att de ser särkilt välmående ut men jag kanske har högre krav på hur hästskötsel ska vara. Lite därför jag skrev här för att få andra synpunkter. Kanske jag överdriver.
Hovarna är inte fina utan för långa, annars hade jag inte skrivit om det.
Containern är inte halmad.
Ska man inte ha tillgång till en sjukbox om ens häst blir sjuk?
Låter inte som eksem om de även har det vintertid när det är snö kan vara annat, t ex ohyra, som gör att de kliar sig.

Känna revbenen är bra. Gör du inte det är de för feta. Såpass gamla hästar har väldigt ofta svårt att hålla en blank, fin päls, de brukar se lite småruggiga ut vad man än gör.
 
Senast hovslagare januari 2018 - sliter hästarna jämnt och lagom? Eller går de övervuxna och sneda? individuell fråga om det är nåt att anmärka på eller ej.
I just det här fallet skriver TS att hovarna är för långa.
Endast hösilage - Bra! Man ska inte stoppa i hästar en massa tillskott opåkallat. Gräs är bra näring. De flesta klarar sig med grundmaten.
Jag håller med om att tillskott inte nödvändigtvis behövs, men med ett oanalyserat hösilage blir det ju rena gissningsleken. Äldre hästar kan dessutom behöva tillskott för att hålla hullet och få hjälp med att fälla vinterpälsen.
Såren kan man ju anmärka på, men du antar att täcket är för att dölja - det kan likväl vara för att skydda mot kliandet så inte såren förvärras.
Det vet vi ingenting om, men TS har ju pratat med ägaren så hon kanske inte alls antar.
Jag tror att du ska vara lite mindre trigger happy med din anmälan och fråga ägaren istället kring dina funderingar, då kanske du får antingen vettiga svar, eller kanske fog för en anmälan. Men prata först, det är det mänskliga sättet att kommunicera.
Trigger happy? :confused: Jag läser att TS är orolig för hästarnas mående, och skapar en tråd här för att se vad andra tycker, om det finns fog för anmälan eller ej. Hen har dessutom försökt prata med ägaren vid flera tillfällen, men ingenting görs. För mig är "trigger happy" någon som anmäler utan att fundera speciellt och utan att ha försökt samtala med ägaren.

Förövrigt är det väl bättre att anmäla och låta Länsstyrelsen avgöra om hästarna sköts ordentligt eller ej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 300
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 750
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 056
Senast: axel
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp