Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Jag köpte faktiskt skydden i samband med att hon hade fått hemsk mugg som jag höll på med i månader. Tror det var när hon var 6 år så de har verkligen hållt otroligt bra! (Blir ju 12 i år:eek:) När jag hade köpt dessa o benen konsekvent hölls torra försvann den på någon vecka.:)

Nej inget ridhus men perfekt skött ridbana och fem minuter med släp till två ridhus.:) Jag gör iordningen henne hemma o kör henne sadlade o klar så det går väldigt lättvindigt.
Stallägaren tävlar själv st georg/intermediere så hon är också beroende av en bra ridbana så aldrig något slarv med den.:D

Dessutom märker jag att jag rider hästen mer varierat nu när jag inte har ridhuset dörr i dörr. Man får vara lite mer kreativ då. I vår tänkte jag börja skritta över till det ena. Det tar 20 minuter genom skogen så blir perfekt uppvärmning och avskrittning.:up:
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Jag skulle rekommendera skydd som inte suger vatten.

Hade själv strykkappor från Hansbo med massa små lufthål i (ej plast utan lite mjukare vajat) samt 2par så du kan tvätta dem ordentligt på kvällen och byta till ett par torra så det aldrig är grus på insidan.
 
Sv: Tips skydd i hagen? Vilka skall man välja?

Kl

I måndags fick jag tyvärr ringa ut veterinär då benet inte blivit bättre utan gått åt det sämre hållet jämntjock på utsidan och ömmade rätt rejält. Nu får hon finadyne för att hålla svullnaden nere såren såg så pass bra ut att veterinären inte ville sätta in penicillin fick special kräm till såren så nu håller jag tummarna att det skall bli bättre.

Har ni fler tips så får ni gärna komma med det då jag känner att hon kommer att få ha på sig skydd ett tag framöver, räknade ut att vi träffat veterinär nu 4 gånger på ca 1 1/2 månad.
 
Jag hade korta smidiga transportskydd på vår förra häst i hagen då han pga att han hade problem med fång behövde lite värme om ben och hovar i hagen när det var snö och kallt. De satt jättebra och skyddade precis lagom mycket. Våra hästar är alltid ute 16 timmar/dag och de satt likadant när jag tog in som när jag släppte ut dem. Det är inte heller några problem att ha dem på över natten även om jag visserligen tog på dem på morgonen men byter man på kvällen så att hästen inte har på sig samma jämt så är det nog ingen fara.
 
Förutom skydd måste jag tipsa om Sorbact plåster. Egentligen för människor men fäster på hästben också. Det är bakteriebindande så sätter man det över ett nytt sår (såklart tvättat först) så renar det såret och förhoppningsvis slipper man lymfangit.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 024
Senast: giovanna
·
Foder & Strö Det handlar om två äldre hästar, mellan 25-30 år. De har inget stall eller vinskydd, endast en ohalmad container att söka skydd i...
2
Svar
23
· Visningar
3 861
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp