Tips tack, har provat allt?!?

S

sydney

Mitt ston har hosta, enl. vetrinären troligtvis kroniskt tillstånd. Hästen är pigg o glad, men högdräktig och ju tyngre hon blir desto jobbigare har hon det. Bukandas ngt, hostar några gånger varje dag.

Jag tror att jag provat allt men kom gärna med tips. OBS! Tänk på att hon är dräktig om ni ger råd om kurer, mediciner m m, det är lite det som är problemet att jag ej kan behandla med ex. kortison, ventipulmin (försvagar livmodersammandragningarna), m m.

Följande gör vi idag:

-Vattnar allt hö (30 min blötläggning) samt allt kraftfoder blött.
-Dammfritt spån (sånt som har dammet bortsållat alltså). Torv finns ej att tillgå tyvärr.
-Ute kl 8-20 ca, resten av tiden står hon i engelsk box, dvs öppen överlucka så luften är i princip som ute.
-Fri tillgång t vatten såklart, både ute o inne.
-Motineras ej förutom att hon rör sig i sin ganska stora hage.
-Täcke vid dåligt väder, naken vid bra väder (dock verkar inte vädderlek spela roll alls på hur hon mår).

Inga mediciner får hon nu, fick tidigare ventipulmin, gjorde liten skillnad men vill inte ge det nu då hon är högdräktig, vet inte exakt vilket datum hon kommer föla eftersom jag köpte henne dräktig.

Skulle vilja ge kortisonkur men vetrinär avrådde. Ventipulmin tyckte vetrinär att jag kunde ge på egen risk-jag avstår och väntar tills fölis är född.

Har jag glömt något? Snälla vill ju att min häst ska må bra så alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

min vänninas häst blev mycket bättre av att stå i lösdrift, fast när hon bytte från vattnat (läs badat :angel: ) hö till hösilage blev hästen nästan symtomsfri, den hästen har varit riktigt dålig. när hon hostat som mest har hon även fått riven pepparrot villket gett bra "lindring" men hur det är på dräktig häst vet jag inte.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Det kanske kan underlätta att ge något slemlösande te x Fabrol eller Acetylcystein. Hoppas hon fölar snart så du kan behandla hostan ordentlig.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

I dagsläget tycker jag att du ska släppa hästen på bete så att den slipper att stå inne och äta torrt hö. Eller skippa hö alls och repa gräs till henne. Visst jobbigt men vi har väl inte skaffat hästar för att det ska vara lätt:rofl: .

Sen tycker jag att du ska försöka ha hästen på lösdrift i vinter samt ge hösilage. Räddade en häst som veterinären dömt ut pga hosta. Den släppte vi på lösdrift och gav hösilage och den är symtomfri så länge den är ute.

Hoppas allt går bra med fölningen.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

har några tips.

Byt ut höet mot hösilage/ensilage ellr gräs, spelar ingen roll hur mycket du blöter torrhöet så får du ändå inte bort dammet och de dåliga particklarna, hart själv en häst som det inte funkar för trots att vi har ett jättefint hö av toppenkvalitet.

håll spånet fuktigt, hur dammsuget spånet än är så innehåller det ändå damm, det säger sig ju självt att det inte är ett "naturligt " material att stå på.. dock funkar det faktist att blöta det enligt egen erfarenhet, torv är ju dock bäst men man tager vad man haver.

ta ut hästen på promenader, rörelse får slemmet att lossna och hon kan lättare hosta upp det, ju sämre kondition en hosthäst är i desto sämre tenderar hostan att bli då inte imunförsvaret orkar stå emot.

sopa där maten läggs, dvs lägg den inte direkt i spånet.

vitlök och äppelcidervinäger är ofaliga tillsattser man kan ge utan fara för sto eller föl.
.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Hej håller med har en häst med likadana problem så ut på lösdrift bort med hö dit med ensilage. Kan med verkligen rekommendera att börja ge algbörjes preparat. Börja med en lång carragen kur det är lite att göra med carragen kuren eftersom den ska kokas 20min så att när den svalnar blir som gele och när de är uppe i max dos ska de ha 2liter om dan hur länge beror på hästen. sen går du över till de vanliga korn liknade algerna för att hålla henne frisk året om innehåller alla vitaminer mineraler de behöver så nåt annan form av sådana tillskott behövs ej. Har kört detta på min häst och han har varit symptom fri många år. Svårt att få i de carragenen börja försiktigt och öka sedan. Carragenen är rätt så dyr men det är värt vare krona det andra är inte så dyrt en 25kr ligger på 375kr ca varar runt 9månader. det går ut ca 2kg på 4 veckor i full dos och 4kg carragen kostar 973 plus frakt det som rekommenderas är att ge mellan 4-6 veckor men håll på lite längre när hon har problem. Läs mer på www.alg-borje.se. Har provat detta på mig är astmatiker med stora slembesvär har hjälpt mig otroligt mycket. Hoppas hon blir bättre. Mvh Yrbin ps ska ej vara farligt att ge till dräktiga djur men ring och prata med de de kan sin sak
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Jag skulle bytt ut höet mot hösilage/ensilage. Min halvfoderhäst hade en jobbig hosta i vintras antagligen pga dåligt hö och när vi bytte mot ensilage blev det MKT bättre. Nu hostar han kanske 1 gång i veckan när man rider fram :)
Och sedan tycker jag att du ska börja motionera henne så snart som möjligt efter fölningen så att lungorna kommer igång :bump:
Du kan kanske också prova något örtfoder mot hosta, har hört att det ska finnas några sånna som är bra, hade tänkt att ge det till min i förebyggande syfte sen i vinter om han blir dålig igen. :)
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Jag skulle byta spånet mot typ vad som helst... Även om det är dammfitt så innehåller det...hmm. något lösningsmedel typ aceton (fan, vicket kort minne :o ) ja, hur som helst är det väldigt irriterande för luftvägarna, och äter hon dessutom höet från golvet/spånet är det ännu värre. Släpp UT hästen, nu är det väl sommar nog för att hon ska kunna vara ute 24-7? Och så ensilage om betet inte räcker...
OM hästen inte kan vara ute dygnet runt, och du inte KAN fixa annat än spån, häng höet i ett hönät, så hon slipper äta i spånet, det kan ju räcka med att hon måste ligga i det och andas när hon sover...
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Förutom alla tips du redan fått så kan du prova att utfodra kraftfodret från en hink på golvet istället för i krubban. Ett tips som jag fick till min förra häst som hade kronisk bronkit. Vet inte varför det skulle vara bättre, men det minskade faktiskt hostningarna! Hade något att göra med att hästen krökte på halsen när den åt från krubba, tror jag?
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Mitt sto hostar också. Hon har gått ute dygnet runt nu i någon månad, men hostan fortsatter iallfall. Vi byter vattnet o så varje dag och hon går på fräscht bete. Lite konstigt varför hon hostar, men det går alltid bort under hösten och komemr tillbaka på vintern.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

i min bok står följande:

OBS: var försiktig när du ger vitlök till digivande ston. den kan "sätta smak" på modersmjölken och irritera den känsliga matsmältningsapparaten hos fölet.

i mina öron låter det inget bra alls...(ger mina icke dräktiga hästar vitlök, har jort det i ca. 15 år.)
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Går det så undvik kortison då det ökar fångrisken.
Har själv 2 hosthästar o dessa är så gott som symptomfria om de äter hösilage, (bara hört nått enstaka hostande denna vintern) står på bra halm eller torv, i vinter har jag tom kunnat ha spån.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

hönät till hosthästar är ej att rekommendera, all mat till en hosthäst skall ges i golvhöjd utav den anledningen att det är det mest naturliga för hästen att äta så, äter den i ett hönät så drar den in väldigt mycket dåliga partiklar rakt ned i sin luftstrupe..
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

kan ej svara för digivande ston utan jag tänkte mer medans hon är dräktig.. Kolla upp för säkerhets skull..
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Nu vill jag inte vara tråkig eller så, men varför är din häst hosthäst? Kom det som följd efter sjukdom eller har hon alltid varit känslig för damm etc? För om hon alltid har varit känslig så brukar det bero på arv. Vet du om hennes mamma eller pappa var överkänslig? Man brukar nämligen avråda från att avla på sådana individer. Nu är hon ju redan beteckt och så, och vi får hoppas att fölet har turet att inte ha ärvt det.

Var absolut inte min mening att klaga, utan bara berätta att det ofta ärvs vidare, det kan vara bra att veta.

Och som många andra har skrivit så är hösilage mycket bättre än hö. Min hosthäst klarar inte många dar på hö innan han börjar hosta. Går det inte att ha henne ute ännu längre på dagarna eller om det är möjligt dygnet runt?

Sen vill jag säga - Lycka till med både fölet och stoet! =)
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

av dom kunskaper som jag tagit del av så är det oftast dåligt foder och/eller dåligt ventilerade stall som orsakar kvickdrag. och det kan göra det på väldigt kort tid.

tex. kan ju ett hö se ut och lukta bra, men ändå innehålla skadliga sporer. det är ju EN viktig anledning till att analysera. har själv köppt ett parti hö som såg jätte bra ut. men analysen visade på något helt annat. jag fick iallafall lämna tillbaks höet, villket jag va glad för (hade varit jobbigt och dyrt att elda upp så mkt. hö som 6 ton.)
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Svarar alla:

Oj, vad många svar, många som jag tyvärr visste att jag skulle få och som inte kan hjälpa mig så mycket. Men så här ligger det till:

1.Jag har bara 2 hästar hemma nu så jag kan inte ge hösilage, dom hinner inte äta upp en bal innan den blev dålig.

2.Ang. spånet så står hon på ett specialspån där damm är bortsållat-skitdyrt men ska enl. tillverkaren och vetrinären vara det bästa alternativet.

3.Som jag skrev också så är mitt stall alltså ett slags utestall, så luften inne är i pricip samma som ute, det enda är att det finns tak annars är förhållandena likvärdiga som att stå i hage.

Svar till 86:a som undrar varför hon är hosthäst: Jag har ingen aning vad det beror på har endast ägt henne i 4 månader, i förra stallet gick hon på lösdrift+hösilage, men förra ägarna informerade mig inte om dessa problem utan jag upptäckte det efterhand som hon börjat stå på stall. Tanken är att hon ska gå på lösdrift efter sommaren, men nu när hon är högdräktig vill jag inte ha henne ute på nätterna utan vill kunna ha henne under uppsikt. Som att välja mellan pest och kolera...Däremot känner jag inte att det är fel att avla på henne, hon har haft flera avkommor och inte nedärvt detta till dem vad jag vet.


Hästen i fråga är heller ingen yngling, hon är 20 år i år, och säkert har hostan kommit lite med åldern? Hostan har också blivit värre ju tyngre hon blivit, och det känns svårt att hitta något bra sätt att lindra.

När det gäller alger, vitlök m m måste jag verkligen känna mig helt säker på att det går att ge ett högdräktigt sto, har pratat med min vetrinär som säger att det enda man eg. kan ge är ventipulmin. Alla fabrikat som inte är läkemedelsklassade är ju inte heller testade fullt ut därför tvekar jag att ge min häst sånt.

Men iallafall ska jag så fort hon fölat börja motionera henne lite, börja medicinera igen och sedan blir det nog lösdrift som gäller, med hösilage tillvintern, för då finns det tillräckligt med hästar för att äta upp en hel bal=)

Tack för alla svar
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

att hosta nedärvs måste jag nog dementera till stor del, alla hästar kan bli känsliga och få hosta, det har med med miljö och foder att göra än med arv så där tror jag att du kan vara helt lugn!

ang hösilaget så har jag två tips, det ena är att knacka dörr hos en bonde och hämta ensilage(starkare men tål hästen det så är det helt ok att ge) alternativt köpa små hösilagebalar, jättesmidiga!

det bästa är ju förståss att släppa på bete..

ang spånet så är det inte alls det bästa för en dammkänslig häst, torv är där det bästa, halm är det sämsta men spån brukar funka aldelens utmärkt speciellt om man fuktar det samt sopad där man lägger höet.

att du har en engelsk box är ju jättebra, det är ju så nära lösdrift man kan komma i princip!


ne, bara fölet ploppar ut så ska du se att det blir lättare för henne, att vara 20 och dra på en stor fölmage gör ju sitt till ;)
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Ja , jag hoppas också att fölet kikar ut snart, hon är väldigt tung.

Jag har alltid trott som du att torv är bättre än spån, men min vetr. tyckte spån och då tar man såklart spån.

Ang hösilaget är det en svårare nöt att knäcka, jag bor inte så jättecentralt och inte finns det tillgängligt med småbalar av hösilage här inte. Knappt hö går att få tag i under våren...

Men om hon fölar snart så kan hon få gå på bete istället, och slipper ju då höet.

Men annars är hon himla pigg o glad min lilla tjej, vore det inte för hostan skulle jag trott att hon var 4-5 år, inte 20!:banana:
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Hej!
Har haft luftvägsproblem på vår häst som nu är FRISK. Här är vad vi fick göra enligt inrådan av vår mycket kunnige veterinär:

1) Det första du ska göra är att sluta blötlägga höet och skaffa hösilage fort som ögat. Fattar inte vad du har för veterinär som inte sagt det. Det var det första vår vet sa. Blötläggningen bara döljer de microskopiska mögelsporer som yr omkring. Hon får fortfarande i sig dem och reagerar.
2) Ute dygnet runt med vindskydd (utan nåt täcke som blir rått av den naturliga kroppsavdunstningen och som dom tappar värme av att måsta värma upp och torka.) Även den renaste box är dammig motför utevistelse. Om du "måste" ha henne inne så absolut INGET spån. Ta halm.
3) Vår vet rekommenderade Hilton Herbs Hackaway örter mot hosta och slem. Efter en vecka blev han dålig och rosslig, hostade som en tok. Vet tittade i luftvägarna och det visade sig vara massor av slem som kom upp tack vare örterna. Efter nån dag när slemmet kommit upp så var han, och är fortfarande, FRISK. Men han kan nog aldrig mer äta vanligt torrt hö säger vet. Och jag kommer aldrig mer att ha nån häst i stall för wow vad dom blir musklade och glada av att gå ute jämt...:banana:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: MaRomer
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 773
Senast: Madick
·
A
Hästvård jag har ett gotlandsruss som är 19 år. har ägt honom i 5 år. Han har haft lite hosta hela tiden mem det har funkat med bra hö och spån i...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: krigarinna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp