Tips till artikel om "NH".

Sammet

Trådstartare
Tips till artikel om \"NH\".

Sitter och skriver på en text om ledarskap på häst. Någon som kan tipsa mig om lite ämnen jag kan ta upp? Tar även gärna emot egna texter av er för viss eller delvis användning av texten (med namn angett på er om så önskas).


Har funderat på en sak...

Många vill använda ordet Natural horsemanship till hästskötsel, ex. frågor om täcke eller ej, om hästen ska vara ute länge hur hästen ska skötas, att man strävar efter att efterlikna hästens liv som vildhäst i den mån det går.

Men borde inte detta hamna under namnet Horsemanship? Speciellt med tanke på att Natural Horsemanship är en boktittel (kan någon säga vem som skrev den boken???)


Funderade på att ta upp det ämnet i texten eftersom det ju är många som säger att då håller på med NH och "sånt där" och när man frågar vad det är de gör så är det egentligen hästskötsel med eftersträvan att efterlikna hästens naturliga miljö så mkt. som möjligt, vilket inte alls är dåligt utan berömmvärt men inte korrekt kan hamna helt och hållet under namnet Natural Horsemanship?...


:)


Tankar, tips, ideer.


Tar även gärna emot tips på standarfrågor som dyker upp när man säger att man håller på med NH...vad brukar ni få för frågor? Eller har ni kanske frågor själva? :)
 
Re: Tips till artikel om \"NH\".

Vad NH egentligen innebär är för mig lite oklart. Det finns så många "Nh:are" som gör väldigt olika, och i mina ögon ibland, konstiga saker.

Jag skulle nog ta upp ledarskap, vilket du redan nämnt att du ska göra. Kanske lite om hur hästar fungerar i frihet och hur vi använder det i Nh. Sen kanske du skulle kunna nämna Pat Parelli?

Det som folk missförstår ofta när de hör ordet "ledarskap" är vad det egentligen är för något. Du kanske kan förklara vad det egentligen innebär att vara "ledare över hästen". Men andra ord: "Flockens ledsagare". Har försökt förklara detta i en "skrift", eller vad man nu ska kalla det, och det tar måpnga rader kan jag lova. :p Finns mycket att säga i det ämnet.

Skulle vara väldigt roligt att få se artikeln sen när den är klar. :)
Lycka Till!
 
Re: Tips till artikel om \"NH\".

när man säger att man håller på med NH
Själv håller jag aldrig "på med NH". Däremot håller jag på med hästar, och försöker därvid använda mig av kunskaper jag fått tack vare kurser och min NH-inställning.
Håller en vegetarian på med "vegetarier" eller en troende på med "religion"?

Natural Horsemanship är ju en filosofi, eller en livsstil och livsåskådning i livet med hästar om man så vill.
I konsekvens med detta, ingår all slags skötsel, hantering etc under NH. Även att "efterlikna hästens liv som vildhäst", att anpassa dom begränsningar, som trots allt måste till, till hästen, men också att själv försöka "vara häst" så gott det går i kommunikation etc.

Horsemanship ingår i NH, men är inte på långa vägar lika långtgående. OBS! Min uppfattning och inte fakta eller bevisad sanning! OBS!

Ledarskap? Det har jag skrivit massor om tidigare. Ledarskap är inget specifikt NH. Säg mig någon hästägare som inte vill eller säger sig vara ledare över/för sin häst? VAD som skiljer sig åt mellan NH och EH, är synen på ledarskap och sättet att skaffa sig ledarpositionen.
Inom EH tvingar man hästen på olika sätt att vara under människans ledarskap, inom NH eftersträvar man (genom naturliga metoder) att hästen själv skall välja samma roll. En stor skillnad i slutänden.

Skulle jag själv skriva en artikel i ämnet, skulle jag nog fokusera på, hur man med så små medel som möjligt kan utöva ledarskap, och hur hästen överlåter ledarskapet till oss.

Såg du förresten fransmannen som red en bamsehäst i programmet från Globen? Såg du hästen under intervjun med ryttaren?

Lycka till med ledarskapsskrivandet!

LIA
 
Re: Tips till artikel om \"NH\".

Boken är Parellis. Natural Horse-Man-ship tror jag han skriver det.

mandalaki
 
Re: Tips till artikel om \"NH\".

Se så vi förvrängt ordet i så fall! :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
987
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Enya
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
10 816
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp