Tankar kring ekonomi, flytt och framtidsplaner - råd/tankar/ tips någon?

Jag tror att frågan framförallt gällde att TS betalat av även bolånet trots att hon aldrig tagit något bolån. Detta gör ju nu att TS ex-sambo kommer få ut mycket mer pengar när han säljer bostaden eftersom lånet är avbetalt delvis av TS. Att dela på månadsavgift och driftskostnader var det inte fråga om.

Lånet på sängen vs hästen borde gjorts upp vid bodelningen såklart eftersom de båda köpte det tillsammans för gemensamt bruk.

Varför är sängen avbetald men inte hästen? Har ni betalt av snabbare på sängen? Det borde ni i så fall gjort upp när ni bodelade.

Att du har betalt en summa för att bo (som möjligen gick till månadsavgift/el etc) är väl inte så mycket att säga om? Ingen lever gratis.

Vad är det du tycker att du bör ha rätt till?
 
Jag tror att frågan framförallt gällde att TS betalat av även bolånet trots att hon aldrig tagit något bolån. Detta gör ju nu att TS ex-sambo kommer få ut mycket mer pengar när han säljer bostaden eftersom lånet är avbetalt delvis av TS. Att dela på månadsavgift och driftskostnader var det inte fråga om.

Lånet på sängen vs hästen borde gjorts upp vid bodelningen såklart eftersom de båda köpte det tillsammans för gemensamt bruk.

Jag menar att det kanske inte alltid är självklart att det är låneavbetalningar, utan en del av boendekostnaden som kanske möjligen betalas genom att man reglerar en låneavi från banken. Enbart en praktisk detalj alltså, var man för sin boendekostnadspeng - direkt till sambo eller direkt till banken.
 
Varför är sängen avbetald men inte hästen? Har ni betalt av snabbare på sängen? Det borde ni i så fall gjort upp när ni bodelade.

Att du har betalt en summa för att bo (som möjligen gick till månadsavgift/el etc) är väl inte så mycket att säga om? Ingen lever gratis.

Vad är det du tycker att du bör ha rätt till?

Sängen är köpt förre hästen. När sängen var klar köpte vi (jag) hästen.

Nä menar inte att jag ska bo gratis. Jag menar mera att jag har betalat på ett bostadslån, som nu min ex-sambo kommer vinna på. Han har en "avbetald" lgh och jag har inget. Hade vi inte bott ihop så hade han ju inte kunnat betala av lånet så fort.
 
Jag tror att frågan framförallt gällde att TS betalat av även bolånet trots att hon aldrig tagit något bolån. Detta gör ju nu att TS ex-sambo kommer få ut mycket mer pengar när han säljer bostaden eftersom lånet är avbetalt delvis av TS. Att dela på månadsavgift och driftskostnader var det inte fråga om.

Lånet på sängen vs hästen borde gjorts upp vid bodelningen såklart eftersom de båda köpte det tillsammans för gemensamt bruk.
Precis så ang lgh.

När görs bodelningen? Jag är fortfarande skriven där och har fortfarande saker där... Sängen köptes, betalades av, hästen köptes, skulle betalas av tillsammans, men nu har han en avbetalad säng och jag en häst med lån.
Och ja, jag vill behålla hästen.
Egentligen är jag inte ute efter att bråka med honom eller något sånt. Jag är mest nyfiken på hur mycket jag pengar jag "slängt i sjön" egentligen...
 
Sängen är köpt förre hästen. När sängen var klar köpte vi (jag) hästen.

Nä menar inte att jag ska bo gratis. Jag menar mera att jag har betalat på ett bostadslån, som nu min ex-sambo kommer vinna på. Han har en "avbetald" lgh och jag har inget. Hade vi inte bott ihop så hade han ju inte kunnat betala av lånet så fort.
Nej, du har tyvärr inget att hämta om ni inte skrivit något avtal om lägenheten, hade han den innan du flyttade in så har han den som sin egendom när du flyttar ut. Sånt man ska tänka på innan.
 
Sängen är köpt förre hästen. När sängen var klar köpte vi (jag) hästen.

Nä menar inte att jag ska bo gratis. Jag menar mera att jag har betalat på ett bostadslån, som nu min ex-sambo kommer vinna på. Han har en "avbetald" lgh och jag har inget. Hade vi inte bott ihop så hade han ju inte kunnat betala av lånet så fort.

Fast du har väl också en kostnad för boende, om du inte hade bott med honom? Något ska du betala för att bo, han använde den betalningen till att amortera lånet. Eller?
 
Nej, du har tyvärr inget att hämta om ni inte skrivit något avtal om lägenheten, hade han den innan du flyttade in så har han den som sin egendom när du flyttar ut. Sånt man ska tänka på innan.
Det var det jag misstänkte :(... Som jag skrev när jag ställde just dom frågorna - jag får bita i det sura äpplet över att jag inte stod på mig mera om att köpa in mig i lgh när vi flyttade ihop...
 
Fast du har väl också en kostnad för boende, om du inte hade bott med honom? Något ska du betala för att bo, han använde den betalningen till att amortera lånet. Eller?

Jag vet inte om jag missförstår/inte förstår frågan eller om jag uttrycker mig fel.
Ja självklart hade jag haft en boendekostnad vart jag än bott. Det jag menar är att jag har betalat på ett bostadslån, som jag nu inte har någon "nytta av". Hade jag köpt in mig i lgh när vi flyttad ihop så hade han ju behövt köpa ut mig nu - alltså hade jag fått "tillbaka" dom pengarna jag lagt på bostadslånet, och kanske mer än så eftersom det är en viss värde ökning på lägenheten.
Eftersom han nu stått själv på lägenheten så står han kvar med en lägenhet, med mindre lån, delvis renoverad och jag fick ut 0 från det.

Och det är de jag menar med att jag nu får bita i det sura äpplet och lära mig till nästa gång...


Och hur blir det med säng/häst?
Sängen är köpt gemensamt av oss till oss båda. Är nu avbetalad av oss båda.
Hästen är köpt gemensamt av oss till oss (eller ja, det är ju jag som håller på med hästar, men han var med på att köpa en till häst ect). Jag står på lånet.

Rent värdemässigt har vi ju fått lika mycket. Men jag har ju fortfarande kvar lånet på hästen, medans jag har betalat av en halv säng som han nu har kvar. Alltså tänker jag att han borde vara skyldig mig pengarna för halva lånet på hästen?
Förstår du/ni hur jag menar?
 
Senast ändrad:
Det är ju det tråkiga med att inte kolla upp vad som gäller och skriva avtal när man blir sambos, när kärleken tar slut kommer nya sidor fram och det finns de som i princip får packa en väska efter många år och mycket pengar investerat i den andres boende.
 
Det är ju det tråkiga med att inte kolla upp vad som gäller och skriva avtal när man blir sambos, när kärleken tar slut kommer nya sidor fram och det finns de som i princip får packa en väska efter många år och mycket pengar investerat i den andres boende.

Typ så...
Jag var på i början om att jag skulle köpa in mig... Men det rann ut i sanden, delvis pga honom men jag är inte helt oskyldig i det hela heller, man får stå sitt kast..
 
Typ så...
Jag var på i början om att jag skulle köpa in mig... Men det rann ut i sanden, delvis pga honom men jag är inte helt oskyldig i det hela heller, man får stå sitt kast..
Det finns ingen anledning att betala av någon annans lån heller. Boendekostnaderna får man ju dela på.
 
Jag vet inte om jag missförstår/inte förstår frågan eller om jag uttrycker mig fel.
Ja självklart hade jag haft en boendekostnad vart jag än bott. Det jag menar är att jag har betalat på ett bostadslån, som jag nu inte har någon "nytta av". Hade jag köpt in mig i lgh när vi flyttad ihop så hade han ju behövt köpa ut mig nu - alltså hade jag fått "tillbaka" dom pengarna jag lagt på bostadslånet, och kanske mer än så eftersom det är en viss värde ökning på lägenheten.
Eftersom han nu stått själv på lägenheten så står han kvar med en lägenhet, med mindre lån, delvis renoverad och jag fick ut 0 från det.

Och det är de jag menar med att jag nu får bita i det sura äpplet och lära mig till nästa gång...


Och hur blir det med säng/häst?
Sängen är köpt gemensamt av oss till oss båda. Är nu avbetalad av oss båda.
Hästen är köpt gemensamt av oss till oss (eller ja, det är ju jag som håller på med hästar, men han var med på att köpa en till häst ect). Jag står på lånet.

Rent värdemässigt har vi ju fått lika mycket. Men jag har ju fortfarande kvar lånet på hästen, medans jag har betalat av en halv säng som han nu har kvar. Alltså tänker jag att han borde vara skyldig mig pengarna för halva lånet på hästen?
Förstår du/ni hur jag menar?

OK, jag gör mig inte förstådd. Hur mycket har du betalt för ditt boende? Halva rörliga kostnaden och halva fasta eller?
 
Jag måste fråga er... Men jag vet inte om jag kanske borde göra en ny tråd om det?

Jag bodde med min sambo i en bostadsrätt som han äger. Vi har hela tiden haft gemensam ekonomi.
Vi har egentligen inte köpt så mycket gemensamt, utan det vi köpt ihop är typ en säng, tv, diskmaskin, bil, lättare renovering av lgh och "hobbygrejer" - typ datorer, mobiler ect. Mesta delen av pengarna skulle jag ändå säga har gått åt till att betala skulder.
När jag köpte häst nr 2 så kom vi överens om att går vi isär så får han sängen och jag hästen. Båda har samma inköpspris.
Nu har ju han fått en avbetald säng, och jag en häst som fortfarande har lån. Vi har gemensamt betalat av på hans lån på hans lgh (som dessutom har sin naturliga ökning i värde).
Så han har nu, ny bil (som jag har förstått inte ingår i sambolagen?), avbetalad svindyr säng och lägre lån på sin lgh.
Har jag rätt att få ut något av detta? Eller får jag bara bita i det sura äpplet att jag inte stod på mig mera om att köpa in mig i lgh när vi vart tillsammans?
Hade han lägenheten innan ni flyttade ihop?
 
OK, jag gör mig inte förstådd. Hur mycket har du betalt för ditt boende? Halva rörliga kostnaden och halva fasta eller?

Hälften.
Lön las i samma hög, och allt (hyra, mat, barn, hästar ect) betalas från den högen.
Relativt lika lön, jag har haft lite mer under en period.
 
Precis så ang lgh.

När görs bodelningen? Jag är fortfarande skriven där och har fortfarande saker där... Sängen köptes, betalades av, hästen köptes, skulle betalas av tillsammans, men nu har han en avbetalad säng och jag en häst med lån.
Och ja, jag vill behålla hästen.
Egentligen är jag inte ute efter att bråka med honom eller något sånt. Jag är mest nyfiken på hur mycket jag pengar jag "slängt i sjön" egentligen...
Sängen är köpt av er tillsammans och du har rätt till halva värdet. Alla möbler ni köpt till ert gemensamma hem räknas som samboegendom. Hästen är enskild egendom och berörs inte av ev bodelning. Bodelning måste inte göras när man är sambos utan ni kan komma överens om en fördelning sinsemellan, om ni lyckas komma överens. Bodelning görs bara om någon av er begär det.
 
Sängen är köpt av er tillsammans och du har rätt till halva värdet. Alla möbler ni köpt till ert gemensamma hem räknas som samboegendom. Hästen är enskild egendom och berörs inte av ev bodelning. Bodelning måste inte göras när man är sambos utan ni kan komma överens om en fördelning sinsemellan, om ni lyckas komma överens. Bodelning görs bara om någon av er begär det.
tack :)
 
Jag kan inte råda dig gällande vad du ska välja att göra nu.

När det gäller att ensam dra runt en mindre gård med ett par hästar, ja det fixar du.
Jag har en mindre gård ,8 hektar, som jag dragit runt själv under sex års tid.
Det är viktigt att ha ett brett kontaktnät, både vad gäller stöttning vid t ex sjuka hästar, foderleveranser och större röjningsarbete på marken.

Har man inte obegränsat med pengar behöver man en vilja att lära sig saker och periodvis slita rätt hårt.

Bonusen att ha sina djur hemma är ovärderlig. För mig är det värt det alla dagar i veckan.

Ekonomisk hänger det på inköpspris och inkomst.
För mig är det ungefär samma pris att ha två hästar hemma som att ha en häst installad.
Lägger man till resor vid installning är det billigare som jag har det idag.



Lycka till med ditt beslut!
 
Hade jag suttit i den sitsen i din ålder hade jag bott hemma och sparat. Med heltidsarbete, extrajobb och två hästar lär ni ändå inte träffas allt för mycket.
 
Hälften.
Lön las i samma hög, och allt (hyra, mat, barn, hästar ect) betalas från den högen.
Relativt lika lön, jag har haft lite mer under en period.
Fast om man hyr en lägenhet betalar man av hyresvärdens eventuella lån med sin hyra... det är en del av boendet kan jag tycka ändå iom att det idag kan finnas amorteringskrav. Och om det är du som nyttjat hästarna, men ni gemensamt betalat dem så tycker jag att det kanske jämnar ut sig. Av det du skriver här är det väl snarare en fråga om han borde betala halva av det kvarvarande lånet på hästen eftersom ni hade en överenskommelse att göra det gemensamt, alt att du köper ut honom från hästen och han dig från sängen.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 985
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 796
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 826
Senast: Fazeem
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 207
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp