Bukefalos 28 år!

Tips till hästbok

PetiteFrancaise

Trådstartare
Jag ska skriva en ungdomshästbok och behöver lite idéer och inspiration! Jag har karaktärerna och huvudhandlingen klara för mig, men jag behöver lite tips om vad som ska hända i boken. När ni läser/läste hästböcker, vad gillade ni att läsa om? Vad skulle ni vilja läsa om i en hästbok? Det ska handla om en hästtjejs vardag, så inga jättespektakulära grejer utan vanliga everyday händelser liksom. Tack på förhand!

Edit; jag kanske lade tråden på fel ställe... Går den att flytta?
 
Senast ändrad:
Jag ska skriva en ungdomshästbok och behöver lite idéer och inspiration! Jag har karaktärerna och huvudhandlingen klara för mig, men jag behöver lite tips om vad som ska hända i boken. När ni läser/läste hästböcker, vad gillade ni att läsa om? Vad skulle ni vilja läsa om i en hästbok? Det ska handla om en hästtjejs vardag, så inga jättespektakulära grejer utan vanliga everyday händelser liksom. Tack på förhand!

Edit; jag kanske lade tråden på fel ställe... Går den att flytta?
Om man ska skriva en hästbok bör man vara "hästtjej". Jag antar i min enfald att det bara är att beskriva sådant som händer daglien i stall och ridklubbar?

De flesta hästmänniskor är fulla av kul anekdoter. :D Grejen är att kunna beskriva det på ett fängslande och och flytande språki.
 
Jag ska skriva en ungdomshästbok och behöver lite idéer och inspiration! Jag har karaktärerna och huvudhandlingen klara för mig, men jag behöver lite tips om vad som ska hända i boken. När ni läser/läste hästböcker, vad gillade ni att läsa om? Vad skulle ni vilja läsa om i en hästbok? Det ska handla om en hästtjejs vardag, så inga jättespektakulära grejer utan vanliga everyday händelser liksom. Tack på förhand!

Edit; jag kanske lade tråden på fel ställe... Går den att flytta?
Åk ut till ett stall och snacka med de som står där, låt de berätta om sina hästar och deras personligheter.
 
Jag ska skriva en ungdomshästbok och behöver lite idéer och inspiration! Jag har karaktärerna och huvudhandlingen klara för mig, men jag behöver lite tips om vad som ska hända i boken. När ni läser/läste hästböcker, vad gillade ni att läsa om? Vad skulle ni vilja läsa om i en hästbok? Det ska handla om en hästtjejs vardag, så inga jättespektakulära grejer utan vanliga everyday händelser liksom. Tack på förhand!

Edit; jag kanske lade tråden på fel ställe... Går den att flytta?
Jag tror du börjar i fel ände. Jag tror att man ska skriva för att man har en historia som man vill berätta och som man har behov av att få nedskrivet. Inte för att skriva det som man tror att andra vill höra om.

Sen förstår jag inte vad för händelser du är ute efter? Vardagshändelser är ju typ att mocka, borsta häst och mysa med häst, fylla på vatten i badkar i hagen, rida eller köra och sånt. Ibland se över att hagarna är okej eller laga transport och sånt.

Sen ibland händer saker som att man kommer upp till stallet och ser att en häst har rymt, någon ramlar av, ett föl föds etc.

Mina favoritböcker är annars Lisbeth pahnke serie om Britta och Silver. Jag tycker de är ett bra exempel på bra ungdomsböcker om hästar.
 
Om du tänker skriva en bok som du hoppas få utgiven, är det bra att tänka på vilken åldersgrupp du vänder dig till och anpassa texten lite därefter. 3-6 år, 6-9 och 9-12. Eller tänker du skriva för vuxna? Eller ge ut den själv? Sånt är bra att ha i bakhuvudet redan från början.
 
Om du tänker skriva en bok som du hoppas få utgiven, är det bra att tänka på vilken åldersgrupp du vänder dig till och anpassa texten lite därefter. 3-6 år, 6-9 och 9-12. Eller tänker du skriva för vuxna? Eller ge ut den själv? Sånt är bra att ha i bakhuvudet redan från början.

De flesta förslagen i tråden verkar rikta sig till målgruppen vuxna med omfattande bukefalos-erfarenhet. Blir lite svårt med vissa referenser annars kan jag tänka för de stackars 6-åringarna som ska förstå varför det är så roligt med en blå micro och andra mer eller mindre skumma företeelser.
 
Om du tänker skriva en bok som du hoppas få utgiven, är det bra att tänka på vilken åldersgrupp du vänder dig till och anpassa texten lite därefter. 3-6 år, 6-9 och 9-12. Eller tänker du skriva för vuxna? Eller ge ut den själv? Sånt är bra att ha i bakhuvudet redan från början.
Det står ju i första meningen? Ungdomshästbok.
 
De flesta förslagen i tråden verkar rikta sig till målgruppen vuxna med omfattande bukefalos-erfarenhet. Blir lite svårt med vissa referenser annars kan jag tänka för de stackars 6-åringarna som ska förstå varför det är så roligt med en blå micro och andra mer eller mindre skumma företeelser.
:meh:
 
Vanliga saker - på gamla onda tiden var det vanligt med mo
Jag ska skriva en ungdomshästbok och behöver lite idéer och inspiration! Jag har karaktärerna och huvudhandlingen klara för mig, men jag behöver lite tips om vad som ska hända i boken. När ni läser/läste hästböcker, vad gillade ni att läsa om? Vad skulle ni vilja läsa om i en hästbok? Det ska handla om en hästtjejs vardag, så inga jättespektakulära grejer utan vanliga everyday händelser liksom. Tack på förhand!

Edit; jag kanske lade tråden på fel ställe... Går den att flytta?
@PetiteFrancaise Om du pallar den tråd din fråga skapat (spela med så får du nog vad du vill också)

Läs ALLT som @Lena Furberg skriver

Det som är viktigt när man är 10-12 år och hästintresserad är de sociala relationerna både i stallet och skolan. Att balansera olika intressen - gå på kalas eller hjälpa till att lastträna? Hur man svartsjukt vaktar favorit-ponnyn och hur man blir utsatt för andra tjejer som gör samma sak. Hungern efter uppmärksamhet från ridlärare och äldre tjejer. Rädslan att bli för tjock för att rida favo-ponnyn.
 
Mycket bra tips!

Just ALLT lär ta en stund eftersom den kära fr Furberg varit verksam i en oändlig massa år :love:
Min häst började ges ut i början av 70-talet.
Tack!!! Jag trodde @BornAgain menade allt jag skrivit i tråden....! Om åldersgrupperna...! Allt annat jag skrivit under mina tusen år är inte jättebra..... Somligt som dyker upp som reprinter blir jag lite generad över....!
 
Tack för era förslag. Jag håller med om att man som författare själv bör ha en historia och det har jag, men jag söker bara lite inspiration. Och inspiration kan man ju få från alla möjliga ställen, eller hur? Förhoppningsvis blir det en bok till slut. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 464
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Har märkt att jag rätt ofta läser om onödiga saker. T.ex. nyss i en lokal fac*bookgrupp frågade nån om tips på boende för äldre/dementa...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 386
Senast: cambodia
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 564
Senast: Badger
·
Fritid Hejsan! Tänker mig att det finns fler än jag själv här som i den ljuva ungdomen var djupt förälskade i Fullblodsserien😍😉. Er kunskap...
2
Svar
30
· Visningar
2 425
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp