Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Risgröt? Annars går ju frukt att variera i det oändliga nästan.

Vi skippar mellanmålen, det funkar ju också. Man måste inte ge mellanmål.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Klart man inte måste, men vi har ett barn som behöver och vill ha mellanmål och då tänker vi inte neka henne det heller. :laugh:
Med risgröt, menar du risgrynsgröt då eller syftar du på det klibbris kokat med kokosmjölk som du pratat om tidigare?
Frukten går såklart att variera oerhört mycket, men nu ville jag ha lite tips på annat än just frukt.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Både och, eller färdigköpt risgröt? Ris med kokosmjölk skulle jag koka på vanligt ris då, klibbriset blir som tapetklister och inte särskilt trevligt att äta som det är.

Det blir ju ändå lite variation med risgröt mot spannmålsgröten som serveras annars.

Du som ger mellanmål, hur långt blir det mellan måltiderna då?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Det blir det absolut! Ska nog koka lite risgrynsgröt i helgen och se om det faller liten i smaken.

Vi har ungefär 3 timmar mellan måltiderna. Diffar lite såklart, men på ett ungefär. Idag blev det frukost 8.30, lunch 12, mellis 14 och kvällsmat nu vid 17. Gröt eller välling innan sängen, brukar bli runt 19-19.30.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Då är det ungefär samma intervaller som vi har, bara att vi serverar mat och inte "mellanmålsmat".

Just nu så kör vi frukost runt 9, lunch mellan 12 och 13, tidig middag vid 16 och sen kvällsgröt vid 19. Lunchen och middagen brukar bestå av grönsaker/kött och lite frukt efteråt.

Färdigköpta risgröten tänkte jag på pulvergröten för barn, förresten, inte dedär "korvarna" med risgrynsgröt man kan köpa.

Lite nya recept, förresten: lingonpäron, man kan ha i lite kokosris också om man vill, väldigt populärt härhemma. Och sen testade jag ett lök/potatismos som blev gott också med vuxen måttstock - hackade en silverlök som fick svetta sig mjuk i olivolja tillsammans med timjan, sen i med liiiite vatten och ett par tärnade potatisar, mixade alltihop sen.

Däremot lyckas jag inte alls med kött i barnmaten, har inte provat så mycket, men i helgen provade jag att göra en barnvariant på burgundergryta på en bit märgpipa, potatis och palsternacka. Kryddade med timjan, rosmarin och lite tomatpuré. Förutom då att man uppenbarligen inte ska koka barnmat på märgpipa som behöver koka i sisådär en halvtimme för att bli mjuk, så blev det inte särskilt aptitligt - en otrevlig, gråbrun färg, och inte kan jag påstå att det blev någon vidare köttsmak heller, tycker mest palsternackan tog över alltihop. Kötträtter vill man ju gärna ha lite mustigare, men det kan man knappast anklaga den här grytan för.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Då har vi samma upplägg alltså, förutom att vi behöver fylla på energi med lite mellis.

Förstog att det var den gröten du syftade på, "korvgröt" är nog knappast barnvänligt och inget som kommer innanför dörrarna här i vilket fall som helst. :D
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

När vår son var i din dotters ålder så fick han antingen mannagrynsgröt eller risgrynsgröt till mellis, blandat med olika fruktmos.

Senare blev det variation med turkisk yoghurt blandat med frukt (oftast mosad banan) och sedemera små smörgåsar (till att börja med formbröd utan kanter, och sedan lite grövre bröd).

Nu är han 20 månader och äter 2 mellanmål om dagen, oftast smörgåsar och/eller turkisk yoghurt och olika frukter/grönsaker.

Vår lille har alltid varit hungrig av sig, och åt 1-2 mellanmål från det att han övergått till vanlig mat. Han slutade självvalt att amma helt vid 7,5 månad (med enbart nattamning och någon enstaka eftermiddagsamning från 6 månader), och har aldrig gillat välling, så efter det fick vi använda vår fantasi friskt.

Han åt (och gör fortfarande) ca 07, 9.30, 12, 14.30, 17 och 19, varav gröt det första och sista målet, så det behövs en del mellanmål :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag skulle gissa på att vi kommer ha samma mattider då dottern börjar på dagis. :laugh:
Smörgås äter hon lite smått då vi vuxna äter frukost, så det kanske vi skulle kunna ge som mellis då och då. Mannagrynsgröt var ett bra tips, det har jag helt glömt bort!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kl

Idag åt dottern samma mat som oss och det var mycket populärt :bump:
Potatismos och fisk, vår panerad och hennes kokt.
Har tidigare testat burkar med fisk men de ratades totalt så det var kul att hon gillade det hemlagade. :love:
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

När jag har gjort grytor till E har jag först stekt köttet lite grand. Det ger mycket smak. Förutom palsternackan kan du ha i lite lök och morötter. Ger bra med smak också... Min kalops jag gjorde blev så god att jag kan äta den ;) Alltså den smakar som vuxenmat- inte trist burk ;)
Sen har jag köpt ytterfile när jag har gjort koken... Ett lagom mört kött som inte kostar mer än annat oxkött ändå...

Mixar med mixerstav- med lite av buljongen i. Blir inte helt slätt men det behövs inte här. Annars får man nog köra det en gång till med resten av maten :)

Ebba fick smaka syrrans risifrutti idag och det uppskattades... Så jag kommer nog göra en variant hemma som hon kan äta... Riktigt så mkt socker som det är i den köpta hade jag tänkt vänta med ett tag till...
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Sådär... nu var det ett tag sedan denna tråden var på tapeten....
Jag har i flera dagar lyckats få i Ebba mat :) Potatisgratäng mosad med gaffel var en riktig hit :) Mixad fläskfile o morötter till det. Hon hoppade tom över ett nattmål inatt :)

Jag tycker hn dricker dåligt så idag mixade jag päron, lite apelsin och vatten till en smoothie. Mkt populärt och kommer att göras en gång om dagen för att hon ska få i sig vätska. (Är rädd att hon kanske äter alla mål på natten för att hon dricker dåligt på dagen.)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Skönt att det blivit lite bättre på natten och att det håller i sig :)


Här har det senaste dagarna ätits spagetti med köttfärssås OMIXAD :)
bara blandat i lite smör när vi värmt det så det blvit lite simmigare och det har gått ner fint.

Inatt har hon inte ätit så mycket heller, brukar amma båda sidor innan sovdags vid ~22 och sedan båda igen vid 3-4 tiden, inatt en sida innan hon somnade och en sida vid 3, vakande visserligen 7 istället för 8 men klarade sig bra fram till frukostgröten vid 8 ändå... börjar misstänka att nattamningen mest är mys och dricka nu.
Har dessutom börjat med mild fullkornsgröt på kvällen då den vanliga gröten började bli så stora portioner av.

Annars så är avokadoklyftor verkligen den stora favoriten, även hela körsbärstomater, hela ungen lyser när hon får äta det själv!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Hoppas att det är ok om jag sparkar fart på den här gamla tråden.

Jag bidrar med tre "recept" som fallit min gullunge i smaken.

Pumpakräm
1 Hokkaidopumpa
3 potatisar
3 morötter
1 liten palsternacka

Koka allt tills det blir mjukt och mixa till önskad konsistens. Det är så smakrikt att man inte direkt behöver krydda.

Lax med broccoli
1 laxfilé
350 g broccoli
150 g morot

Koka ihop (ta moroten först, sedan broccoli, sist lax), mixa ihop. Jag serverade med pressad potatis men den kokar jag färskt till eftersom frusen potatis är lite läskig.

Pasta med tomatsås
1 burk krossade tomater
1 medelstor morot
3 nystan vermicelli eller vad nu sådana där jättetunna spagetti heter
evtl. lite tomatpuré
svartpeppar, oregano, timjan, provencalska örtkryddor...

Koka morötterna separat för de tar längst tid. Häll burken med tomater i en kastrull och tillsätt lite vatten. krossa pastanystanen i handen och låt dem koka med i tomatsåsen. Smaka av med önskade kryddor. Purea morötterna och rör ned. Mixa evtl alltihop om barnet inte gillar bitar alls.

Det är ju ingen kvantforskning direkt, men ibland kan åtminstone jag behöva lite inspiration...
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

När ett av mina barn var liten så gjorde jag storkok och frös in i iskubformer. Jag köpte olika sorters kött och tillagade dom var och en för sig och hällde i dom i iskubformer och fick på så sätt ex en fryspåse med kuber av kokt kyckling, en annan påse med kuber av nötkött osv. Det blev flera påsar av olika sorters kött. På samma sätt gjorde jag med grönsakerna, köpte hem olika, kokade dom och la det i iskubformar. Varje gång lillan skulle ha mat var det bara att plocka fram frysta kuber av något kött/fisk och grönsaker hon skulle äta. Väldigt praktiskt. Potatis och sånt lagade jag allt efterhand. I och med att jag hade flera olika kött och grönsakssorter så var det lätt att variera.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Kul att ni hittat min gamla tråd.
Min dotter är nu 19månader och äter nästan allt med mycket god aptit ;)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag fyller på lite till:

Polenta med morot och ärtor
1 liten morot
ca 1 msk polenta
ca 1/2 dl gröna ärtor
parmesan, svartpeppar, rosmarin

Skala och riv den lilla moroten. Koka upp ca 1,5 dl vatten (läs på paketet!) med morotsrivet och häll i polentagrynen (mängd anpassas lämpligen efter barnet hunger). Koka på svag värme ca 15 minuter till det blir en tjock gröt. Häll i ärtorna de sista minuterna så att de blir varma. Kör ett par varv med stavmixer efter behov. Krydda med svartpeppar, rosmarin (för detta ändamål är rosmarinpulver bra) och finriven parmesanost. Rör ner en tsk rapsolja.

Rotfruktspytt
1 medelstor potatis
1 morot
lite palsternacka, selleri vad man råkar ha hemma
rejält med timjan

Skala och skär allt i små bitar och koka mjukt. Sila bort vattnet och det mesta av timjan (om man har torkad). Mixa ihop till önskad konsistens, späd med kokvatten om det behövs. Rör ner en klick smör.

Båda rätterna kan göras helt ekologiska och gullungen gillade dem skarpt.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 547
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 372
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp