Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Funkar det att ge henne bitar, typ penne-pasta, kokta morotsstavar, broccolibuketter osv? Har märkt att min S äter lite bättre om hon får plocka med maten själv, samtidigt som jag eller hennes pappa matar.
Favoriten här just nu är ett riktigt moget päron, skalat och halverat som hon får äta själv.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nu vill jag ha lite tips om hur jag gör det kul med maten igen till min 8mån bebis...

Prova jordgubbs-mangomoset? Lika delar mango och jordgubbar, mixa.

Eller vaniljäppelpäronmos.

Eller gröt blandat med något av ovanstående.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Här hittade vi två nya favoriter i kategori plock ;) de senaste dagarna

Paprika stavar och hela körsbärstomater, dessa är roliga och smakar gott :)
Sen är det kanske inte så mättande men det ökar matlusten lite kanske...
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag gav henne makaroner o köttfärssås häromdagen i normal storlek... Hon åt men sen så kom allt upp på en gång. Kan inte säga om hon sparat det i munnen eller kräktes :( Tror inte att man kan missa så mkt mat i munnen iofs...

Ska hon äta i bitar så äter hon väldigt lite på lång tid. Men visst gär det att fnula ner två spagetti eller en halv potatis då...
Det blir vi ju inte så mätta på...

Paprikabitar har vi provat o visst- det funkar ett tag. Men som sagt. Hon lär inte bli mätt innan hon tröttnat. Bröd är gott- men där är det ju salt...

Mabuse- jag har fått i henne lite kaneläppelmos :) Men jag vet inte om det inte skulle vara ännu godare med vanilj så jag får väl leta pulver till det. Känner inte att jag vill ge vaniljsocker ännu.. Fast iofs. BAra hon lär sig äta... Fruktmos går iofs ganska bra- mycket bättre än mat.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Vanilj är ännu godare, enligt min bebis i a f. Kosta på en vaniljstång ifall din butik inte har pulvret? Eller ta lite vaniljsocker, det rör sig ju inte om några stora sockermängder. Jordgubbsmoset är om möjligt ännu godare enligt min bebis, prova det kanske? Det smakar väldigt mycket, så det är ett bra sätt att göra gröt aptitlig också för den som inte har så stor matlust.

Jag skulle köra på frukt, tänker också att det är viktigare att hon äter än att det måste vara mat till varje pris.

Kräktes hon av maten kan jag ha viss förståelse för att hon inte vill äta mer, människan (liksom råttor och andra allätare) är väldigt snabb på att inte vilja äta sånt man upplever att man mått illa av. Inget man gör med vilje, det är en medfödd psykologisk benägenhet.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

JAg vill börja med att säga att hon äter- men bara glutenmålen och ersättning.... Men hon äter nog mindre än innan där med.

Hon hade ju gått upp ganska mycket de två sista månaderna så hon kanske bara ska stabilisera sig- jag vet inte- kan ju inte gärna fråga heller ;)

Hon har varit gnölig med maten redan INNAN hon kräktes. Men det har kanske inte gjort det bättre heller...

Ska åka o köpa en stång och lite jordgubbar o mango :) Så får vi prova.
Kan man mala ner stången eller bara använda mitten?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Våran dotter har också varit svår att få i några mängder med mat, hon äter/provar allt man erbjuder men äter inte alls mycket om man jämför med andra barn i samma ålder.

Jag håller på Mabuses tips, kör med god fruktmos och låt henne äta gröt/välling också.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Hon hade ju gått upp ganska mycket de två sista månaderna så hon kanske bara ska stabilisera sig- jag vet inte- kan ju inte gärna fråga heller ;)

Just detta har jag markt ofta med mina - atandet gar i perioder, ibland at de jattemycket ("mycket" for mina barn anses nog dock vara ratt litet jmf med andra barn ;)) och ibland nastan inget alls. Inget alls perioderna kunde halla i sig en vecka, ibland mer. Sen vande det igen, och sa dar holl det pa.

Sa lange hon gar upp (foljer kurvan) tror jag inte att du behover oroa dig, utan bara testa pa och se om du kan hitta nya favoriter! Mabuses mostips lat ju jattegoda, tror jag ska testa pa mig sjalv faktiskt :d :D
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Aha :idea: Ska testas! Visst gick det bra att frysa också..?

*typ kl*
Tips på vad annat man kan göra "sås" av än tomatsås till en 6,5-månaders? Dvs inga direkta mängder mejeriprodukter så någon gräddsås blir det inte än på ett tag..
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Om jag gör exvis kalops så försteker jag köttbitarna lite lätt innan. Det ger en djupare smak i buljongen. Så sen när köttet är kokt så häller jag av lite av buljongen- kokar det medans jag mixar köttet och häller sedan på som sås :)

Det smakar ju lika mkt som en brunsås gör och är utan redning bara :)

Jag hittade EN ensam paket mango blandad med hallon i affären.... Så nu ligger den på tining och vaniljstången ska jag då bara veta vad jag ska göra med ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Vi körde mycket vitsås med olika färska kryddor när dottern var runt 7 månader, perfekt för att få lite mosigare konsistens :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Tror man tar fröna bara från vaniljstången, tror fröskidan är svår att finfördela tillräckligt. Eller så kan du nog helt enkelt skära av en bit, låta den koka med och sen ta bort innan du mixar?

Ang sås så gör jag ingen sås alls, utan mixar helt enkelt råvarorna till puré. Blir det för fast konsistens så späder jag med kokvatten, kokosmjölk, en skvätt rapsolja, eller nån annan vätska. Det funkar också.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Är du inte rädd att han ska sätta körsbärstomaterna i halsen? Kanske bara jag som är kyckling...
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Tänkte testa späda med olja idag, gjorde nämligen en "såsfri" laddning igår men tyckte det blev mest kletigt trots att jag spädde med kokvattnet (därav frågan!). Förhoppningsvis gör oljan susen :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag var lite orolig innan jag insåg att hon inte ens kan få in hela tomaten i munnen, hon gnager hål och sörplar lite på innehållet och får hon loss för stora bitar med skal på så tas de bort eftersom skalet är lite segt och knepigt :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Inte lätt att koka en fruktpure som inte jag behövde koka ju ;) Jag tog lite vaniljsocker :) Stången får vänta tills jag kokar äppel ...
Det fungerade suveränt med mango/hallonblandningen. Hon åt gröt på ½dl pulver imorse . Med lika mkt fruktmos nästan.

Har klämt ner en ½dl mat med. 1tsk mat och 2 frukt så äter hon iaf ;)
Rätt eller fel? Jaja- jag kanske slipper nattmata såsmåningom iaf :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Vi har också haft det så här, 1 sked mat och 2 frukt osv. Sambon ansåg att det var mutor, jag påstod att alla sätt är bra utom de dåliga! ;) Och dåligt var det ju inte, fröken åt både mat och frukt. ;)
För övrigt är frukt det som alltid går ner här, så har hon en dålig matdag försöker vi ge lite mer frukt. Då får hon i alla fall i sig något, och jag har slutat ha dåligt samvete för det.

Imorgon ska jag testa Mabuse's jordgubbs- och mangomos till frukostgröten. Vill inte liten ha det kan jag nog äta upp det själv. :angel:
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Så mango hallon var gott?
Tänkte testa det då vi har massor av hallon i frysen som vi fick av svärmor i somras :)

Här har det kokats äppel/päronmos med lite vanilj idag, hittade vaniljpulver på affären... Det var mycket gott tyckte M :)
Till kvällsmat fick hon mosad potatis och broccoli, men ville inte äta så mycket, förrän hon fick äta själv! Då blev hon superglad och man fick hjälpa till och mata mellan kladdandet :D Det hela fick avslutas med ett bad och skrubbande av halva köket ;)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Va skoj ... Själv försökte jag ge lite ris, kött o morot ikväll men näää. 4tsk senare var det kaos igen... Hade tyvärr inte fruktmos med mig...

Sista dygnet har hon ätit
350ml välling- 2 mål
0.75 dl gröt
½ liten burk fruktmos
½ liten burk middag
pulver till 240ml ersättning

Detta utblandat på 8mattillfällen :(
Vad ska man göra?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 561
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 390
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 312
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp