Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Later faktiskt ratt normalt. Ungefar sadar mycket at mina ocksa i den aldern. Ibland lite mer, ibland lite mindre. De har aldrig varit stora i maten - forran nu, nar de ar 3 - och alltid varit smala och natta och foljt sina respektive kurvor :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Har inte läst hela tråden så vet inte om du fått detta tips redan! Min kusin brukade frysa in barnmaten i isformer så det var plättlätt att ta fram och bara värma i micro eller i kastrull där man ville :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

M äter oftast så här:

2 x gröt på 1dl vatten
2 x ½ burk mat förut kunde hon äta 1 burk/mål
½-1 burk frukt ibland som mellanmål och ibland som "efterrätt"
2 x amning på kväll/natt/tidig morgon

ibland mindre, väljer ibland att rata mat vi vet att hon tidigare glatt ätit :confused:
Det enda som oftast går ner är oftast pasta med köttfärssås eller pasta med grönsaker.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag håller med Sunshine, tycker det låter som en högst normal dag.

Ella har som jag skrev aldrig varit en storätare och hon äter inte mycket mer än din dotter, hon är 21 månader nu.

Frukost: Max en liten yoghurtburk ( yoplait utan e.nr )

Mellis: Erbjuder frukt men oftast äter hon inget alls

Lunch: Max en portion som en liten barnmatburk

Mellis: Erbjuder åter igen frukt, kan smaka lite

Middag: ½-1 portion som lite barnmatsburk

Kväll: Välling 200-300ml

Så länge din dotter håller kurvan ungefärligt ( och inte dippar jättemycket på kort tid ) så behöver du inte oroa dig.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Va skoj ... Själv försökte jag ge lite ris, kött o morot ikväll men näää. 4tsk senare var det kaos igen... Hade tyvärr inte fruktmos med mig...

Sista dygnet har hon ätit
350ml välling- 2 mål
0.75 dl gröt
½ liten burk fruktmos
½ liten burk middag
pulver till 240ml ersättning

Detta utblandat på 8mattillfällen :(
Vad ska man göra?

Vara nöjd?

Det låter som en normal matdag hos oss, och min bebis verkar pigg och glad på den ransonen. Det känns kanske som små mängder, men tänk på hur små de är - i förhållande till det är det inte så lite.

I förhållande till vikten så är 1 dl gröt för bebis som att jag skulle äta 7,5 dl gröt till middag - och det är ju jättemycket.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Det kanske är jag som är van vid att hon äter mer. Och hela min mammagruppsbarn äter mycket mer...

De äter ju en helt stor burkmat minst 1g om dagen...
2flaskor välling a 2.5dl
mellanmål
hel portion gröt
+ lunch
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag tror det går lite prestige i det där, det är liksom bra att ha ett barn som äter massor. Så om man har det så berättar man gärna hur gärna och mycket de äter. Det märks ju här på forumet också, de som har barn som äter mycket berättar ofta med stolthet hur bra deras barn äter.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

De äter ju en helt stor burkmat minst 1g om dagen...

Tror dietisten som besökte föräldragruppen berättade att 1 burk färdig mat = knappt ½ burk fylld med lagad mat + vatten att dricka till.

Därför man inte skulle bli så rädd att barnet "slutar äta" när man går från burk till lagad mat.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kl

Jag tror att manga har problem med kladd och det ar darfor de inte vill att barnet ska ata sjalv. Jamfor med att dricka till exempel, hur manga skulle halla i barnets flaska nar den kan sjalv?

Har fler som matar sina 8 mån och uppåt just för kladdet. Och matar barnet först innan de själva sätter sig och äter.

Mina barn har fått äta själva. De har strax efter 1 års ålder börjat äta med bestik och dricka ur glas. De har aldrig kladdat med maten!
Min 3 åring har korrekt pennfattning.
Ingen av dem har hållt på och stoppa leksaker och massa andra grejjer i munnen.
Pincettgrepp har de haft tidigt, 7 månader kanske. (Hör ju även ihop med pennfattningen)
Min 1 åring bygger torn.

Är väldigt säker på att äta själv vart den viktigaste delen i de utvecklingen.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Det kanske är jag som är van vid att hon äter mer. Och hela min mammagruppsbarn äter mycket mer...

Sa var det for mig ocksa, "alla" andras barn at storre mangder, men so what? Vad spelar det for roll? Sa lange barnet foljer kurvan sa behover man inte fundera sa mycket tycker jag.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Fast hon är ju så mkt gnälligare så man blir ju lite osäker...
Idag har hon ätit 1 smörgåsrån och 4 majskrokar till lunch :/
tillsammans med hundarna.
Men hon ville iaf vara i stolen då :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Päron var smart, det ska jag prova! Självklart måste man inte ge kiwi, det är mest att jag tycker det är kul att kunna variera lite.

Nu har jag provat, kokte ett päron tillsammans med lite vanilj, och mixade sen tillsammans med en kiwi. Och det blev jättegott! :bump: Som en lite starkare päronsmak, inte så jolmigt som bara päron kan bli.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nja- de är halvvägs ute o jag ser inga nya på g. Det förra märkte jag inte av förrän jag stoppade fingrarna i munnen ;)

Men hon lär iofs inte bli undernärd på en vecka med fruktmos- så jag får koka lite mer av Mabuses tips :) 3 övermogna kiwisar ligger här så jag får köpa lite päron imorgon :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Perfekt, vad bra att det fungerade. Man kanske ska prova att göra lite fruktmos till pannkakorna.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Kl

Här har matningarna börjat fungera igen, hon äter mer normalt nu, men hemgjord mat är fortfarande ingen höjdare :(
Vårat knep som funkar då är att lägga i en stor klick äpple/päronmos och sedan ta 50/50 på skeden, då går maten ner med stor aptit :D

äpple/päron med vanlij var supergott enligt M och även mixade hallon/mango, hon verkar även gilla lite "sur" frukt
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Idag har jag mixat banan o kiwi :) Jag gillade det- Skrabban får säga sitt imorgon.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag brukade göra nektarin/persika - bananmos, det var suuupergott och Moa älskade det:)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

:) ännu så länge har inte vi några fina persika/nektariner men det ska provas sen :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Hörrni, nu behöver jag tips på mellanmål för det känns som att vi har kört fast lite där. Det blir väldigt ofta frukt (banan och päron idag) och även om det är kanonsmidigt och bra med frukt så vore lite variation rätt bra. :D
Har funderat lite på turkisk yoghurt med hallon, jordgubbar etc - men sen då? Gröt eller välling vill vi helst inte ge då hon redan äter 2 mål av det under dagen (frukost och strax innan sängdags).
Tips tack! :banana:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 547
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 372
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp