Tips vid hund "träff" tack...

Hundbloggerskan

Trådstartare
Gjorde en tråd om detta tidigare och fick lite tips men nu har min hund och hunden vi antagligen ska flytta ihop med träffats. Och det blev inte alls bra enligt mig.
Det börjar med att min hund nästan biter hennes så det blir ett jävla liv på båda hundarna. Och min hund har ALDRIG ena morrat på en annan hund (förutom en liten men det är enda hunden hon inte gillat). Efter det så ville min hund inte ens hälsa på den andra igen. Hon gick och drog hela vägen till bilen och ville bara bort därifrån.
De "hälsade" en gång till under rundan vi gick och då blev det i stortsett samma sak igen. Och min hund som enbart visat tänderna för den lilla hunden (den hon morrat på) och nu visade hon tänderna hela tiden när den andra hunden kollade på henne. Sista biten gick de bredvid varandra (typ 50cm mellanrum) men det var inte avslappnat eller lugnt på något sätt. Utan otroligt spänt och min hon drog somsagt hela tiden, hon som numera inte drar alls. Men såfort den andra hunden hoppat in i sin bil (vi hade parkerat några meter ifrån deras bil) så gick hon hur fint som helst till vår bil.
Så det märktes tydligt att hon hatade denna hunden.
Ägaren till den andra hunden tyckte det gick "över förväntan" men jag tyckte det gick skitdåligt. Min hund har ALDRIG gjort så utomhus. Inomhus var det med den lilla hunden och den hundens ägare gillade hon inte så det var nog enbart för att det var just hans hund.
Men denna hundens ägare gillar hon. Denna hunden (som hon träffade nu) har även bråkat med min systers hund (fast min systers hund brukar bråka med de flesta) och den har inga bra kompisar och den brukar tydligen bråka med de flesta i början.

Så vad tycker ni? Min hund som gått ihop med alla, hatar hunden vi kanske ska flytta ihop med? Några tips?
Min är ju Schäferkorsning och hennes är en Briard, så det är inga småhundar heller.
 
Sv: Tips vid hund "träff" tack...

Jag hade nog träffats några gånger till , gått långpromenader, helt avslappnat och inte låtit dom hälsa, sen när man känner att situationen inte komemr balla ur, hade jag släppt dom på ett stort gärde och gått där, inte stått still, bara släppt båda och gått vidare.

Men bara om jag visste att ingen av hundarna var hundar som slåss.
 
Sv: Tips vid hund "träff" tack...

Träffas fler gånger utan att hundarna får hälsa. Ni går t ex på var sin sida av gatan = på vars en trottoar. Gå så ett par kilometer, vänd o likadant tillbaks. Nästa gång går ni ½-1 meter närmare varandra, osv. Det får aldrig bli en konfrontation. Ställ bilarna med minst samma avstånd från varandra som gatan är bred. Ja, eller om ni går på ett fält/grönområde så får ni tänka er gatans bredd såklart. Om hundarna reagerar på varandra så har ni gått för snabbt fram = öka avståndet lite igen. De behöver inte bli kompisar utan huvudsaken är att de inte ryker ihop.
 
Sv: Tips vid hund "träff" tack...

Min hund är inte sådan som slåss men hennes är.
Jag släpper inte heller min hund på ställen där hon inte varit innan för då är hon helt okontaktbar. Men vi har en stor inhägnad i stan så där kan de släppas :P
Så vi får alltså gå många gånger utan att de ens träffas? :P
 
Sv: Tips vid hund "träff" tack...

Min erfarenhet är att hundar som ses ofta/många gånger lär sig att läsa av var de har varandra. Det kan ta ett tag innan de är helt säkra på vad den andra hundens "språk" betyder. När ni märker att de är avspända redan från början kan ni testa att en av er går med båda i koppel utan att göra nån "affär" av det. Och, nej släpp inte ihop dem lösa i hägnet så länge de är spända mot varandra, då blir det bara otrevligt för någon. Och då blir det riktiga problem efter det, då blir det förmodligen så att hundarna tror att de själva ska göra upp o det var inte så det var menat. Bättre att låta det ta lite längre tid. Sen kan det tyvärr vara så att det inte kommer att funka, men då har man i alla fall försökt.

Jag har själv en hane som tänder till rejält mot andra hanar, och jag har en väninna som har en hane i samma ålder som är likadan. Jag kan gå med båda dessa plus min yngre hane med 3 koppel i samma hand. Ingen bryr sig om den andre. Det är dit ni måste komma innan ni kan släppa ihop dem. Jag har t o m haft ytterligare en hane med ibland, inga problem så länge det är jag som bestämmer. Däremot så funkar de 2 "gammeltupparna" inte så bra inomhus. Min plockar päls på den andre som piper o går undan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Hundträning Min valp(flatcoated retriever) är 12 veckor nu och har fått sina sprutor så i helgen fick han och hans bror (bror från samma kull som...
Svar
18
· Visningar
1 817
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp