tips vid nattsömn

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Jag har en dotter på 7 månader som inte vill sova på nätterna längre.Hon var helt otrolig första 5 månaderna .Från det att hon var ca 1 månad har jag lagt henne vid ca 8 på kvällen sen har hon sovit fram till 4-5 på morgonen fått mat och somnat om och sovit fram till 8-9.Men nu kan jag lägga henne vid 20.00 .sen vaknar hon vid 23.30 somnar om vaknar vid 2 somnar om vaknar vid 5 somnar om vaknar vid 7 ..sen är dan igång.

När hon vaknar kan det va allt från att hon snurrat i sängen.haft drömmar till att hon e hungrig
Hon somnar på en gång på kvällen ,,På nätterna får jag ofta ta fram bröstet eller bara ha henne brevid mig.Men jag vill att hon ska sova i sin säng.

Är det nån med nått bra förslag vad jag kan göra.
 
Senast ändrad:
Sv: tips vid nattsömn

Nu är inte jag så där jättehemma på helammade barn, men kan det vara så att hon är hungrig? Våran dotter har visserligen vaknat lite då och då på nätterna med ofta har det bara varit att nappen har ramlat ur och hon inte hittar den. Men hon har ätit ersättning så jag har aldrig kännt mig osäker på om hon är hungrig eller inte.
Men jag har för mig att runt 7 mån har de en period då det börjar hända saker och därför har de mer att berabeta på natten, vilket kan göra att de vaknar. Elin hade en period med "nattskräck" hon vaknade och skrek helt hysteriskt och det kunde ta upp till en kvart innan hon blev lugn så hon kunde somna om. Det enda som hjälpte då var att bära runt på henne och sjunga lugnt, prata.
Det vi gjorde för att få ha sängen "ifred" var att ställa hennes spjällsäng så nära att jag kunde ligga och hålla henne i handen, stryka henne över ryggen osv nästan i sömnen. Har du provat om hon är törstig kanske? Ibland blir det torrare inne och de små liven är lite känsligare än oss.
Har ni ordentliga kvällsritualer? Vi har hållt på hur det ska gå till även om vi inte är hemma och det känns som det funkar. Välling, byta blöja/tvätta, pyjamas, tandborstning, säga godnatt och sen sova. När vi har kommit till sängen så är hon ofta så lugn att hon somnar på stört.
Mycket svamel... Hoppas du hittade något som kändes vettigt! ;)
 
Sv: tips vid nattsömn

På dagarna och kvällen vid läggdags är det inga problem.Jag har inget schema men vi har så här ungefär:går upp mellan
7-8 lek en stund
9 frukost ...gröt
10 sovtajm
lek
12 äta mat .välling eller så ammar jag
lek
14 sovtajm
lek
17 äta .mat .välling eller ammning
lek
18.30 bada
19.30 välling+lite ammnig
20 00 sova

Jag har hennes sängen nära mig nu.typ 30 cm ....men jag funderar på att ta bort ena sidan och ställa sängen helt mot min.
eller att flytta sängen ännu längre bort.Men det känns som hon söker trygghet/tröst.Hon e inte speciellt hungrig på nätterna hon snuttar lite och sommnar om .Det har hänt att jag ger lite vatten men hon dricker inte speciellt mycket.
 
Sv: tips vid nattsömn

Det låter väl närmast som om hon vill har närhet? Jag skulle nog ställa sängen så när som det går och ge närhet så. Elin for runt så dant i sin säng så jag var rädd att hon skulle ramla ur om jag tog bort en sida... ;) Det är kämpigt med upphackad sömn, ibland känns det som om man blir knäpp men man klarar det oftast!
Somnar hon på egen hand eller ammar/välling till sömns? ofta om de vaknar vill de ha samma förutsättningar för att somna om?!
Just nu står det still med mera idéer för jag har en liten tjatmoster i örat... ;)
 
Sv: tips vid nattsömn

PRECIS som vi haft det nyss! Nathalie har vaknat och härjat massor med gånger varje natt. Men så IGÅR så släppte det igen äntligen och hon sov lugnt och vaknade ett par gånger men somnade om efter hon ätit (ammar), dessutom sov hon utan nappen!

Det är säkert nån fas de går igenom precis då, jag har hört fler som har orolig sömn på barnen runt 7 mån.
 
Sv: tips vid nattsömn

Här rä en till ;)

Theo har recis kommit tillbaka till sina gamla rutiner sova vid 20 och sedan vakna och äta lite vid halv 5 och somna om till 7.30.

I några veckors tid innan så vaknade ca 6 ggr per natt och verkade förvirrad..för lite drygt en vecka sedan kom första tanden :smirk: tror den var boven :idea:

Theo har alltid orkat vara vaken LÄÄÄNGE så nu sover han dessutom bara ett pass på ca 3,5 timma mitt på dagen...
 
Sv: tips vid nattsömn

Lyckos dig! min ettåring sover max en timme på dagen! Ibland inte alls....

Han sover hela natten, lägger sig vid 7 på kvällen, kan vakna vid 7 på morgonen, men får då välling och kan då sova till 9.

Vid 7-8 månaders ålder får en del barn svårt att sova, men jag har gjort så att jag har haft samma rutiner som vanligt. Jag använde mig av 5 minutersmetoden till min minsting och det har fungerat bra. Det har bara varit en eller två nätter han hade problem med att sova, sedan förstod han att man iunte ska vara uppe på natten.

Närhet och gos får man ta på dagen istället, det tycker jag i alla fall.

Nu vet jag att inte alla gillar 5 minutersmetoden, men det var bara ett tips. Mina barn är inte otrygga för att jag har gjort så.
 
Sv: tips vid nattsömn

Vid den tiden (eller kanske det var 8 månader?) fick vi lov att "plocka bort" en "sov stund" så nu sover han bara en gång mitt på dagen (typ ett par timmar). Det var lite jobbigt första tiden innan han fick in rätt sov rytm, men han sover mycket bättre på natten.
Mvh Matten
 
Sv: tips vid nattsömn

Har också en EXAKT likadan! 7 månader o 4 dagar är hon... Har sovit jättebra fram tills nu.

Igår kväll ställde jag spjälsängen intill min säng, då kunde jag lägga in min hand på henne + stoppa i nappen enklare och det funkade rätt bra i natt. Hon åt (bröstet) en gång i natt, vid 3-tiden, annars sov hon bra. Hoppas det funkar bra i fortsättningen också, man blir galen av sömnbrist... Och det värsta är ju när man inte riktigt vet vad det är; de är inte hungriga, inte riktigt ledsna utan tycker mest att det bara är obehagligt på nån sätt.

Jag tror det är en intensiv drömperiod i den här åldern, i kombination med att de ofta är mer vakna och träffar nya människor etc.
 
Sv: tips vid nattsömn

Det hör till utvecklingen.Pröva 5 minuters metoden, :bump: :bump: :bump: den funkar . har använt den till alla 4 den enda som hade ont av den var modershjärtat men när jag insåg att både mor ,barn och far fick sova och vara glada och pigga efteråt så förstod jag värdet av den.
Killarna är stora utan men idag. :)
 
Sv: tips vid nattsömn

Ja, man orkar så mycket mer med barn och familj om man får lov att sova på natten! Min äldsta fick vakna så mycket han ville, men när minstingen föddes så tyckte vi att 5 minuters metoden verkade vettig. Lär man inte barnen att sova när de är i den här åldern så kan man få problem senare.

Minstingen sov också mycket bättre när han började somna och sova själv, dessutom blev hans humör MYCKET bättre. jag har endast gott att säga om detta sättet att lära barn att sova.

Men visst är det jobbigt att höra de skrika, man vill ju bara ta upp dem och trösta!
 
Sv: tips vid nattsömn

Runt sju månader så börjar barnet förså att mamma och pappa inte alltid finns i närheten. Dom vaknar oftare för att "kolla läget"
Min dotter är nu elva månader och har haft en till sådan period. Vaknat upp till en gång i timmen. GÄÄÄÄÄSP
Men jag har bara lagt henne ner igen och vyssat lite sen gått och lagt mig. Det har funkat för oss.
Jag tar ALDRIG upp henne (om hon inte är ledsen förstås men då bar en liten stund)
Nu har hon börjat sova igen.

Lycka till med alla era bebisar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 410
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 042
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp