Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag som skulle tycka att det var helt okej om någon gav mig en cheesecake utan cheese, med bara diggestiiive-bottnen liksom. Gärna i tredubbel upplaga. Mmmmmmm!

(men det var inte jag som kom på det alltså, bara för att klargöra)

Kommer du hit kan jag offra mig och göra en cheesecake med digestivebotten så kan du få den och jag tar cheesen :idea: :up:

Jo, jag har gjort cheesecake utan botten åt mig själv... :o
 
Usch vad korkad man kan vara ... :( Glömde frukten som jag hade tänkt ha till lunch, vilket gjorde att jag var desperathungrig när förmiddagens skrivkurs var klar. Så vad gör jag då??? Att köpa lite annan frukt var planen - men i stället kommer jag ut från affären med ett paket PRINSKORV som jag i princip sliter upp med tänderna och tuggar i mig ... Nu mår jag skit och har dessutom ingen att skylla på. :(
 
Vag, mycket vag koppling till ämnet men efter bouillabaissén så ...

Hur uttalar ni digestive? Folk vid lunchbordet intill pratar om ett kakrecept med di-ge-sti-ve. Fast jag säger daj-djest-iv.

Är det fel alltså - att säga digestive som det ser ut??? Har jag alltid gjort. Det andra sättet låter ju tillgjort och dessutom som någon sorts otrevlig magåkomma. :crazy:
 
Är det fel alltså - att säga digestive som det ser ut??? Har jag alltid gjort. Det andra sättet låter ju tillgjort och dessutom som någon sorts otrevlig magåkomma. :crazy:
Äsch då, det är ju helt logiskt eftersom digestion betyder matsmältning :D

De som säger di-ge-sti-ve tror jag gör det för att kexen funnits ända sedan man var liten, och då visste man inte bättre. :D

Fast det är viktigare att du inte säger chevré :)
 
Äsch då, det är ju helt logiskt eftersom digestion betyder matsmältning :D

De som säger di-ge-sti-ve tror jag gör det för att kexen funnits ända sedan man var liten, och då visste man inte bättre. :D

Fast det är viktigare att du inte säger chevré :)

Bara för det kommer jag säkert att börja göra det. :)
 
Äsch då, det är ju helt logiskt eftersom digestion betyder matsmältning :D

De som säger di-ge-sti-ve tror jag gör det för att kexen funnits ända sedan man var liten, och då visste man inte bättre. :D

Fast det är viktigare att du inte säger chevré :)

p.s Logiskt??? Att kalla ett kex för matsmältning? Ologiskt tycker jag. Jag skulle för övrigt behöva något för matsmältningen efter alla prinskorvarna ...:yuck:
 
p.s Logiskt??? Att kalla ett kex för matsmältning? Ologiskt tycker jag. Jag skulle för övrigt behöva något för matsmältningen efter alla prinskorvarna ...:yuck:
Matsmältande fattar du väl.

(Jag tycker rå prinskorv låter jättegott. Det hade jag velat ha om jag bara åt frukt till lunch. Du måste ju bli mätt!)
 
Digéstif betyder visst "som fordrar matsmältningen" på franska, jag antar att vi kan skriva om det till "främjar". Tydligen trodde man förr att bikarbonatet i kexen var bra mot halsbränna. Så var det med det! :D

PS: Fick just lära mig att Digestivekex var källan till en stor dispyt under inspelningen av Abbey Road, på Abbey Road. Se, alltid lär man sig något!
 
Har för övrigt ett ständigt pågående gräl med min partner om chex (orimligt) versus kex (rätt). Tänk att nåt så uttjatat kan vara så trivsamt att tjafsa om.

Verkligen, det är helt otroligt. Jag har en väninna som jag träffar max en gång om året och nog sjutton börjar vi prata om kex varenda gång. Underligt eftersom det är så självklart vad som är rätt, men låt oss inte dra upp den dispyten här och nu... eller? ;)
 
Digéstif betyder visst "som fordrar matsmältningen" på franska, jag antar att vi kan skriva om det till "främjar". Tydligen trodde man förr att bikarbonatet i kexen var bra mot halsbränna. Så var det med det! :D

PS: Fick just lära mig att Digestivekex var källan till en stor dispyt under inspelningen av Abbey Road, på Abbey Road. Se, alltid lär man sig något!

Svårt lockad... :sneaky: Nej, vi kan hoppa den diskussionen för nu. :D

Idag har jag lärt mig att det finns människor som hatar digestive-cheesecake-botten! Otroligt, det trodde jag inte när jag vaknade imorse.
 
Usch vad korkad man kan vara ... :( Glömde frukten som jag hade tänkt ha till lunch, vilket gjorde att jag var desperathungrig när förmiddagens skrivkurs var klar. Så vad gör jag då??? Att köpa lite annan frukt var planen - men i stället kommer jag ut från affären med ett paket PRINSKORV som jag i princip sliter upp med tänderna och tuggar i mig ... Nu mår jag skit och har dessutom ingen att skylla på. :(

Ursäkta men det där var väldigt roligt. Inte att du mår skit, men man får sådana fantastiska bilder i huvudet när folk sliter upp paket med tänderna ;)

Jag har för övrigt rivit upp ett paket salami och ätit med händerna, flera skivor i taget, på spårvagnen i en liknande situation, vrålhungrig en fredag efter jobbet, trodde att jag skulle svimma om jag inte hade fått i mig något. Då tar man det i matkassen som råkar vara färdigt att äta helt enkelt...!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 426
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
910
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 547
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp