Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svenska tacos på menyn, har en 14-åring i huset som inte äter särskilt många maträtter och jag orkar inte ta striden med mina barn när hen inte äter. Funderar om inte lite bubbel (till mig, bara mig och ingen annan) förhöjer det hela.
 
Googlade massa recept för att göra något festligt med all Hoisinsås och pannkakorna som blev över efter middagen med falsk pekinganka och hittade ett på Moo Shu. Originalet ska vara med fläskfärs, receptet var med Tofu och jag var alldeles för obenägen att ge tofu en chans just idag (har lite dåliga erfarenheter så har inte riktigt velat/vågat testa) så jag körde med nötfärs :D Hur som så var det nötfärs stekt med massor av soja, champinjoner (tvivlar på att det är just champinjoner i originalreceptet), morötter, lök, ingefära och vitkål. Åts sen med pannkakorna, strimlad knipplök, hoisin och så toppade jag med lite överblivna jordnötter. Alltså verkligen jättegott! Så nu när jag vet att jag gillade smakerna och receptet tänker jag nog att jag ska ge tofu ett försök med samma recept :) (men brun tofu då, det har jag lärt mig här..)
 
Har varit ute hela dagen. Kaffe och bok på altanen, ljuva försommar! Till middag grillade sötpotatisskivor med lime och koriander, en röra på chèvre och fet yoghurt, smulade valnötter, och grillad sparris. Till detta äppelmust ety inget VLIN funnes i huset. Funkade ändå över förväntan. Imorgon ska jag äta kulglass på Bosses glassbar i solen med mitt BARN och min PARTNER innan vi åker till god vän och får troligtvis mycket god mat i deras trädgård.
 
Jag spenderade halva dagen på Ribban med att titta på Toughest. Vi var en tapper hejarklack som åt kladdkaka och drack cava medan vi tittade på svettiga, kämpande vänner. Vi satt vid tre olika hinder och drack cava, det är viktigt med variation. Mycket rimlig approach till sådana evenemang tycker jag.

Ville grilla ikväll igen men ALLA ÄR UPPTAGNA :arghh: och jag är lite för bekväm för att starta en grill enbart till mig. Som tur var fanns det rester i kylen, en väl tilltagen portion valborgsmat (pasta med ramslökspesto och halloumi). Rabarbersaft till.
 
Igår kväll ville jag egentligen grilla, men det var ingen som orkade(nästa gång ringer jag @VLMF istället!). Så det blev tortillabröd(hemgjorda mycket fritt efter det recept som presenterats här i tråden) fyllda med tofu marinerad i liquid smoke, sriracha och soja, hyvlade morötter stekta med ramslök och sesamolja, en kimchirest, gröna blad, en gräddfilssås med koriander, lime och chili.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
14 431
Senast: em76
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
334
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 138
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 317
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp