Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktig mat till kvällsmat. Blev gnocchi, första gånger jag lagar det. Stekte den med rosmarin och hackad vitlök, när det blivit stekyta så hade jag i ett par- tre finhackade tomater som fick puttra med. En matsked grädde på och så salt och peppar.
Blev gott! Kul när det är första gången jag försöker mig på det.
Var första gången vi (sambon) gjorde gnocchi också, och som sagt blev det jättegott. Det verkade vara hyfsat enkelt att göra, tyckte jag från min stol i köket :angel: :D
 
Jag åt semla mellan träning och kulturtantsövningar igår (OT, men det var en föreläsning om Onkel Toms stuga av en professor från Göteborgs Universitet, så intressant) med en vaniljislatte till, så jag behövde inte någon jättetung middag vid hemkomst, kan man säga. Lite guacamoleinspirerad sallad med massor av limejuice. Men god var den.

 
Jag köper färsk gnocchi. Att göra egna känns som ett projekt en dag på semestern.
Aha! Jag som tyckte att han verkade slänga ihop degen i en handvändning (med förkokt potatis som moi hade ordnat några timmar tidigare. Se, jag bidrar!) Men det är klart, det tog kanske lite tid att rulla ut och skära och trycka till...

Jag får väl fråga hur arbetsamt han tyckte att det var! (Vilken jäkla mansgris jag känner mig som... :o)
 
Bakade frallor igår, jösses. Trots att de fick jäsa i typ tre timmar för mycket blev de riktigt bra. Har snabbt funnit mig i rollen som min systers hemmafru. Till middag gjorde jag trattkantarellsoppa med palsternacka, morot och lingon i.
Funderar på svampsås till ikväll, återstår bara att komma på vad resten ska bestå av.
 
Jag har inte ätit klyftpotatis på den dag jag minns! Jag är ju ingen potatisfantast. Hur gör ni god klyftpotatis?
 
Jag har inte ätit klyftpotatis på den dag jag minns! Jag är ju ingen potatisfantast. Hur gör ni god klyftpotatis?

Brukar lämma skalet på, sen lägger jag potatisen med olivolja och kryddor (hackad vitlök, nymalen blandad peppar, paprikapulver, salt, ibland timjan och rosmarin, ibland typ spiskummin, fänkålsfrön osv) i en burk med lock och skakar runt! Sen ut med alltihopa på en plåt bara. Om en äter honung kan det vara gott att ringla över! Ibland tar jag muscovado-socker (stavning? :D), har aldrig honung hemma.
 
Jag har inte ätit klyftpotatis på den dag jag minns! Jag är ju ingen potatisfantast. Hur gör ni god klyftpotatis?

Jag delar dem (halvor, klyftor eller nåt annat) lägger i en bunke. I med olivolja, flingsalt, vitlök (hackad/riven) och nån krydda typ timjan, rosmarin, chili, dragon eller nåt). Sen in i ugnen, 225 grader typ en timme. De ska bli knapriga utanpå.

Alternativ två: som ovan, men släng i en näve panko eller två.

Tre: som alternativ ett, glöm att du har dem i ugnen och ställ dig och koka ris istället. Upptäck dem när middagen är uppäten.
 
Jag tycker alltid att klyftpotatis LÅTER urtråkigt, men egentligen är det ju ganska gott. Eftersom det aldrig lockar mig i tanken lagar jag det heller aldrig, mer än som en mindre del av rotfrukter i ugn, men då har jag ju en massa annat med också. Överbliven halvavsvalnad klyftpotatis som blivit nästan lite söt och som är härligt flottig, salt och knaprig är himla gott.
 
Brukar lämma skalet på, sen lägger jag potatisen med olivolja och kryddor (hackad vitlök, nymalen blandad peppar, paprikapulver, salt, ibland timjan och rosmarin, ibland typ spiskummin, fänkålsfrön osv) i en burk med lock och skakar runt! Sen ut med alltihopa på en plåt bara. Om en äter honung kan det vara gott att ringla över! Ibland tar jag muscovado-socker (stavning? :D), har aldrig honung hemma.
Klyftpotatis och hummus är typ bästa kombinationen. Jag gör dock sällan bara klyftpotatis utan har alltid rotfrukter i. Äter du ost? (vet att du dabblar ibland) Smulad fetaost över tio minuter man tar ut den är asgott.
Annars hade jag gjort kikärtsbiffar till, eller stekt diverse grönsaker (sparris, broccoli majskolv) och haft till. Även gott med tzatziki.
 
Vi åt USEL Thai till lunch, på lokal.
Sen har vi ätit en fullkomligt misslyckad carbonara till middag, den glutenfria pastan smakade sk*t
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 778
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 490
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp