Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klyftpotatis och hummus är typ bästa kombinationen. Jag gör dock sällan bara klyftpotatis utan har alltid rotfrukter i. Äter du ost? (vet att du dabblar ibland) Smulad fetaost över tio minuter man tar ut den är asgott.
Annars hade jag gjort kikärtsbiffar till, eller stekt diverse grönsaker (sparris, broccoli majskolv) och haft till. Även gott med tzatziki.
Ibland äter jag ost av lathet, men oftast inte. Stämmer iofs att smulad feta är gott till grönsaker! :)
Sparris hade vart nåt! Hade ett paket fryst sparris i handen men det blev gröna ärter istället. :D Och rökt tofu. Den var sådär, men den här side dishen var främst för syrrans sambos skull, jag hade nöjt mig med kantarellsås och potatis. :D
 
Jag är drabbad av leda och tristess pga ohemula mängder snö så maten här hemma är inte mycket att hurra över just nu.
Men igår åt vi ljummen sallad med zucchini, sockerärtor, rödlök och fetaost. Toppade med en alldeles underbar basilikacreme! :love:
Inte vackert, men väldigt gott!
26341
 
Efter det lyckade gnocchi matlagningen igår bestämde jag mig för att göra detsamma med min tortellini idag. Blev gott idag också, hade i mer tomater, men lät det mest ånga bort så att blev rätt tort ändå.
Idag hade jag i vitlöken lite senare, istället för i början, vilket gjorde att den inte fick så mycket färg. Igår smakade det mer pikant vilket jag tror har att göra med att vitlöken ändrar smak när den får stekt hårdare.
 
Fortsätter ha det oförskämt bra. Inatt kom det snö, så vi var först uppe med liftarna på morgonen. Off pist-åkning i puder och sol, sedan lunch i en stuga. Fantastiskt god stenugnsbakad pizza med extra vitlök och en burrata på :love: Gott kaffe, sedan mer åkning och så avslutade vi med en aperol spritz på eftermiddagen. Trerätters varje kväll med finfina viner (lokala nebbiolon går varm här) och en antipastibuffé som är helt fantastisk.

Vi sover som klubbade sälar mellan 22-07 :o
 

Bifogade filer

  • 9B39A74F-47C8-4449-B7F5-5662440793F6.jpeg
    9B39A74F-47C8-4449-B7F5-5662440793F6.jpeg
    264,5 KB · Visningar: 28
Middag i kylskåpsrensningens tecken. Till middag en överbliven paprika som hamnade i pastasås med stekta kantareller, vitlök, persilja och sista delen av en påse riven Västerbotten. Strösslade över lite finhackad torkad renkorv vid servering.

Sedan EFTERRÄTT (det är ju trots allt bara torsdag en gång i veckan så det gäller att passa på) i form av en liten portion överblivet ris som jag slängde in i micron ihop med en slatt överbliven grädde och lite (mycket) vanilj. Toppade anrättningen med en slatt överbliven kondenserad kokosmjölk. Det blev jättegott!
 
Grön ärtsoppa till middag. Hade dessutom massa riven pepparrot över sedan förra helgen så soppan toppades med riven peppsrrot och créme fraiche.

Efter ärtsoppa blir det pannkakor - det är ju sen gammalt. För variationens skull blev det pannkaksmufgins med äpple, kanel och kardemumma. Vaniljglass till också, vill ju inte äta för nyttigt :D
 
Grön ärtsoppa till middag. Hade dessutom massa riven pepparrot över sedan förra helgen så soppan toppades med riven peppsrrot och créme fraiche.

Efter ärtsoppa blir det pannkakor - det är ju sen gammalt. För variationens skull blev det pannkaksmufgins med äpple, kanel och kardemumma. Vaniljglass till också, vill ju inte äta för nyttigt :D
Men gud, exakt det där åt jag i tisdags! Grön ärtsoppa med crème fraiche följt av pannkakor, alltså. Fast jag skrev bara om pannkakorna, ser jag nu. Vill ju inte verka för nyttig :D
 
Besök på lokala fiskaffären idag. Köpte en bit laxsida och ett par laxbiffar. Jag planerar att äta sjuka mängder fisk och skaldjur framöver nu när det är så nära till en mycket bra fiskaffär!

I morgon tänkte jag göra en massa matlådemat. Dhaal och bönchili och den där laxsidan. I övrigt tänker jag dricka bubbel.
 
Igår hade jag gjort en glutenfri kladdkaka på kokos- och mandelmjöl och en massa mörk choklad fylld med kondenserad kokosmjölk, toppad med mandel och kokos. Den blev helt perfekt kladdig, som konfekt. :love:

Därav lätt middag i form av rostat bröd med soltorkad tomat-crème, körsbärstomater, mozzarella, salt, peppar och olivolja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 781
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 491
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp