Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fotokurs här hemma. För en gångs skull var det jag som skötte servicen. Gjorde semlor till pausfikat och blev sjukt nöjd med dem. Funderar på att starta kafé... 😎
26463
 
Tack vare gårdagens fenomenala gäst (@fraggelzebra :love: ) fick jag äta vegansk sashimi igår. SÅ GOTT! Och fint! Sa jag gott? Massa picklade/syrade grönsaker, rolig tång, marinerad och snabbstekt tofu plus en bra (!) avokado. Till det hemgjort fläderbubbel som jag hittade i gömmorna plus två olika sorters måltidsdryck (lingon/rosépeppar och blåbär/kokos).

Dessutom fantastisk efterrätt, någon typ av rawfood/vegansk browniebotten, nötig kola-ish, banan, valnötter och mörk choklad. Synd att jag har kvar lite och kan äta idag. Verkligen jättesynd :angel:

26467
 
Tack vare gårdagens fenomenala gäst (@fraggelzebra :love: ) fick jag äta vegansk sashimi igår. SÅ GOTT! Och fint! Sa jag gott? Massa picklade/syrade grönsaker, rolig tång, marinerad och snabbstekt tofu plus en bra (!) avokado. Till det hemgjort fläderbubbel som jag hittade i gömmorna plus två olika sorters måltidsdryck (lingon/rosépeppar och blåbär/kokos).

Dessutom fantastisk efterrätt, någon typ av rawfood/vegansk browniebotten, nötig kola-ish, banan, valnötter och mörk choklad. Synd att jag har kvar lite och kan äta idag. Verkligen jättesynd :angel:

Visa bifogad fil 26467

Det var SÅ gott! Synd att JAG fick matresterna! :angel:
 
ÄNTLIGEN Bouillabaisse! Hemgjord aioli och vitlöksbröd till. Oj vad gott det var. Tog tre små flabbar av det kroatiska vinet. (Smakade bara på det.)
Sedan kaffe och en delicatoboll till. Efter att ha jäst lite i soffan rullade jag in i bilen för att kvällsfodra hästarna.
Nu hemma och värmer mig under täcket och tittar på gamla avsnitt av qi.
 
I går fick jag vegetarisk gul ärtsoppa till middag; till lunch blev det resterna av gnocchin. Gott både och!

I dag fick jag sista slevarna ärtsoppa till lunch och sedan gjorde vi falafel till middag. Tyvärr var det något fel på vitlöken som smakade lite källare, och det gick igenom i falafeln. Det upptäcktes inte förrän jag provsmakade en. Men med mycket grönsaker, en het tonatsås, yoghurt och något arabiskt tunnbröd gick det ner.

I morgon blir det antingen "butter chicken" fast med tofu istället för halloumi den här gången, eller smördegspizza.
 
Jag gjorde vildsvinsbiffar igår, tror att det är första gången. Smaksatte med diverse örter à la Toscana, för där äter man tydligen mycket vildsvin, och en god tomatsås ty det var tomatsåsens dag. Sedan spårade jag ur lite för jag var i The English Shop i fredags och köpte maltvinäger så då var det ju tvunget med tjocka ”engelska” pommes till. Det var gräsligt smaskigt alltsammans! IrnBru till 😂

26481
 
Igår kokte jag en stor gryta ratatouille och så gjorde jag en paj med havremjöl och rågsikt i skalet och en fyllning på broccoli, purjo, hyvlad morot och varmrökt lax (laxen låg i frysen och var inte så skojig, så att lägga den i en paj var liksom bättre än att slänga den). Jag stoppade både ratatouille och hela pajen i bitar i frysen (paj i frys är ju lagomkul, men ja, den kommer nog komma till användning), bredvid en väldig massa pannkakor jag stekt och piroger jag gjorde häromdagen. Belägringen kan komma!

Till middag låtsas-Swacos på hemgjorda bröd, stekta bönor med chipotle, avokado, koriander, mango och diverse annat grönt och lite för mycket sriracha.
 
Ikväll ska jag testa en variation på schatshuka. Tänkte tärna lax och lägga över samtidigt som äggen pocheras. Borde gå klart samtidigt under lock. Ett torrt vitt vin till. Grannen kommer säkert över och provsmakar.
 
Såhär blev det!
(Gjorde två pannor då jag tycker att det är kul att få en egen).

52934355_605133713268575_3908695196052854331_n.jpg

26505



Tärnade en bit färsk lax och marinerade snabbt i limeskal, limesaft och lite salt. Stekte sedan finhackad vitlök, purjolök, färsk chili, spiskummin och koriander i olja på hög värme. När det stekt ihop så spädde jag med krossade tomater, en halv buljongtärning och lite cous cous. Knäckte i ett ägg, la över laxen, lite halverade körsbärstomater och lät puttra på svag värme under lock ca 5-6 min tills ägget var pocherat och laxen klar. Strödde över koriander, lite flingsalt och lime. Plättlätt och SÅ GOTT! Serverade med en klick cremefraise och matchesallad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
11 837
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 383
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
334
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp