Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Missade att äta lunch (eh, va, liksom?) och ikväll var jag följaktligen vrålhungrig. Gjorde en puré på potatis, blomkål, rotselleri och purjo med smör och en massa bladpersilja som jag åt med pocherad sej och gröna ärtor. Tunnhyvlad morot, mer svartpeppar och persilja och en ursnabb sås på en aning av fiskspadet, finhackade persiljestjälkar, en dutt crème fraiche och en slatt vitt vin till. Nu - äpplefrossa. Så sugen på äpplen.
 
Igår var en stor dag! Det var dagen då trettioåriga jag lärde mig att vända pannkakor. Jäsiken, vilken bedrift! Jag är oerhört stolt! Hoppas att det inte bara var beginners luck...

I övrigt håller jag på att äta mig igenom alla veganska "nyheter" jag missat de senaste fem åren. Idag blev det Pease, det var väl sådär, trots lång marinering i soja, limejuice och nån spännande fond jag fann i kylen. Resten var jättegott, blev nån typ av kokosmjölkgryta med jordnötter, mycket grönsaker och väl kryddat. Risnudlar till. Idag har jag druckit upp min sista flaska gurkläsk, och nyss öppnade jag den sista medhavda vinflaskan (min franska favorit). Som tur är ska jag tillbaka i början av april och bunkra. :D
 
Rester igår... men det var helt ok för det var riktigt goda rester. Jag har ju borrarna här på middag en gång per veckoskift (och boendes här det här skiftet... det är tydligen ett sportevent i stan som gör att alla boenden är bokade sedan flera år :meh:). Hursom, jag hade en flaska rosé som behövde drickas upp så jag freestylade vad jag tyckte borde passa till. Det blev en grekisk/medelhavsinspirerad gryta med kycklingfilé, creme fraiche, ugnsbakade tomater och vitlök som kryddades med kycklingfond, svartpeppar, basilika, en dutt spansk peppar och salt.

Som prickarna ovanför i:en smulade jag över fetaost och klippte över ruccola från fönsterodlingen. För oss som äter oliver fanns det grovhackade kalamataoliver att strö över. Basmatiris till (eftersom jag fått en sådan påse i en provlåda). Det blev vansinnigt gott och fungerade ypperligt till rosévinet! :up:
 
Igår blev det en väldigt god tonfisksallad till sen lunch / tidig middag. Boyfriend hade köpt tonfisk i någon sorts grillad paprika-sås, vilket lät läskigt men var väldigt gott! Även babyspenat, romanticatomater, gröna oliver, majs och en trevlig citronig vinägrett.

Till kvällen åt jag FinnCrisp med ädelost på och en stor skål halvtinad mango + hallon med kokoskvarg. Rackarns alltså, så gott det enkla kan vara.
 
Blir schatshuka även idag. Testar en variation med kryddig lammkorv, lite kanel och tänker mig ett redigt rödvin till närmare bestämt detta (rekommenderas)!

26544
 
Vi gjorde också risotto igår! Jag köpte med två rejäla bitar parmesan från Italien. Karl Johan-svamp och massa vin i. Ugnsrostad broccoli med citron och hasselnötter och olivolja. Idag på jobbet undrade flera vems matlåda som doftade vin :angel:

Idag: Belugabolognese med spaghetti, massa färsk basilika och ännu mer parmesan.
 
Väninna och jag brukar nästan alltid hamna på Espresso House innan kulturtantsevenemang (scones!) men igår råkade vi vara i Nordstan på ett ärende innan vidarebefordran till Litteraturhuset och ramlade in på Gourmetkorv. Bara för att det råkade ligga där ;) Jag åt en kycklingkorv som fransk hotdog och det var riktigt gott måste jag säga.

Väl installerad på Proustcirkel serverades hemgjord apelsinsaft (SÅ GOTT!) och skorpor med brie och fikonmarmelad. Och väl hemma hos boyfriend igen serverades lapsang souchong och salta jordnötter, vilket jag sällan äter men det är ju gräsligt gott ibland.
 
Hej tråden!
Mina bästa recept har jag ofta fått genom inspiration från vänner. Känner att jag kört fast lite och vill gärna ha fler tips! Vad äter ni helst om ni får välja? Har ni ngt favoritrecept att dela med er av?
Jag äter typ allt! :D Häromdagen serverade en kompis dillkött och det var magiskt! Det behöver inte nödvändigtvis vara snabblagat, jag har ofta rätt gott om tid när jag lagar mat.
Dock vore det fördelaktigt om jag gick ner lite i vikt så helst inte alltför feta/drypande/onyttiga anrättningar. Tipsa gärna om ni har ngt favoritvin ni serverat till!
 
Hej tråden!
Mina bästa recept har jag ofta fått genom inspiration från vänner. Känner att jag kört fast lite och vill gärna ha fler tips! Vad äter ni helst om ni får välja? Har ni ngt favoritrecept att dela med er av?
Jag äter typ allt! :D Häromdagen serverade en kompis dillkött och det var magiskt! Det behöver inte nödvändigtvis vara snabblagat, jag har ofta rätt gott om tid när jag lagar mat.
Dock vore det fördelaktigt om jag gick ner lite i vikt så helst inte alltför feta/drypande/onyttiga anrättningar. Tipsa gärna om ni har ngt favoritvin ni serverat till!

Mina favoriträtter varierar så jag har nog ingen speciell favorit :D Men har du funderat på soppor? De är enkla att göra goda och lyxiga men med en rimlig kalorinivå. Mina favoriter just nu är butternutpumpasoppa med en massa chili samt potatis-löksoppa, båda med diverse toppingar.

Såg du mitt medelhavsinspirerade recept? Jag gjorde med lättcremefraiche och det funkade utmärkt.

Wok går ju också att variera i oändlighet och jag tycker det är jättegott. Hel kyckling i stekpåse som får gå i ugnen med goda kryddor kan också bli helt magiskt.
 
Väninna och jag brukar nästan alltid hamna på Espresso House innan kulturtantsevenemang (scones!) men igår råkade vi vara i Nordstan på ett ärende innan vidarebefordran till Litteraturhuset och ramlade in på Gourmetkorv. Bara för att det råkade ligga där ;) Jag åt en kycklingkorv som fransk hotdog och det var riktigt gott måste jag säga.

Väl installerad på Proustcirkel serverades hemgjord apelsinsaft (SÅ GOTT!) och skorpor med brie och fikonmarmelad. Och väl hemma hos boyfriend igen serverades lapsang souchong och salta jordnötter, vilket jag sällan äter men det är ju gräsligt gott ibland.

Lapsang är det bästa teet som finns! :love:
 
Mina favoriträtter varierar så jag har nog ingen speciell favorit :D Men har du funderat på soppor? De är enkla att göra goda och lyxiga men med en rimlig kalorinivå. Mina favoriter just nu är butternutpumpasoppa med en massa chili samt potatis-löksoppa, båda med diverse toppingar.

Såg du mitt medelhavsinspirerade recept? Jag gjorde med lättcremefraiche och det funkade utmärkt.

Wok går ju också att variera i oändlighet och jag tycker det är jättegott. Hel kyckling i stekpåse som får gå i ugnen med goda kryddor kan också bli helt magiskt.

Just soppor har jag lite svårt för, känner mig sällan mätt. Kanske är att jag inte tuggar maten? Grytor funkar bättre! :)
Wook gör jag ofta, liknande din medelhavsmat äter jag också rätt ofta, jättegott!
 
Just soppor har jag lite svårt för, känner mig sällan mätt. Kanske är att jag inte tuggar maten? Grytor funkar bättre! :)
Wook gör jag ofta, liknande din medelhavsmat äter jag också rätt ofta, jättegott!

Intressant, jag blir väldigt mätt av soppa. För mig är det nog att det blir en större volym mat än vad jag normalt äter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
11 841
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 383
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
334
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp