Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kylskåpsrensning till lunch. Gamla trötta selleristjälkar, champinjoner, torkad anchochili, palsternackebit, rotselleribit, soja, fisksås och lite worcestersås med lite persilja och till det överblivet sötpotatismos med timjan från igår.

Otippat gott och nu är kylen redo att fyllas igen i veckan.
 
Åh, det bakade jag igår! Chocolate chip cookies alltså. Önskar att jag kunde äta dem till middag idag :angel:
... men istället blir det fish & chips från vår lokala "chippy" till middag här. Det är inte heller äckligt! Vi har varit ute och vandrat idag och har som tradition att gå raka vägen till puben i närmsta by och äta fish & chips efter avslutad vandring. Nu får ju varken pubar eller restauranger ha öppet här p.g.a lockdown, så då bestämde vi att vi kör hem och beställer det som middag på hemmaplan istället :)
 
Vi har sjukstuga här hemma. Jag åt köttbullsmacka med rödbetssallad och cornichons till middag. Sambon åt några köttbullar.

Igår gick han och lade sig tidigt utan middag. Så jag åt några nudlar vi fått från Japan. Så jäkla näringsfattigt.. :laugh:
 
Vi har sjukstuga här hemma. Jag åt köttbullsmacka med rödbetssallad och cornichons till middag. Sambon åt några köttbullar.

Igår gick han och lade sig tidigt utan middag. Så jag åt några nudlar vi fått från Japan. Så jäkla näringsfattigt.. :laugh:
Låter som typisk sjukstugemat! Krya på er :)
 
Ikväll blev jag klar på kontoret runt kl 21:30 och var vrååålhungrig. Så jag gjorde ett jättelass med gräddig kycklingpasta med gul lök, vitlök, buljong, soltorkade tomater, inlagda oliver och vitlöksklyftor, röd spetspaprika, minitomater och kryddor.
Det blev jättegott och jag lyckades tom truga i sjuka sambon lite mat.
 
Ovanligt mycket helfabrikat igår men gott var det; vegetariska nuggets från Hälsans kök, pommes på sötpotatis, palsternacka och morot, bbq-sås, chilibea, färska tomater och morotsstavar. Som BK fast hemma. :p

Försöker hitta trevliga vegetariska alternativ, jag tycker alltid jag faller tillbaka på samma smaker när jag gör vegetariskt. Detta var nytt och gott. :)
 
... men istället blir det fish & chips från vår lokala "chippy" till middag här. Det är inte heller äckligt! Vi har varit ute och vandrat idag och har som tradition att gå raka vägen till puben i närmsta by och äta fish & chips efter avslutad vandring. Nu får ju varken pubar eller restauranger ha öppet här p.g.a lockdown, så då bestämde vi att vi kör hem och beställer det som middag på hemmaplan istället :)
Åh vilken drömmig helgdag det lät som! Vandra, ramla in på puben (i normalfallet) och käka gott. Ja, lite avis är jag på er pubtradition där borta. :p Plus att fish & chips när det är gott är SÅ gott!
 
Åh vilken drömmig helgdag det lät som! Vandra, ramla in på puben (i normalfallet) och käka gott. Ja, lite avis är jag på er pubtradition där borta. :p Plus att fish & chips när det är gott är SÅ gott!
Ja, de är guld värda de där dagarna när de kommer! Jag äter aldrig fish and chips annars, men just på väg ner från valfritt berg/kulle brukar jag alltid bli sugen på exakt just det. Klassisk betingning i ett nötskal :D
 
I går gjorde jag ett storkok med potatis- och purjolökssoppa som blev matlådor till kyl och frys. Så gott nu när det är riktig vinter ute!

63AE57F8-2C09-4980-B8DC-AE9FD27AD0DF.jpeg
 
Gjorde kidneybiffar med kokt potatis i, och tomat- och lök-matvete med basilika, och jalapeño-yoghurt. Herrejäklar så gott det blev! :heart Biffarna fick en helt perfekt konsistens utan ägg, med bara kokt potatis och lite potatismjöl som bindemedel. Så kul att pröva nya grejer som blir lyckade!
 
Ikväll blir det "Krämiga sesamnudlar med honungskyckling" efter recept av Jennie Walldén i hennes kokbok "Wok Ris Nudlar".
Förstärker upp med vitkål och svartkål från ett hörn i kylen.

Återkommer med slutresultat
Låter väldigt gott! Hoppas att det blir lika smarrigt som det låter :p
 
Ikväll blir det "Krämiga sesamnudlar med honungskyckling" efter recept av Jennie Walldén i hennes kokbok "Wok Ris Nudlar".
Förstärker upp med vitkål och svartkål från ett hörn i kylen.

Återkommer med slutresultat

Låter väldigt gott! Hoppas att det blir lika smarrigt som det låter :p

Den här middagen var det bästa på länge!
Men skulle ha haft lite mer svartkål och vitkål i för att balansera de mjuka nudlarna med lite mer krisp.

Men jag kan inte nog rekommendera Jennie Walldén kokbok om man gillar koreanskt. Allt jag lagat från den är så otroligt gott och enkelt!
 
Jag blev markligt sugen pa fish & chips 🤔

... det blev ju jag också! :d
Sorry not sorry! :D
Ikväll blir det "Krämiga sesamnudlar med honungskyckling" efter recept av Jennie Walldén i hennes kokbok "Wok Ris Nudlar".
Förstärker upp med vitkål och svartkål från ett hörn i kylen.

Återkommer med slutresultat
Låter VÄLDIGT gott, som sagt!
Bakade det förra helgen med dottern. Det är så himla irriterande kort hållbarhetstid på dem bara.

Helt försvunna på bara 1 dygn. :cautious:
Jag hade samma problem. I mitt recept stod det "good for around 5 days if stored in an airtight container". Vet inte riktigt vem de vänder sig till med den informationen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp